Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1653 ggr
soolis
11/24/16, 11:27 PM

Mjukmat med endast en proteinkälla?

Har tidigare hittat blötmat som innehåller en proteinkälla men minns inte vilken sort det var eller var de gick att få tag på. Min katt har återigen fått en allergisk reaktion efter 10 år. Måste nu börja om men en allergiutredning och behöver hitta blötmat som jag kan provocera med efter sedvanliga allergifodret från veterinären. Tidigare har han reagerat på tonfisk, men nu vet jag inte vad det kan vara, möjligen kyckling då det finns i de flesta fodren. Han vägrar äta torrfoder och rått kött så det är inga alternativ att prova oss fram med. 

Någon som ger sin egen katt av sådant foder eller bara har stor kunskap gällande mat och vet vilket som finns? Tack på förhand! 🙂

Annons:
Silvestris
11/25/16, 7:03 PM
#1

Solo monoproteinfoder, finns i två varianter: kanin och vaktel.

soolis
12/1/16, 7:21 PM
#2

#1 Tack snälla, ska kika på det. Antar att det inte finns något mer tillgängligt i vanliga djuraffärer. 🤔

Kitkatt
12/2/16, 1:44 PM
#3

Jag ger James Wellbeloved blötmat, kalkon eller lamm, till min allergi-katt. Beställs via zooplus :) min kräsna birma älskar den

[Baltazar13]
12/2/16, 5:41 PM
#4

Denna brukar jag köpa ibland. Men det kanske var just kyckling du ville undvika?

Emmaboy
12/3/16, 12:33 AM
#5

Jag köper bland annat herrmanns meny (påsar) från zooplus, finns där i kyckling, nötkött, gås. Burkar finns av fler sorter men är inget helfoder, dock anger de att de är bra för uteslutningsdieter just pga noll tillsatser. Ekologiskt!

rumpenstiltzkin
12/5/16, 12:46 AM
#6

Letar oxå efter nåt med en proteinkälla för min kisse gillar verkligen inte den allergenfria maten hon måste äta just nu, och vill börja utesluta vad det kan vara hon inte tål egentligen (gissar på kyckling)
Såg den här Herrmans kattmat, verkar ju bra med en proteinkälla men det är ris och grönsaker och potatis i? Är det för katter?
Och eftersom det inte är ett helfoder, hur funkar det då? Måste man lägga till nåt?

Annons:
Silvestris
12/5/16, 9:02 AM
#7

Blev nyss uppmärksammad på Catz Finefood. De har också monoproteinfoder bl.a. känguru, kanin och lamm. Finns att köpa hos Zooplus.

Emmaboy
12/6/16, 1:01 PM
#8

#6 det är 4% vegetabilier (resten kött) i herrmanns meny-påsar , vet inte varför de lagt till detta men det är alltså ytterst lite. Dessa påsar är helfoder. Däremot finns det även konserver, som jag förstår det med 100 % kött men som enligt tillverkaren inte är ett helfoder. På zooplus anges att man kan komplettera med spannmål eller grönsaker men syftar nog på hund som ju är allätare och möjligtvis (?) behöver lite vegetabilier. Jag är osäker på vad de menar, har bara köpt påsarna.

rumpenstiltzkin
12/6/16, 2:00 PM
#9

#8 hm ok. men jag kollade på zooplus http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/herrmans_organic/ekonomipack/250551 och där står det  t ex 

  • 2x ekologiskt nötkött med pumpa & quinoa
  • 2x ekologiskt nötkött med morötter & spätzle
  • 2x rådjur med äpplen & päron

är pumpa o quino o morötter osv verkligen nåt som katter behöver? kollar jag på fel sort kanske? :P

Emmaboy
12/6/16, 2:39 PM
#10

#9 Japp det stämmer men bara 4% om man kollar på sammansättningen. Om de behöver vegetabilierna…..gissar nej men kanske kan bidra med någon vitamin? Viktigast är att det är hög kötthalt o bra kvalité på det tänker jag :). Konserverna: http://m.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/herrmans_organic/mkt_kott/332057

rumpenstiltzkin
12/6/16, 3:04 PM
#11

aha okej, då hänger jag med, tack!

soolis
12/9/16, 2:04 PM
#12

Oj har helt missat att ni skrivit. Ska kika på de olika alternativen ni skrivit om. Jag vill hitta foder som endast innehåller en proteinkälla till när jag ska börja provocera med olika proteiner. Min hane äter inte kött rått, kokt eller stekt eller torrfoder så det är svårt att hitta något att ge under allergiutredningen så att säga. Just nu äter han d/d mjuk och klådan har stillats och börjar gå tillbaka. Men han ska äta det i minst 6 veckor innan jag börjar utredningen. Jag tror att han har fått allergisk reaktion mot kyckling då det finns i de flesta foder på marknaden då det är en billig proteinkälla. Men är inte säker och behöver då så ren protein som möjligt. 

Kom gärna med fler tips om ni dyker på något. Jag är inte så insatt i matdjungeln som jag tror att många av er är. 🙂

soolis
12/9/16, 2:14 PM
#13

#7 Kikade på zooplus sidan det verkar som att det endast är purr sorterna, påse och burk som är monoprotein. Stämmer det?

Annons:
[Devya]
12/24/16, 9:14 AM
#14

Ojj, tack för alla ni som har skrivit! Jag måste bara testa känguru sorten sen då hon har i åtta veckor gått på hydrolyserad mat. :)

Upp till toppen
Annons: