Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2218 ggr
Maddeisabel
11/1/16, 8:23 AM

Rökning och katter!!

Hej Som rubriken lyder så har jag en allvarlig fråga som jag hoppas jag får svar på. Jag bor i en etta (dock stor) och har två underbara katter, innekatter (bor på andra våningen och vågar inte släppa ut dom då det inte är passande för katter här) och jag har en franskbalkong (den är innätad med en lucka som jag kan öppna med hasp och hänger ut huvudet och röker) OCH dum som jag är så röker jag, är dock väldigt noggrann med hantering av cigaretter och mina djur. Men det jag vill veta är, att när vinden är fel så kan de bli att lukta aningen rök längs golven. Brukar alltid försöka vädra ut det och jag själv känner väldigt tydligt rökdoft och ogillar när det luktar. Men är så himla orolig att mina älskade katter ska bli drabbade av detta, så det jag vill veta är doften av rök farlig? Hoppas ni förstår hur jag menar, för det är liksom inte att det pyr in rök här inne. Gör allt för mina katter så vill gärna veta om någon kan mera än mig om detta. Vet ju såklart att det är farligt med rök för katter men eftersom det blir en vag doft så undrar jag.. Tacksam för svar!!

Annons:
tlover
11/1/16, 8:37 AM
#1

Lukt är helt enkelt små luftburna partiklar av vad det nu luktar, så luktar det så finns ämnet där.

och med tanke på att cigaretter är cancerframkallande och djur är så små så vågar jag säga att det är en ökad risk att dom skadas, hur mycket vet jag däremot inte

l'm back

Honestyisdead
11/1/16, 8:42 AM
#2

Bättre att gå ut på gata/gården. För passiv rökning är farlig.  Dessutom.är lukten väldigt start redan för oss människor.  Tänk då hur stark den är för katter.

Sommarek
11/1/16, 8:58 AM
#3

Det kan aldrig bli en "vag" doft av cigarettrök. De flesta rökare inser inte det själva eftersom de både mister luktsinnet och vänjer sig vid doften, men röker man inne luktar det pyton, hur mycket man än vädrar. Folk som slutar röka får ofta sanera hela lägenheten/huset eftersom det sätter sig i både tyger och tapeter, så det kan inte lukta "lite" även om du upplever det så.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

oh-la
11/1/16, 9:37 AM
#4

Man kan generellt säga att katter är ganska utsatta för gifter och partiklar eftersom det sätter sig i deras päls och dom tvättar sig så ofta. Var inte så länge sedan jag såg något program eller inslag om just katter och gifter/kemikalier i hemmet. Lukt är, som någon sagt innan, partiklar från cigaretter, alltså rök. Katterna kommer alltså få i sig cigarettrök både genom andning och även via partiklar som fastnar i pälsen som dom slickar i sig. Kan också säga, som icke rökare, att rökare själva sällan känner hur mycket som går in. Vår ena katt köptes som kattunge av ett par som gjorde som du, fast ute på balkong. Gick ut men hade glipa uppe in mot lägenheten, eller stod i dörren och rökte ut. Kattungen fick saneras när hon kom hit för hon luktade så mycket rök. De gamla ägarna kände det dock inte.

Maddeisabel
11/1/16, 10:27 AM
#5

Tack alla för era svar. Kommer absolut sluta röka vid balkongen med detsamma! Djuren går alltid först!

Carmarino
11/1/16, 2:10 PM
#6

Har grannar som röker. Vet inte hur långt ifrån min lägenhet de bor, men det är inte de närmsta grannarna i alla fall. På sommaren har jag balkongdörren öppen, och varje gång de röker så känner jag röken i hela min lägenhet. Den går t.o.m. in i det rum som ligger längst bort från balkongen. Så om jag märker röklukten så tydligt, så gör säkerligen katterna det mångdubbelt om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[yourlocalcatlady]
11/1/16, 7:41 PM
#7

Vet en person vars båda av hennes katter Fick cancer, dock rökte hon inne.

Upp till toppen
Annons: