Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1061 ggr
Lubsan
11/10/16, 9:31 PM

Katterna dricker inte vatten

Dom enda gångerna jag har sett våra katter dricka vatten var i somras, då drack dom faktiskt ganska mycket vatten. Men nu i höst/vinter (samma förra året) så ser jag dom aldrig dricka vatten. Det är ju fullt möjligt att som gör det när vi är på jobbet eller sover men verkar inte minska något nämnvärt i mängd i skålarna. Dom har fyra vattenskålen utplacerade på olika ställen i lägenheten. Har provat att byta plats utan resultat. Är detta normalt eller farligt? Dom får endast blötmat, inget torrfoder. Så vätska får dom ju i sig på den vägen iaf.

Annons:
Florrpan
11/10/16, 9:35 PM
#1

Katter brukar ju inte dricka så mycket när dom får blötmat. Är samma med min katt. Dom dricker extra när dom har behov, så inget att oroa sig för. Kattlådan är full med kiss iaf!

Lubsan
11/10/16, 9:41 PM
#2

Jo det är den ju sannerligen ;) provade att ställa en av vattenskålarna på en hylla nu, får se om det gör det hela mer tilltalande, hehe

Zepp
11/10/16, 9:50 PM
#3

Katter är typ ökendjur, dessutom så får de det mesta vattnet från sin föda.

Blötmat.. är lixom deras riktiga bytesdjur mest vatten, du och jag oxå.

Eh,, vad jag vill ha sagt.. ökendjur o allt, de är rätt bra på att ta tillvara vatten i födan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
11/10/16, 10:17 PM
#4

Det borde inte vara någon fara med tanke på att de enbart äter blötfoder. Bra idé att ställa ut en vattenskål på en hylla, såna små ändringar kan mycket väl fungera! Annat att tänka på kan t.ex. vara att många katter inte gillar att dricka ur metall eller plast och många katter gillar vattenfontäner. Du kan ju testa att ta ett vanligt högt dricksglas och fylla med vatten och se om de dricker det, för det brukar vara väldigt populärt 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Splatter
11/10/16, 10:24 PM
#5

Brukar tillsätta lite extra vatten till blötmaten ibland, då slinker vattnet med i farten. 🙂

vendelay
11/10/16, 10:25 PM
#6

#5 Det brukar jag också göra, det glömde jag bort! Det funkar alltid 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Birmarag]
11/12/16, 6:50 AM
#7

Min ena katt dricker märkbart mer om han av någon anledning fått mindre blötmat. I vanliga fall består största delen av hans matintag av ICA's blötmat och bara lite torrfoderkulor (hans mage klarar bara en viss mängd blötmat annars kraschar den) och han dricker knappt något då, men kissar helt normalt. Min andra kisse föredrar torrfoder men äter blötmat i perioder (kräsen) och dricker mer, kissar också normalt.

Limberg
11/12/16, 11:40 AM
#8

Precis som andra säger så behöver de väldigt lite vatten om de äter mest blötmat. Min gamla honkatt drack väldigt mkt förr när hon mest åt torrfoder. Men efter att jag började ge henne blötmat 2 ggr/dag och bara lite torrfoder, så slutade hon i princip att dricka vatten.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Lubsan
11/12/16, 12:06 PM
#9

Okej :) då är det inga konstigheter då. I somras drack dom väl vatten för att det va så himla varmt antar jag :)

Upp till toppen
Annons: