Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 590 ggr
JoannaLi
11/1/16, 9:03 PM

Aktivering/berikning (+frågor)

Hej, jag igen. Nu längtar jag verkligen efter en kisse, men vill läsa på lite innan. Jag vill kunna skämma bort missarna precis som jag skämmer bort vovvarna 😍

Era roligaste sätt att aktivera katterna är? Hur ofta, länge och intensivt aktiverar ni katterna? 

Har ni några bra tips på berikning, miljö- eller beteende-? 

Är det att rekommendera att köpa 2 ungar från samma kull? Jag vill ju att de ska ha en vän, och enklast verkar vara att köpa syskon? 

Lämnar ni era katter ensamma när ni jobbar? Hur ser ni på det? 

Vilken är den bästa selen för koppelpromenader? 

Vilka nackdelar finns det att kastrera kattungen ungt? (Inom hundar pratar man ju mycket om mentala problem, tillväxtproblem, problem med päls, rädslor etc. Har katter samma?)

Andra tips som ni vill dela med er av till en nybörjare? Uppfostringstips etc?

Annons:
Bästakompis
11/2/16, 11:07 AM
#1

Aktivering: Brukar ge lite torrfoder i foderlabyrint (annars är det våtfoder och Mush som gäller) Lillan springer efter en liten mus på ett spö ett par korta stunder om dagen, hon älskar det och springer så hon flämtar. Bobo går ut i koppel, men så här års får han mest nöja sig med balkongen. Båda älskar att vara på den innätade balkongen, där har de klösträd med liggplatser och får mycket stimulans av att jaga insekter och spana på fåglar och ekorrar. Bobo vill också gärna bli upplyft, klappad och borstad, annars leker han helst själv med myntakuddar, bollar eller penslar…och så jagar de varandra ibland. Ordentliga klösträd och en säker nätning av balkong eller uteplats är det bästa man kan göra för sin katt. Plocka bort prydnadssaker du är rädd om, sätt fast krukor o dyl med häftmassa för unga katter kommer garanterat röja runt. Att ta två katter från samma kull är jättebra, då är det stor chans att de kommer vara vänner för livet, och de får en trygg start i sitt nya hem. Att kastrera tidigt medför inga av de risker som finns med hundar. Att lämna katterna ensamma när man jobbar är i regel inga problem, men om det gäller en unge eller en katt av mycket social ras så ska den ha en kattkompis.

Upp till toppen
Annons: