Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1686 ggr
VT4ever
2016-11-05 20:05

peewee pellets

Har haft peewee med deras egna pellets några månader och är supernöjd då det inte luktar något urin, men har för två månader sedan köpt sca stallpellets och sjutton vad vad det luktar urin nu och i underlådan är  spånet  fuktigt och blött (inte torkat) och luktar starkt urin. Jag rengjorde underlådan och överlådan för någon dag sen och då stoppade jag pelletsen som var i lådan i en påse för att sen hälla tillbaka, men till och med pelletsen luktar urin, som att det dragit åt sig lukten från underlådan.  Tror ni det kan ha och göra med att jag bytte pellets sort? Kan det bli sådan stor skillnad på pellets och pellets?

Annons:
Dimocarpus
2016-11-05 23:01
#1

Jo, har läst att det är skillnad på pellets och pellets, det har att göra med var de kommer ifrån och vad de innehåller osv. Jag har också peewee men har aldrig provat annat än peewee pellets, tycker det är så pass prisvärt att jag håller mig till deras egna pellets.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

VT4ever
2016-11-07 14:46
#2

Ja då är det nog pga pelletsen, ska byta tillbaka till peewee :)

[HundochKatt]
2016-11-07 23:37
#3

Jag kör med värmepellets och det ska vara samma sak som Peewee pelletsen men mycket billigare. 

Jag plockar rent på bajs varje dag och skrapar ner det uppblötta spånet till nedre lådan. Minst en gång i veckan, så tömmer jag nedre lådan och ungefär en gång i månaden byter jag ut all pellets och lägger i helt nytt. 

Man känner på doften när det är dags att byta ut alltihopa och det spelar ingen roll om jag "spar" den obrukta pelletsen som varit i lådan, det kommer att lukta om jag inte byter ut allt. Vilket jag lätt kan göra då värmepelletsen är betydligt billigare än det som säljs som Peewee. 

Alltså, det luktar om man slarvar men annars så tycker jag inte att det luktar något.

VT4ever
2016-11-08 10:02
#4

Jag har peewee eco hus med tak och har två katter. Tar bort bajs två tre gånger per dag och underlådans spån tar jag bort när det inte går att skrapa ner när spånet når upp till hålen och det är var tredje dag. Lådan rengör jag varje vecka ibland var annan. Men hade aldrig problemet med att det luktade kiss, men sen ja böt började det att lukta.. hundochkatt hur många peewee och katter har du när du tömmer en gång i veckan? :)

[HundochKatt]
2016-11-08 12:49
#5

Jag har bara en katt och en Peewee låda. 

Stallpellets är väl vad jag vet mycket större. Jag kör på värmepellets som är 6 mm. Tror det är samma storlek på Peewee pelletsen.

VT4ever
2016-11-08 16:17
#6

Okej, då förstår jag. Jo stallpelletsen är grövre än peewee pelletsen. Skrå nu pröva att ta bort all pellets och rengöra allt och sätta i nytt så får ja se om det blir skillnad :) vill använda upp pelletsen jag har nu

Annons:
VT4ever
2016-11-11 15:51
#7

Update. Efter att fått tipset här i tråden att byta bort all pellets och sätta i nytt så blev problemet löst. Nu luktar det inte mera kiss hela tiden utan svagt trädoft. Tack för tipset! =)

[HundochKatt]
2016-11-11 17:06
#8

Vad bra! Även fast det obrukta inte sväller av urinen så verkar det som att det fastnar lite urin på det och därför börjar det lukta så småningom. Och då behöver man kassera allt. Som tur är så är det billigt med stallpellets/värmepellets så det gör inget att man kasserar en hel del vid storrengöringen. 

Jag gör av med 2 säckar á 16 kg värmepellets om året. En hundring om året alltså. 👍

VT4ever
2016-11-11 17:44
#9

Man får lära sig nytt :) Det blir galet billigt med värmepellet/stallpellets. Hundochkatt, vilket märke och vart köper du ditt värmepellet?

[HundochKatt]
2016-11-11 18:08
#10

Har köpt lite olika märken, det som finns att köpa styckvis på Granngården. Just nu är det Agrol 6 mm de har men haft tex. BioNorr (tror jag det hette).

Upp till toppen
Annons: