Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 7225 ggr
VT4ever
11/28/16, 10:45 AM

Katt hård i magen

Min ena katt är hård i magen.. när han väl bajsar, så kommer det hårda pluttar. Har köpt parrafinolja för katt men får han inte att öppna munnen. Vad ska jag göra?

Annons:
MonicaLagerquist
11/28/16, 11:03 AM
#1

Se till att katten får i sig mer vätska. Vad äter han nu?

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
11/28/16, 11:03 AM
#2
VT4ever
11/28/16, 11:19 AM
#3

Han är väldigt kinkig till när det gäller blötmat. Jag har två katter och har gett   en period nu 2 dl torrfoder applaws och 1 påse whiskas blötmat per dag. Ena katten bajsade normalt men inte då Dobby som bajsar hårt.  Men nu har jag hittat en sort som han (Dobby) äter ganska bra och det är pussi i burk. Har prövat bozita och mjau i olika smaker och andra märken men pussi i burk går bra, Sheba i sause och whiskas i påsar. Så nu får de dela på en pussi i burk och en halv dl torrfoder. Ska jag övergå till enbart blötmaten. Kanske en hel per dag på dem två.

VT4ever
11/28/16, 11:23 AM
#4

Jag har precis suttit nu och kollat på youtube hur man ger katt flytande medicin hur man går till väga. Så nu fick jag i honom 5 ml paraffinolja . Hur ofta och hur länge ska man ge det? Har även laktulos hemma. Läste någonstans att man kan ge matolja i samband med maten?

Emmaboy
11/28/16, 11:57 AM
#5

Om han bajsar hyfsat normala mängder och det "bara" är hårt (får tänka på att volymen blir mindre när det är torrt) så behövs inte laxerande medel utan som 1# skrev mer vätska. Gärna fetare mat. Pussi är ingen bra kattmat, innehåller bla socker….. Har du kollat på nätsidor som zooplus eller bitiba? Där kan du hitta bra artanpassad mat. Kör eko blötmat yarrah o herrmanns till min äldsta och hon älskar det. Om man köper stor pack kostar det inte så mycket generellt. Om katten verkligen är förstoppad så ge inte paraffinolja som den är utan blanda i maten. Risken finns annars att det hamnar i lungorna (då det inte smakar något riskerar katten att svälja fel). 1-5 ml 2 ggr dagligen står det här: http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/trog-mage. .

Uppkatten
11/28/16, 12:54 PM
#6

Man ska absolut inte ge paraffinolja i munnen på katt, precis som #5 skriver, det kan ge kemisk lunginflammation. Blanda iså fall ihop paraffinoljan med t ex tonfiskspad först. Ge hellre paraffinet i blötmaten. Viktigast är dock att ge katten mer blötmat och mindre torrfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
VT4ever
11/28/16, 12:57 PM
#7

Han bajsar inte varje dag som han brukat gjort förut, därför så gav jag paraffinolja.  Är det inte obetydlig liten mängd socker i pussi? Känns så svårt med blötmaten då han inte äter vad som helst.. Har kollat på zooplus och bitiba.  Jag såg på Youtube då dem gav medicin med en liten spruta och jag gjorde detsamma, men nu vart jag ju orolig, tänk om han fick i lungorna?

Uppkatten
11/28/16, 10:01 PM
#8

Många mediciner kan man ge med doseringsspruta i munnen, men paraffinolja ska man inte ge på det sättet om den inte har smaksatts ordentligt först. Paraffinolja smakar just inget, och om katten inte märker oljan och inte sväljer den ordentligt, så kan paraffinolja hamna fel och ställa till det rejält, enl. de veterinärer som jag har pratat med.

När det gäller socker i blötmat så är det oftast mkt liten mängd, som tillsatts enbart som konserveringsmedel. Katter gillar inte sött, så man tillsätter inte socker för att katten ska tycka att det är godare.

När det gäller katt med hård mage så kan du prova att ge kattmalt, en slags pasta på tub som man kan köpa på nätet eller i zoohandel. Min katt föredrar Trixies kattmalt, men det finns flera olika sorter som du kan prova. Men bra om katten kan äta mkt blötmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

crins
11/29/16, 6:24 PM
#9

Köp lactalos på apoteket ge 3ml i spruta 2-3 ggr\dag! Du kan fråga docering på apoteket eller hos veterinär! Sedan kan man ge 1 gång dag! Men ge 2-3 ggr i en vecka och sedan 1gång om dagen! Kolla kattens njurfunktion för det ger problem med hård mage! Försök få katten dricka mera!

Uppkatten
11/29/16, 6:36 PM
#10

Laktulos ska man bara ge om katten i övrigt dricker bra, enligt min veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

crins
11/29/16, 6:45 PM
#11

#10 jag blev rek. till min katt av veternär pga hennes kroniska problem med förstoppning! Jo det är viktigt få i kissen vätska och det går och hjälpa lite om man vill! Men i början kan lactolos ge lite biverkningar men sedan går det över! Men vatten är viktigt! det håller jag med #10 om!

VT4ever
11/30/16, 2:04 PM
#12

Tack för informationen och tipsen! Jag har bokat tid vet då han inte får ut något. Har bara hittat spår av russinstorlek av avföring två pluttar på golvet :( ger bara halv dl torrfoder till dem bägge resten blötfoder. Han äter då normalt och har kissat i lådan men ingen avföring. Har tid hos veterinären imorgon så får vi se vad som är fel, kanske han svalt något olämpligt eller har problem med njurarna eller dylikt. Det återstår att se. Hoppas på det bästa.

VT4ever
11/30/16, 2:13 PM
#13

Vet inte hur jag ska få honom att dricka mera. Har flera vattenskålar i lägenheten.

Annons:
Emmaboy
11/30/16, 6:29 PM
#14

En del katter har tyckt om att gå in o dricka vatten i duschen har jag märkt vet inte varför. Vattenfontän har jag inte provat själv men det är ett vanligt tips för att få katter att dricka. Här fanns massor med bra tips visserligen speciellt med tanke på njursjuka katter men det mesta är allmängiltigt http://www.veterinarbutiken.se/blog/hur-far-jag-min-njurkatt-att-dricka-mer-n35

VT4ever
11/30/16, 7:15 PM
#15

Ska kika på länken tack :) Jag upplever att dem dricker mindre vatten nu generellt, kan det bero på blötmaten?

Uppkatten
11/30/16, 9:28 PM
#16

Ja, katter som äter blötmat dricker mindre. De får i sig mycket vätska via blötmaten. Vill du öka kattens vätskeintag så kan du prova att hälla en skvätt vatten över blötmaten och röra om. Har du tur så har katten inget emot det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VT4ever
12/1/16, 7:04 PM
#17

Har varit hos veterinären. Dem kände och klämde på honom och sade att han har lite avföring kvar i tarmen. Veterinären tyckte att han var en aningen uttorkad så dem gav han vatten med dropp. Hon sade att jag skall ge 0,5 ml laktulos 3 gånger per dag tills förbättrad avföring. 

Sedan ville dem såklart sälja sitt dyra veterinärfoder och rekommenderade Hill's Prescription Diet i/d ett lättsmält blötfoder. Dem ville att jag skulle pröva närmsta veckan.När jag såg en liten box med tolv påsar så kostar det 207kr! Jisses vad dyrt!  Sedan gav dem tester på torrfoder Royal Canin Fibre response.  Om jag vill att katten ska äta enbart blötfoder så blir påsarna inte drygt. 2-3 påsar per dag isåfall. När jag läser innehållet så är det spannmål på andra plats. Är detta dyra veterinärfoder överskattat, är det så bra som dem påstår.  Ni som är kunniga i foder, vad säger ni om det, några tankar? :)

Kitkatt
12/2/16, 12:52 PM
#18

Jag har alltid varit väldigt skeptisk mot veterinärfodren, men efter att min ena kisse varit sjuk mycket sedan juli och jag använt mig av olika veteinärfoder så har min misstänksamhet minskat. Gav Hills I/D efter tarmop då det är lättsmält, kaloririkt och välsmakande för katterna och för oss stämde det och funkade bra. Nu äter han Hills Z/D (plus James Wellbeloved blötmat) pga tarminflammation pga allergi i samband med kortison, och det fungerar också väl för oss. Sammansättningsmässigt finns det säkert många andra foder som har mer protein, bättreninnehåll etc. Men det viktigaste för mig just nu är att min katt faktiskt mår rätt BRA. Denna katt har också haft mycket problemen med hård avföring och för just hård avföring kan jag inte se varför Hills I/D skulle vara bättre än något annat foder? Där tänker jag främst att rikligt med blötmat överlag är viktigt så att katten får i sig ordentligt med vätska.. Min andra katt får väldigt lätt diarré och jag har provat all världens foder; applaws, canagan, orijen, mjau blöt etc. Nu får han Royal Canin Sensitive Digestion (plus ICA blötmat) ett foder/märke som inte heller har den högsta proteinhalten eller liknande, men återigen så mår kisse BRA utan massa diarréer. Du får nog prova dig fram helt enkelt för att se vad som funkar för din katt! Har du en kräsen katt precis som jag har så får du nog vara beredd att lägga lite pengar på att hitta en mat som katten äter av och mår bra av. Finns mycket bra blötmat att beställa, precis som #5 säger innehåller viss blötmat socker och det kan ju vara bra att undvika. Hoppas der var till någon hjälp :)

Upp till toppen
Annons: