Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1173 ggr
liz37
11/4/16, 5:55 PM

Yara är hungrig som en varg?!

Hej! Vi har en liten sprallig blandrastjej på snart 8 månader vars mathållning vi är oroliga över. Hon har tidigare haft matproblem som visade sig vara överkänslighet mot spannmål, och nu går hon på Orijen Kitten som både vi och speciellt hon uppskattar. 

Problemet är att det känns som att vi svälter henne. Enligt Orijen bör en ca 3 kg katt få ca 40g mat om dagen, vilket känns rätt rimligt med tanke på att det innehåller så mycket energi. Tidigare har hon haft fri tillgång och flera gånger om dagen gått och ätit bara några bitar, alltså många gånger liten mängd, men nu kastar hon sig över maten och går flera gånger om dagen och jamar framför matskåpet efter mer. Vi har testat att ge henne 45 -50g för att se om det gör någon skillnad - men nej:(

Tänker vi logiskt så kan det antingen bero på att hon är van att ha fri tillgång som tidigare (eftersom hon då inte tog upp näringen när allt rann rakt igenom henne och då bara kunde knapra på) och ännu inte vant sig, eller att hon tycker Orijen är supergott. Men nu har det ändå gått lite mer än tre veckor och hon blir bara allt mer intensiv i sina matförsök.

Självklart är det individuellt mellan alla katter, rekommendationerna stämmer inte för alla osv. Men det skulle ändå vara skönt att höra ifall någon annan upplevt samma sak eller har några kloka funderingar. Svälter vi vår lilla kattis??

Tack på förhand!

Louisen

Annons:
Uppkatten
11/4/16, 9:03 PM
#1

En så pass ung katt kan behöva fri tillgång till mat. Hon växer ännu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
11/4/16, 9:43 PM
#2

För katter är det normalt att äta flera gånger per dag. Har läst ngn gång att katter i det fria äter 10-15 ggr per dygn (små mängder per gång). Flera måltider per dygn minskar också stressen hos katter (t ex på katthem).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
11/4/16, 9:46 PM
#3

Jämför här med Applaws rekommendationer när det gäller fodermängd till kattungar i samma ålder: http://www.bitiba.se/shop/kattfoder/torrfoder/applaws/kitten/446140#more

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Devya]
11/5/16, 9:37 AM
#4

Jag har lite samma problem men min kisse är dock ändå 3 år gammal. Jag försöker hålla mig till rekommendationerna för hon har en tendens att bli lite rund om magen men oj vad svårt det är då hon älskar mat. Det känns grymt att inte ge henne mer då hon vill ha mer.

liz37
11/5/16, 10:34 AM
#5

Uppkatten  - Oj! 75-80g säger de ju där, och de har samma proteinhalt. Kanske är vi lite i snålaste taget ändå.

Devya - Ja, håller med. Får så himla dåligt samvete, på något sätt tänker jag att katten själv ändå borde veta bäst. Men så är det väl inte alltid..

Uppkatten
11/5/16, 10:37 AM
#6

Vad jag förstår så avser Orijens rekommendationer vuxna katter, de ger ö h t inga rekommendationer när det gäller kattungar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Omorika
11/5/16, 9:49 PM
#7

Det bästa är att försöka med fri tillgång och hålla koll på vikten undertiden. Går hon upp så börja begränsa. Behåller hon vikten så kan hon reglera det själv. Jag har en katt som helt klart kan behärska fri tillgång och fortfarande vara i foten. Den andra blir rund direkt och jag har därför mer råfoder till henne för då får hon gnaga och tugga mer än om hon äter torrfoder.

liz37
11/5/16, 10:11 PM
#8

Tack  för input ni fina! Just nu fick hon upp matskåpet, hittade foderskopan, tog den i munnen och sprang iväg med den.  Gottegris eller svältande, hmhm..

 Det låter klokt som du säger Omorika - jag tror vi kör på det. Testa fri tillgång och hålla koll på vikten. Men samtidigt, hon är ju fortfarande liten, så hon bör ju sakta gå upp i vikt. Kan det kanske vara svårt att hålla isär fett och ökad kroppsstorlek under all hennes päls?Hon är en blandkatt vars raser inte är färdigväxta förrän 3-4 års åldern vad vi förstått, så hon har ju långt kvar.

Vi får helt enkelt klämma och känna på henne lite mer :)

Omorika
11/7/16, 1:31 PM
#9

Eftersom hon är så ung ska hon givetvis gå upp i vikt men inte speciellt fort. Jag har en relativt liten kattras och de är istort sett färdigväxta vid 1 års ålder. Efter det ökar muskelmassan men det ger inte speciellt stor viktökning.

Har dock inte vägt katterna på senaste tiden eftesom jag mest kollar hullet. Läs på lite om katters hull och titta på bilder. Det är gnerellt så att du ska lätt kunna känna revben och ryggrad men de ska inte vara utståend. Sen ska det synas en tydlig midja ovanifrån, oftast är katter som vi tycker är normala lite mulliga.

Jag känner runt på alla bekantas katter och har nu börjat få in ett bra känn.  

Det står inget om kastrering och är hon inte kastrerad behöver de en stor mängd mat eftersom stressen att vara könsmogen ökar ämnesomsättningen. Kan vara läge att minska mat när du kastrerar.

Tror du kommer att märka om hon blir tjock.

Emmaboy
11/7/16, 2:34 PM
#10

Svårt med torrfoder, väldigt energitätt och ju högre köttinnehåll desto större risk för tjock katt vid fri tillgång då det inte ger samma mättnad som blötmat som ju är det som liknar kattens naturliga föda mest (undantaget barf såklart). Torrfoder innehåller ofta spannmål, som jag förstått det för att utgöra bukfyllnad då det ju knappast fyller någon större näringssmässig funktion för en katt. Skulle rekommendera blötmat av bra kvalitet istället. Utan spannmål såklart.

Upp till toppen
Annons: