Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1154 ggr
Atropa
2016-11-13 19:50

Exem??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va tusan har min lilla snutta fått… det är bara i pannan på de tunnhåriga partierna….

Annons:
Tjeja
2016-11-13 20:45
#1

Svårt att se på bilden men kliar det? Kan det vara skabb kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

rumpenstiltzkin
2016-11-13 21:13
#2

Satt just o googla lite och skulle skriva om nåt liknande! Så ursäktar mej om jag kapar tråden ist för att göra en precis likadan tråd.

Ser ut som precis vad min katt fått, och hon har det på båda sidorna/öronen.

Verkar inte klia överdrivet, men hon river ju upp det när hon ska klia sej.

Vart hos veterinären med min men dom kan inte hitta något fel, så dom vill testa sätta henne på allergen fri mat lr vad det heter, vilket verkar så mycket sämre än vad hon äter nu, plus att hon hatar det så svårt o få henne att äta det :/

Hon äter mush vaisto katt annars, varierat mellan kyckling/nöt och kyckling/gris. Är det vanligt att dom blir allergiska mot det?

Om inte den veterinärmaten hjälper tyckte dom jag skulle åka in o göra nån biopsi tror jag det hette.

Hoppas att det ska vara något som går bort snart :C

Tjeja
2016-11-13 21:56
#3

märkligt nog är de vanligaste matallergierna katter får mot fisk och kyckling. så inte omöjligt alls att vaisto med kyckling ställer till det för kissen.

Det enda du kan göra är att börja med "allergenfri" kost och se om eksemen försvinner. Gör den det så vet du att det är maten det handlar om. Så får man börja tillföra ett ämne i taget och vara vaksam på vad som ger nya utslag. Då vet man vad kissen reagerar emot.

Om allergenfodret inte hjälper är det med största sannolikhet något annat än maten som är problemet. Även om förstås risken finns även för ovanliga allergier. Bara det att man börjar ju inte tro på de konstiga sakerna först utan börjar utreda de mest sannolika sakerna för att utesluta dem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Atropa
2016-11-13 22:09
#4

Har också googlat runt och då verkar det som allergi! Skabb är det inte. Bytte till mjau torrfoder för nån månad sen så ska byta från det det första jag gör imorgon.. innan idag såg det mildare ut men nu har hon kliat mer på det så det är ju smått upprivet:( ska även ringa vet imon så får dom säga sin sak! Man vill ju inte att dom små liven ska gå runt och må dåligt och dessutom få en infektion av kliandet

rumpenstiltzkin
2016-11-14 10:51
#5

men hur brukar matallergi se ut? är det som sånna här små eksem just vid öronen lr brukar det visa sej på andra sätt också?

[Lilyz]1
2016-11-14 11:17
#6

Min katt får exakt sådär av sin allergi. Hon kliar upp små sår runt öronen, tinningarna och runt munnen, inga andra symtom.

Annons:
rumpenstiltzkin
2016-11-15 13:08
#7

nu har min även fått nåt litet små sår runt munnen :C

hon totalvägrar dock fortfarande den allergenfria maten (z/d), försöker blanda in lite i taget i hennes vanliga mat men då vägrar hon även det :(

Atropa
2016-11-15 15:10
#8

Va hos vet. Och vi fick specialmat så nu får vi se hur det funkar :) hon slickar sig mycket mindre nu iaf och det är ju bra att det inte kliar lika intensivt!

Upp till toppen
Annons: