Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 864 ggr
Yuyevon
2016-11-13 19:25

Katterna tappade päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 3 år sedan så började mina båda mina 2 katter tappa väldigt mycket av sin päls (den var även ömtålig och föll enkelt av när man kammade). De hade mycket klåda och ibland såg jag dem få ryckningar när deras hud kliade. Jag kollade pälsen och hittade aldrig loppor eller liknande. Gick till veterinär som kollade dem och fick ivermectin. Han kollade pälsen men visste intE exakt vad det var som orsakade det. Problemet fortsatte i sådan grad och jag lyckades inte bli av med det så de plågades verkligen. Var tvungen att avliva dem för de plågades så grovt av klådan… 1-2 veckor efter att de började klia och tappa päls fick jag samma problem i håret. Mitt hår började klia väldigt mycket och även ögonbrynen/ögonfransarna ryckte till. Jag upplevde dessa problem i 1 månad och tog tea tree oil mot det vilket hjälpte. 6 månader efter deras död fick jag återigen samma problem med kliande hår och ögonbryn som ryckte till. Vad tror ni att problemet berodde på? Jag gick aldrig till hudläkare dumt nog men det löste sig för mig med tea tree oil och 60graders tvätt. Jag tror att det var antingen follikulitis eller kvalster (demodex/skabb). Jag såg aldrig något skadedjur och såg inget Mjäll heller. Det var bara mycket kliande och ryckningar. Skulle gärna vilja veta vad ni tror.. :)

Annons:
Tjeja
2016-11-13 19:29
#1

ingen aning…hoppas någon som har en bra idé svarar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Yuyevon
2016-11-17 19:34
#2

Någon som vet?

annzoo
2016-11-17 22:57
#3

Helt ärligt så kan de ha varit vad som helst och ren slump att du fick klåda.

Antar att du inte utredde katterna noga så det inte var så simpelt som foderallergi, svamp, löss eller angrepp av parasiter. Vilket är behandlingsbart. Det enda du kunde ha fått veta vad dina katter led av efter avlivningen var att obducera dem så kanske du fått svar. Det är svårt att i efterhand gissa.

[helga21]
2016-11-18 13:22
Upp till toppen
Annons: