Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 656 ggr
Siggebus
2016-11-20 08:09

Katters könsmognad

Jag var inne på ett annat kattforum och hamnade i en diskussion angående NÄR man tidigast kan kastrera sin katt. Ts i det forumet berättade att hennes katt fyllde 5 månader och undrade när man kunde kastrera.
De flesta sa bestämt "6 månader" vilket ju är de rekommendationer som gällt ett bra tag enligt jordbruksverket men jag påpekade att det har kommit nya rön och att jordbruksverket numera säger att det går bra vid 4 månaders ålder redan.
Vissa var väldigt bestämda med att deras veterinär säger 6 månader och inget annat.
Jag påpekade då att alla veterinärer inte har anammat dessa nya rön ännu så jag rådde ts att fråga just sin veterinär vilken policy DE har…och ev får hon vänta en månad. 🙂
Jag är inte den som tvunget vill pracka på just MINA åsikter för kan inte veterinärerna hålla sig till samma riktlinjer så kan nog inte vi amatörer heller göra det. Man får helt enkelt gå på det man själv tycker låter bäst.
Men sen kom det även fram åsikter om att katter inte skulle kastreras förrän vid ett års ålder (!) eftersom de inte var könsmogna förrän dess, i alla fall inte hankatter!! Och detta skrämmer mig lite - för tror man på allvar att en hankatt inte blir könsmogen förrän vid ett år  - ja då lär det bli ett stort antal oönskade stackars kattungar som sätts till världen av ren okunskap och inte av slarv enbart.
Jag påpekade detta men har ännu inte fått någon respons på det.
Detta med könsmognad vid ett års ålder har även jag hört av veterinär-världen när jag var barn (är 56 år nu) och det är ju ett bra exempel på hur man ändrat på riktlinjerna genom åren. Jag kan tänka mig att det blivit diskussioner och olika tillämpningar inom veterinärvården även då - dvs när man ändrade från ett år till sex månaders ålder.

Annons:
Uppkatten
2016-11-20 09:07
#1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2016-11-20 11:02
#2

Ja det är skrämmande med tanke på att en del könsmognar redan från 5 månader.

annzoo
2016-11-20 11:24
#3

Jag har haft flera hanar som visste hur man para redan då de var 15v och har haft en hona som börja löpa vid 5månader och vet flera honor som varit ännu tidigare. Så det är skrämmande att vissa veterinärer säger 1 år. Man kan ju kastrera från 12v nu för tiden fast det är inte många veterinärer som gör det då. De flesta kastrerar från 4månader som jag känner till

Siggebus
2016-11-20 11:55
#4

#1
TACK! Letade febrilt efter något sådant för att lägga in i den diskussionen men hittade inte.
Nu ska den in! 😃

Em_
2016-11-20 14:55
#5

När jag bodde hemma hade vi två syskon, hane och hona. När de blev fem månader började vi så smått fundera på kastration och se oss om efter veterinär. Ett par dagar senare kom mamma på de i full action. Det kanske inte hade blivit ungar av det men vi kastrerade både några dagar senare. Kändes dumt att chansa.


TatsuOni
2016-11-21 09:33
#6

Jag är för att kastrera så tidigt som möjligt, både för att undvika kattungar och för att katterna ska slippa stressen av att vilja para sig. Alla som har sett en honkatt löpa vet hur jobbigt det kan vara för dem…

Tyvärr så verkar b la vissa uppfödare rekommendera så sen kastration som möjligt för att katten ska "växa till sig". För att de växer så mycket när de matstrejkar och går runt och skriker eller?😕 Nu finns det säkert katter som inte blir lika knäppa, men varför chansa?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: