Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1463 ggr
[helga21]
2016-11-26 12:31

Stöd ej denna avel

Kattungar 50% Maine Coon 3 honor

===================================

"Den 14 September föddes det 3 st underbara kattungar. De är vana vid barn då vi har 6 barn i åldrar 2år och uppåt. De är även vana vid hundar och andra katter. De kommer att vara avmaskade och de är så gott som rumsrena redan. De är 12 veckor den 7e December och kan hämtas tidigast då. Kan tingas på en handpenning på 500 kr och resterande betalas vid leverans.

Om detta låter intressant så är ni välkomna att höra av er till oss."

Pris 3.900 kronor. 

Stöd ej denna avel!

Annons:
Calcifer
2016-11-26 13:05
#1

Vimlar av liknande annonser över hela blocket och även i grupper på FB.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[helga21]
2016-11-27 10:14
#2

# 1 De flesta brukar vara vaccinerade, chippade och veterinärbesiktade för det priset.

Honestyisdead
2016-11-27 11:50
#3

$2 Du hade ju inte tyckt det var ok även om dom hade tagit det priset med övrigt. Självklart är det inte ok med fulavel.

Hade du varit nöjd om dom varit övrigt? Jag tvivlar på det.

Kajsas matte
2016-11-27 13:56
#4

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig när det gäller att betala tusentals kronor för kattungar som inte är rasrena och har stamtavla. Det är nog inget fel på kattungarna , men att ta oskäligt betalt är fel!

Calcifer
2016-11-27 13:58
#5

#2 Nej, det är inte normen kring bakgårdsavel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Emmaboy
2016-11-28 11:32
#6

Ja………det vimlar ju av liknande annonser på bland annat blocket. Om de har sex barn kanske de behöver pengarna . Vad ska man göra? Att propagera för krav på id-märkning, registrering etc är ett sätt då detta kommer öka katters status. Ska man skriva till annonsörerna? Har länge haft funderingar på om det hjälper att ifrågasätta bakgårdsavlarna genom nån typ av sammanslutning av flera personer som skickar utbildande och ifrågasättande mejl. Kanske kan man ha en sluten grupp på facebook där man kan diskutera med varandra. Tänker att var o en sätter ihop ett standardmejl typ som man vid behov kan justera lite så att det känns personligt. Men det måste ha en god ton (så långt det går) annars går folk garanterat på defensiven direkt. Man kan ju också ta en annan approach o typ fråga om veterinärbesiktning, stamtavla o allt annat som kan få bakgårdsavlaren att möjligtvis börja ifrågasätta sin avel. Kanske kan det hindra några från att ta kull igen? Läskigt att riskera konflikter men man kan väl va hyfsat anonym på ex blocket?

Annons:
[helga21]
2016-11-28 21:10
#7

# 5 Jo om  man saluför dem som 59 % raskatter vilket det står att det är.

[helga21]
2016-11-28 22:56
#8

# 7 Ursäkta 50 % ska det vara!

Calcifer
2016-11-28 23:00
#9

Det jag menar är att normen är inte att folk vaccinerar etc bara för att de tar det priset. De tar det priset för de påstår att deras katt är bättre än en vanlig huskatt eftersom den har x% av någon fin ras i sig. Något som inte stämmer och är lurendrejeri och bluff och båg. Väldigt få ger katterna vaccination, besiktning, etc. Trots att de påstår att den är 50% raskatt. De är giriga och vill ha pengar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[helga21]
2016-11-29 11:52
#10

# 9 Det har falktiskt hänt något på den fronten till det bättre då jag undersöker just sådana annonser och det visar sig att de allra flesta nu för tiden både är vaccinerade och id-märkta och t.o.m veterinärbesiktade ibland har de även en försäkring som man kan ta över. 

Men de saluförs då som renrasiga dvs bägge föräldrarna är av samma ras fast utan stamtavla. Sen finns det också de som blandrasavlar och gör samma saker med sina kattungar. Men då kostar de också nästan som en som har stamtavla. Jag har sett annonser på britter utan stamtavla som de ville ha runt 7.000 för. Ja det var de som var grönögda i någon silverfärg. Själv har jag betalat 8.500 för en blåmaskad med stamtavla som jag hämtar nu i veckan. Det tycker jag var billigt för det finns de som vill ha en tusenlapp mer för dessa.

Emmaboy
2016-11-29 11:58
#11

#9 håller med! Kan vara 100 % renrasig med stamtavla också men utan alla andra delar som ingår i ansvarsfull avel så är det ändå lurendrejeri. För det e ju inte rasen i sig som kostar för uppfödarna utan alla ansträngningar runt omkring som utställningar, veterinärbesök etc. Tragikomiskt att priset typ verkar vara anpassat efter procenten raskatt. Så om det e 50% kostar de hälften så mkt som en renrasig.

Honestyisdead
2016-11-29 11:59
#12

#11 Har katterna stamtavla måste uppfödaren följa regler.  De kan inte strunta i saker för då kan de uteslutas har jag fattat det som.

[helga21]
2016-11-29 16:09
#13

# 12 Nej Hera det stämmer inte. Om de däremot är medlemmar i en kattförenig och buskavlar dvs inte tar ut stamtavlor kan de uteslutas. Detta förutsatt att någon anmäler dem.

Annons:
Honestyisdead
2016-11-29 16:10
#14

#13 Så att ha stamtavla i sverak innebär inga krav?

[helga21]
2016-11-29 19:21
#15

# 14 Nej två av mina katter har SVERAK-stamtavla och det i sig innebär inga som helst krav för mig som ägare. Däremot så är jag medlem av en kattklubb och om jag skulle vilja avla så måste jag göra det enligt SVERAKs regler. Det säljs mängder av katter av olika raser med SVERAK-stamtavlor utan att det berör ägarna så länge de inte är medlemmar i en kattklubb som är ansluten till SVERAK och de tänker avla på katten. 

Den katten jag hämtar nu i veckan har också en SVERAK-stamtavla och honom har jag  tänkt att ställa ut och det kan jag göra på utställningar anordnade av SVERAK. Det finns andra organisationer som heter WCF där andra kattklubbar är anslutna och det gäller samma sak där också. Så länge du inte avlar och är ansluten till någon kattförening så har du inga krav på dig. Du kan också föra över en katt från SVERAK till WCF och tvärtom ifall du vill. 

Detta är en anlednig till att jag är så upprörd av den buskavel som pågår med katter som har stamtavla och som sålts i god tro till dessa människor som använder dem i buskavel. Ofta står det i annonnserna att de inte medlemmar av någon kattklubb och därför inte lämnar någon stamtavla. Det står inte varför de inte är medlemmar i någon kattklubb. De kanske har blivit uteslutna?

Upp till toppen
Annons: