Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1884 ggr
gummimamma
2016-11-08 22:14

FIP hos katt Behöver man sanera?

Fick avliva min 5-månader gamla katthona p g a förmodad FIP. Glömde fråga veterinären om man behöver sanera här hemma på något speciellt sätt? Någon som vet? Vill inte att det ska spridas till andra katter…

Annons:
[helga21]
2016-11-08 22:33
#1

Du har förmodligen allaredan smittas av coronaviruset som kan mutera till FIP. FIP i sig smittar inte. Coronaviruset gör det däremot å andra sidan så har 90-95 % av kattpopulationen detta virus. Och det finns friska bärare av det. Här en länk där du kan läsa mer om det. 

http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/coronavirus-och-fip-katt

[AnimeV4]
2016-11-08 22:41
#2

"Som nämnts ovan har FIP-formen av virus inte visats vara smittsam, det vill säga en katt med FIP skall inte kunna smitta andra katter med FIP-virus. Katter med FIP kan dock sprida coronavirus i tarmform, precis som de katter i gruppen som inte visar symtom på sjukdom." 

Ifrån http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/coronavirus-och-fip-katt

annzoo
2016-11-08 23:09
#3

har du andra katter hemma har de coronaviruset. som många katter har utan att må dåligt.

gummimamma
2016-11-15 06:21
#4

Har inga andra katter, då bägge mina katter har dött under loppet av 2 månader. Veterinären trodde det är möjligt att den första också hade FIP, men där gjordes inga tester då han hade en del andra problem också. Men det kanske kommer en dag då det flyttar in en ny katt. Livet känns tomt utan…

Uppkatten
2016-11-15 09:38
#5

Så här skriver SVA om sanering när det gäller corona: "Tarmformen av coronavirus är mycket smittsam. Katter smittas framförallt via infekterad avföring. Kattlådor är därför en mycket viktig smitthärd. Viruset kan överleva i dåligt rengjord omgivning i upp till sex veckor. Coronavirus är känsligt för vanliga rengöringsmedel, det vill säga det behövs inte några ovanliga, speciella desinfektionsmedel när man rengör miljön för att få bort just detta virus."

Själv skulle jag således ha slängt kattlådan, storstädat några gånger och väntat dryga 6 veckor med att ta hem en annan katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2016-11-15 12:21
#6

#5 Finns det redan fler katter i hushållet så är skadan redan skedd. Dock är det fler katter som är friska bärare av coronavirus än det är katter som avlider i FIP. Man ska alltså inte ta in fler katter i en grupp där en individ har konstaterad FIP (avlidit i FIP, mer korrekt).

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Uppkatten
2016-11-15 13:28
#7

#6 TS skriver i #4 att båda katterna har dött inom loppet av 2 månader och att h*n inte har några andra katter just nu. Därför bedömer jag mina tips som rimliga i det specifika fallet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helga21]
2016-11-16 11:34
#8

Minst 3 månader innan ny katt införskaffas hörde jag en veterinär säga.

Katthemsmatten
2016-11-16 11:52
#9

#7 Läste slarvigt! Du har rätt att i så fall är dina tips högst rimliga. Har man däremot redan fler katter så är skadan skedd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

gummimamma
2016-11-19 18:15
#10

Det kommer absolut inte att flytta in en ny katt på ett tag. Och jag kommer inte heller ta katt från katthemmet bägge mina änglar kom från. Jag vet att jag har haft maximal otur, och förmodligen skulle jag kunna ta en katt därifrån utan risk för att den får FIP. Men den dagen det flyttar in en ny katt hos mig kommer den inte från i alla fall det katthemmet.

Katthemsmatten
2016-11-21 15:37
#11

#10 Dessvärre finns det ingenting man kan göra för att garantera att katter inte får FIP. Det händer även bland raskatter, tråkigt nog. Jag har exempel från närstående vars ena fina katt med kända gener drabbades. (Den andra, äldre, katten klarade sig.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helga21]
2016-11-21 21:33
#12

# 11 Raskatter drabbas även de. Känner många som föder upp och har raskatter som drabbtas av FIP. Coronaviruset är så vanligt.

gummimamma
2017-01-06 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

I februari flyttar det in två små bebisar till mig - Konrad och Asta. Vid det laget har det gått över 3 månader sedan Freja dog, så virusen borde vara borta. Har inte letat efter ny katt, men som så ofta händer, dyker de upp bara. I detta fallet fick en väns katt fyra små ulltussar. Min vän kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av att ta en av dem. Vid första besöket blev jag förtjust i två av dem, men tingade bara den ene. I två veckor funderade jag, sedan tingade jag den andre med! Nu kan jag knappt tåla mig till februari!!!

Annons:
Katthemsmatten
2017-01-11 16:14
#14

#13 Grattis till de små ulltussarna. Hoppas du förmår din kompis att kastrera sin hona när ungarna har flyttat. Annars är det snart nya pälsbollar på gång och det finns en gräns för hur många man kan avyttra hos vänner och bekanta.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: