Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1040 ggr
[BlackHeartRebellion]
11/16/16, 3:29 PM

Sjuk katt med diarré

Min ena dam på 9 år har varit dålig i magen i en vecka. Att testa sig fram med fasta i 12 timmar och skonkost med bara ris och fortiflora hjälpte inte. Har mest troligt med hennes allergi att göra. Vi har varit hos veterinär och hon fick en spruta med b-vitamin och dom har tagit blodprover för att se så hon tar upp näring som hon ska bland annat. Väntar på svar. Samt foderbyte och denna gång testar vi royals sensitivity. Bajset något fastare idag men hon har nästan ingen aptit. Tappat 300 gram på två veckor. Antar att vi får avvakta några dagar till och se så aptiten ökar. Tips och råd ? Jag önskar jag kunde lita rakt av på veterinär men det gör jag inte. Känner att människor och deras erfarenheter kan hjälpa en även om behandlingen sker i kontakt med veterinär.

Annons:
nypisnina
11/16/16, 3:38 PM
#1

Min katt har kronisk tarminflammation och innan utredningen talade om det så hade jag mina knep som fungerade oerhört bra.
Prova att fasta henne i 12 timmar och ge henne sedan rå färs, blandfärs eller fläskfärs, helst fläskfärs och mata henne med det i ett par dagar, ge sedan några få pluppar eller en liten sked av vad du nu har tänkt att ge henne för mat, i färsen - låt det ta tid. Om du ger för mycket och om hon får diarré så fasta igen och börja om.
Håll inte på med foderbyten utan det gör det oftast bara värre. Min kille lever på veterinärfoder för magen eftersom att han är kroniskt dålig. Men det här hjälpte honom i ett halvår och han var tidvis mycket bra i magen trots att han hade ett kroniskt fel. Fasta, färs och långsam introduktion till någon mat som katten verkar tåla. Men om det blir galet så nolla magen igen genom fasta och färs och testa nytt. Det sprutade ut slem och blod från min katt när han var som värst och veterinären hjälpte ingenting tyvärr utan jag fick dessa råd av uppfödaren. Idag mår han bra efter utredningen och veterinärfodret, fasta mattider och han är otroligt fint i hullet och har god aptit.

[Devya]
11/16/16, 3:39 PM
#2

Kan du ge endast blötmat? Eller ger  du det redan?

[BlackHeartRebellion]
11/16/16, 3:47 PM
#3

#1 Tror det är svårt att ge färskt då hon inte är van det. Samt att det hon äter nu är blötmat med endast nötkött. Första gången hon reagerat och blivit såhär i magen. Men kanske får testa. #2 Jo sen i juni äter hon endast blötmat med nötkött. Fungerade bra i somras. Vi har tyvärr ingen aning vad hon inte tål då vi aldrig lyckats få henne helt symptomfri. Tror inte hon tål kyckling och då finns det inte många alternativ tyvärr. Det jag söker mest är att komma åt det mest akuta nu. Så att hon får i sig näring. Funderar sen att fasa in färskmat då det känns lite som enda utvägen.

[Devya]
11/16/16, 4:05 PM
#4

#3 Det finns ju nog blötmat som inte innehåller någon kyckling.Det borde finnas en tråd om det på det här forumet.

nypisnina
11/16/16, 4:41 PM
#5

#3 Jag fick mata min katt i början innan han åt, han mådde troligen illa för han ville inte ha någonting till en början, men sen fick han smak för fläskfärs.

[BlackHeartRebellion]
11/17/16, 12:59 AM
#6

#4 Jo det finns 2-4 st, minns inte riktigt. Ska kolla upp om någon fler var endast någon enstaka köttsort. Vi har tyvärr provat igenom allt möjligt, och vissa besvär består så hon är mest troligt allergisk mot mer. Eventuellt även något i omgivningen, det står kvar att se. 

#5 Ok, ja hon har inte heller någon stor aptit även om den är bättre än i början när hon även kräktes en dag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: