Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 645 ggr
Josse016
11/4/16, 3:18 PM

Dåligt foder

Hjälp här. Har försökt förklara för en person att kattmat från t.ex. matbutiker (ICA ex) inte är bra foder för katter eller något djur. Får hela tiden till svars att - de inte skulle vara godkända eller säljas fall de inte var okej eller innehåller det katten behöver, så varför köpa onödigt dyrt foder när det finns billigt som innehåller samma saker.. jag håller på och exploderar snälla skriv varför det är viktigt med bra foder och inge spannmål.. samt varför man inte ska köpa sån mat till sina katter så jag har något att visa upp. Tack på förhand från en ilsk tjej xD

Annons:
Fridaaaa
11/4/16, 3:23 PM
#1

Finns bra mat i matbutik också: Mjaus blötmat tex. Men kanske 95% = kasst.

Vilket resonemang. Det stämmer ju inte. Inga bra kunskaper hos den personen. Är ju samma med mat till oss - finns mycket som är dåligt men som tyvärr får säljas

Katter är dessutom köttätare = all spannmål, salt mm = inte bra :( 
Kattstatus.se är bra sida med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
11/4/16, 3:27 PM
#2

Fråga din vän; Men då kan man leva på enbart godis eller chips? De är godkända för människor och säljs i matbutik.

molbojse
11/4/16, 3:28 PM
#3

Spannmål ingår inte i kattens naturliga kost. De kan inte tillgodogöra sig spannmålet utan fungerar bara som bukfylla som går rakt igenom. Jämför med att endast äta vitt bröd.
Billigare foder innehåller ofta låg kötthalt, vilket inte alls är särskilt bra, då det är väldigt viktigt för att katten att få i sig så mycket kött som möjligt för att må bra. Högre kötthalt ger större mättnadskänsla och på så sätt blir ett bra sammansatt foder drygare och räcker längre.
Ett dåligt foder, exempelvis Ica basic eller Friskies, gör även att dom bajsar betydligt mer eftersom de inte tar upp de näringsämnen de behöver. Det gör också att bajset luktar väääldigt illa, en lukt som de flesta besökare, minst av allt de utan katt, har svårt för. I värsta fall kan det vara så illa att de inte vill komma på besök på grund av stanken (vi antar det nu). Jämför med att äta på Mc'DOnalds två gånger om dagen hela ditt liv. Visst, du dör inte av att enbart äta donken, men du mår då inte bra heller. Hur många får inte rännskita efter en BigMac? :)

Dyrtr foder behöver heller inte vara det bästa. Det handlar om sammansättning. Mjaus blötmat går att köpa i vanliga butiker för en tia och är bland de bästa billiga fodret man kan ge. Torrfoder bör de aldrig äta, då det kan slå ut njurarna eftersom det innehåller för lite vätska. Njurarna får överarbeta och urinet blir för koncentrerat. Det är rätt dyrt att åka in på undersökning efter undersökning, kanske operationer eller i värsta fall avlivning för att man under kattens liv serverat ett skitfoder. Är det värt det ekonomiska och känslomässiga i att förlora sin bästa vän bara för att man vägrar inse fakta?

Dra liknelse med rökning eller alkohol. Det är inte heller bra men lik förbannat godkänt för det. Allt som är lagligt eller godkänt är inte bra. Köksknivar kan du köpa för nästan ingenting på IKEA och dom kan du döda någon med. De är tillåtna att köpa bara så där i alla fall. Diskmedel är asgiftigt om vi får i oss det, aceton kan du bli blind av, och allt detta kan du köpa för ingenting i en vanlig matbutik. Är det bra att förtära det ändå, bara för att det finns tillgängligt och är tillåtet att brukas? :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Josse016
11/4/16, 3:47 PM
#4

Applåder till er ! Tack ! grymma svar nu kan jag känna mig lugn. Finns inte en enda mening från människan som kan slingra sig ur de här och fortsätta argumentera med samma skit 😂 usch ! Blir så arg

molbojse
11/4/16, 4:05 PM
#5

#4 Lycka till! Uppdatera gärna om hon ändrar sig :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Josse016
11/4/16, 4:12 PM
#6

Nu spelade den ekonomiska biten in istället. Så mitt svar blev kort att man då inte ska ha katt om man inte kan tillgodose sin katt/katter fullt ut punkt. Är det bara jag som blir helt ilsk i såna här diskussioner xD ?

Annons:
molbojse
11/4/16, 4:23 PM
#7

#6 Så hon menar alltså att det är billigare att servera ett foder som kostar 2-3 kronor mindre än Mjaus blötmat för att sen hosta upp sanslösa tusenlappar på vård när katten blivit sjuk av skitfodret? :p

Nej, du är absolut inte ensam xD

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Fridaaaa
11/4/16, 4:24 PM
#8

#6 Dyr mat är inte alltd bättre. Kolla bara på tex royal canin, dyrt men skit

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molbojse
11/4/16, 4:25 PM
#9

Vi serverar MUSH hemma. Han äter fem bullar om dagen och då räcker en påse åtta dagar. Fyra påsar (ish) på en månad. Det är ungefär 300 spänn på mat/månad (ish).
Mjaus blötmat går på 10:-/tetran, uppskattningsvis en om dagen. Det är 280:-/månad. TIO JÄVLA SPÄNN DYRARE FÖR ASBRA MAT!

Är hon dum, på något vis?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Fridaaaa
11/4/16, 4:29 PM
#10

#9 Mjaus blötmat är dock med toppen :)  Men ja mush är snäppet bättre.

-------------------------------------

Jag ger 300 kr för Freya (hon kan inte äta vilken blötmat som helst pga kyckling)
Findus ligger väl på max 200 kr/månad, mjaus blötmat eller bozita (mest mjau)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molbojse
11/4/16, 5:01 PM
#11

#10 Ja, absolut! Det säger jag inte emot :) Det var lite för att visa att det måste inte vara dyrt att ge riktigt bra mat. 300 tycker jag heller inte är särskilt kostsamt :p

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Fridaaaa
11/4/16, 5:05 PM
#12

#11 Precis :) 

Eller tex porta 21 torrfoder, 399 kr för 10 kg (om man måste envisas med torrfoder)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molbojse
11/4/16, 5:10 PM
#13

#12 Jag kan inget säga om torrfoder, serverar inte det alls :p

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Fridaaaa
11/4/16, 5:21 PM
#14

#13 Nej inte jag heller, längre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molbojse
11/4/16, 5:57 PM
#15

#14 Jag har aldrig haft. Inte sett någon mening med att gräva ner mig i torrfodersdjungeln när det aldrig varit eller kommer vara ett alternativ hos oss :p

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Limberg
11/5/16, 10:29 AM
#16

Beställer man torrforder på Zooplus så kommer man undan med ~10kg mycket billigare än i butik! 400-700kr för bättre foder, som dessutom räcker väldigt länge till 1 katt.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Upp till toppen
Annons: