Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 788 ggr
Lioness90
11/11/16, 5:11 PM

Introducera vuxen katt med vuxen hund

Hej! Jag har en kastrerad hankatt på 4 år. Tyvärr så kan jag inte bo kvar där jag bor nu, pga ekonomin. Då det är väldigt svårt att få lägenhet, kan jag med dessvärre rätt stor sannolikhet behöva flytta hem till mina föräldrar… Nu kommer dilemmat de har en snart 9 årig Carin terrier hane, som inte tycker om katter. Och min katt tycker inte riktigt om hundar. Har ni några tips på om det rent praktiskt skulle kunna gå att introducera dem? Att lämna bort Ninja är det inte tal om. Är väldigt tacksam för all hjälp och råd!

Annons:
Herveaux
11/11/16, 5:46 PM
#1

Om din katt inte tycker om hundar och visar det genom att vilja hålla sig på avstånd så kan det säkert gå att ordna om ni kan förse katten med "hundsäkra platser" (speciellt runt matskål och kattlåda) och att Ninja kan förflytta sig runt i hemmet utan att behöva springa gatlopp över golvet.

En terrier är ju en terrier, men om det är klart och tydligt för hunden från dag ett att Ninja är fridlyst så kanske det kan gå att få dem att samexistera.

Så, försök att ordna så att Ninja kan röra sig på vertikala ytor runt i hemmet. Tex hyllor och klösmöbler. Hundfri-zon vid mat och toalett.
Övertyga Mr.Terrier om att det finns roligare/godare och mer intressanta saker att fokusera på än den nyinflyttade katten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lioness90
11/11/16, 6:07 PM
#2

Jo, en terrier är en terrier… Borde man försöka ta dit Ninja, för att träffa Malte (carinisen) innan? Sedan gäller det att övertala föräldrarna med.

Limberg
11/11/16, 6:45 PM
#3

#2 Jo, det kan nog vara en bra idé att ta dit katten några kortare svängar innan. Hoppas det blir bra! =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Lioness90
12/28/16, 4:03 PM
#4

Uppdatering: Nu har jag och tussen Ninja besök mina föräldrar, bror och hunden Malte tre gånger. Hittills har de faktiskt gått bra, han är i mitt rum i källaren där han har tillgång till kattlådan i en liten gång mellan rummet och hallen. Mat och vatten i rummet samt ett litet kattträd. Malte reagerar på lukten på katt och verkar vara mest nyfiken. De har mötts två gånger, en gång av misstag och en gång lite mer planerat i min famn. Första gången hade jag råkat glömma stänga en dörr, hörde ett morrande uppifrån och gick upp. Där såg jag stackars Ninja ligga ner och se helt skräckslagen ut, med Malte stående bredvid sig (nästan över honom) med upprätad svans, lite viftande. Helt klart nyfiken. Jag lyfte upp Ninja och gick ner för att rädda honom från den där konstiga "katten". Efter den senaste gången vi var där, så vill Ninja tillochmed ut från det trygga rummet där nere och utforska mer. Han vill till och med knappt in i transportväskan när vi ska hem. Så det är hopp om framtiden :)

Upp till toppen
Annons: