Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1105 ggr
Airiel
2016-11-09 16:09

När avliva?

Hej!

Här kommer ett ganska långt inlägg…

Jag har en hankatt på ca 2½ har som sedan 1 års ålder haft problem med epulider (svullnader/knölar) i tandköttet som blir så pass stora att de nästan täcker tänderna i överkäken. Han har opererats för detta ett par gånger, men problemet kommer tillbaka om och om igen. Han genomgick senast en operation tidigare i höstas och knölarna börjar redan komma tillbaka.

Hans tillstånd verkar vara ovanligt så ingen av de veterinärer jag träffat har sett detta tidigare. Efter lite efterforskning har den veterinär jag träffat senast kommit fram till att det enda ingrepp de kan göra är att operera bort alla tänder i överkäken ( i två omgångar) + att de eventuellt måste hyvla bort ev benvävnad då de inte vet hur långt upp i överkäken epuliderna går. Veterinären tror att detta kommer medföra ett stort lidande för katten, utan några som helst garantier att epuliderna inte återkommer (+ risk med narkos, infektionsrisk, svårigheter att äta, mycket smärta efteråt etc). Så just nu känns operation uteslutet med tanke på lidandet det verkar medföra :(

Görs inget åt epuliderna kommer de växa över tänderna i överkäken och katten kommer få svårt att äta + få ont :/. Det verkar som det lutar åt att han kommer måste få somna in förr eller senare pga detta.

Kruxet för mig är att katten i nuläget är pigg, han äter och dricker bra, lever rövare som han brukar.  Har aldrig suttit i denna sitsen förut men har frågat runt lite i min bekantskapskrets och där skulle vissa avliva katten direkt, någon annan skulle avvakta tills man ser att han verkar må minsta dåligt och någon annan skulle ge operationen en chans trots allt.

Själv är jag så kluven och vet inte alls vad jag ska göra, så tänkte höra om någon här kanske har tips på hur man kan tänka?

Tack på förhand! :)

Annons:
Katniss
2016-11-09 17:25
#1

Sånt här är alltid svårt och plågsamt för dig som ägare, för man vill ju inte att sina djur ska lida.. Men samtidigt så vill man ju faktiskt inte behöva det där sista adjöet. 

Jag kan inte säga vad du ska göra, är lite rädd för att ge råd faktiskt när det kommer till dessa saker men jag finns här om du behöver prata, då jag nyligen genomgick något liknande med min kanin så jag vet hur det känns. ❤️

R.I.P. Anton 💔

Tjeja
2016-11-09 17:43
#2

Usch vilken jobbig situation för dig och kissen! Något rakt på rätt svar är nog svårt att ge. Det viktiga tycker jag är att du faktiskt bryr dig om att göra det bästa möjliga för kissen. Så länge du agerar osjälviskt för kattens bästas skull så kommer du göra rätt anser jag. Den dagen du tar ett beslut för att du själv inte vill förlora kissen eller struntar i kissens livskvalitet blir det fel. Så du behöver helt enkelt känna efter i din situation och se hur kissen mår när ditt samvete säger att nu är det stopp. Själv har jag alltid tanken att låta ett djur leva så länge det själv visar livslust och mer glädje än lidande. Detta gjorde att jag höll min äldsta kisse vid liv så länge han fortfarande njöt av att mysa och visade vilja att leva. När han tappade av så att hans lidande överskuggade livsglädjen fick han somna in. Nu efterråt önskar jag att jag låtit honom gå lite tidigare och inte hållit kvar så länge som jag gjorde ändå. Anledningen var att han haft skov och sista skovet tog han sig inte ur. Det vet man ju inte i förväg alltid. Hade jag vetat att det var hans sista skov så hade han fått gå direkt när sista skovet började. Men jag vet att jag hela vägen agerade utifrån kissens bästa så långt jag kunde för hans skull mer än min i alla fall. Mer än det bästa för HANs skull kan du inte göra. Kram

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2016-11-09 18:13
#3

Usch vilket jobbigt beslut.😕

Jag minns vår förste katt. Vi lämnade in honom hos veterinären för att ta bort tandsten. Jag fick ett samtal och jag trodde han var klar för att hämtas men det var veterinären som sa att han hade cancer i käkbenet och de undrade om de skulle ta bort honom när han ändå var sövd. NEJ, sa jag. Jag blev alldeles chockad.

Han var som vanligt när han kom hem men 5 veckor senare så märkte jag att han hade svårt att äta och då åkte vi.

Det kändes bra att få de där sista veckorna och jag kände ju min katt så jag visste när det var dags att åka.

#0 Jag hade väntat tills han fått nya besvär igen innan avlivning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nettis!
2016-11-10 11:15
#4

Beklagar hela situationen

Har själv fått avliva en hund och en katt tidigare i år, så jag vet hur tufft beslutet är. Viktigaste är att bedöma kattens livskvalite  , och försöka att inte blanda in egna känslor . Men det är svårt jag vet .  Mår katten fortfarande bra hade jag väntat.

micki78
2016-11-10 12:19
#5

Fy va tråkigt för er! Och så ung katt också. Så länge katten mår bra så hade jag inte gjort något. Sen får du överväga om allt lidande med operationen är värt det.  Fördelen är ju att han är ung om du skulle besluta dig för en operation.  Ja det är svårt, du får noga fundera , jag är säker på att du kommer ta rätt beslut för din kisse när det är dags.

Airiel
2016-11-10 14:22
#6

Tack för alla svar!

Efter att ha pratat med veterinären så blir det att avstå operationen då lidandet den medför blir för stort och resultatet för osäkert. Alternativet enl. veterinären är att han får leva tills man ser att han får problem med maten/verkar ha ont.

Så det blir till att se till att han får ha det så bra som möjligt fram till att hans livskvalitet blir minsta påverkad, så får han somna in då😕

Annons:
[AnimeV4]
2016-11-11 22:04
#7

Jag beklagar din sits, men vill ändå säga att jag tycker att det är ett mycket klokt och inte alls egoistiskt beslut!🌺

Tjeja
2016-11-11 22:19
#8

Låter som bästa möjliga beslut i en jättesorglig situation! Mycket klokt resonemang av dig! Då slipper han lida och ni får en planerad fin tid tillsammans framför er att ta avsked i lugn och ro!❤️🌺

Beklagar och skickar en stoor varm kram  till dig och massa gos till kissen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: