Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1383 ggr
[ViktoriaBailey]
10/30/16, 2:34 PM

hitta en lämplig hane till min katt

Hej jag har en ragdoll/birmahona som söker hane till parning. Men jag hittar inte någon i närheten av Småland. De ända jag hittar är i Stockholm. Tacksam för hjälp.

Annons:
OberonsMatte
10/30/16, 5:12 PM
#1

Huskattöverskottet är stort nog som det är, så när det handlar om oregistrerad avel är det inte ansvarsfullt att planera för avel över huvud taget. Kastrera din huskatt och gör rätt från början om du är intresserad av kattuppfödning.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
10/30/16, 5:58 PM
#2

har du HCM scannat och kolla vilken blodgrupp din hona har?

[ViktoriaBailey]
10/30/16, 6:11 PM
#3

Hon har inte haft såna symtomer för HCM. Tänkte att jag skulle boka tid för hälsoundersökning. Men hon verkar vara helt frisk. Men självklart att jag ska göra det innan man skaffar ungar. Men skulle vilja ha någon pålitlig hane att para henne med.

[helga21]
10/30/16, 7:06 PM
#4

Har du tagit prover på parasiter? Symtom på HCM är inget man märker själv. Kan du något om kattavel?

[Sqvimpen]
3/10/17, 10:43 AM
#5

Hej allihop! Nu är det längesen tråden var aktiv. Men en tanke jag fick är.. Jag FÖRSTÅR mycket av det ni uppfödare säger, jag kan hålla med i mångt och mycket! Men det kommer ALLTID att finnas människor som kommer "hobby-uppföda"/ korsa raser…eller icke-raser. Så om någon frågar om hjälp, varför inte då säga det ni sagt men samtidigt hjälpa med svar som tex vad som kan vara bra att tänka på?? Avla gör ju säkert den här personen ändå. Sen vill jag tillägga, jag har ändå ganska stor erfarenhet. HUSKATTEN är som regel en väldigt sund och frisk katt!!! MEN då hjälper det självklart inte att korsa en birma med en Rex eller en Ragdoll med en siames för att få "friskare" katter (exemplet tog jag för att lätta upp stämningen och vara lite extrem😉😋).

Katthemsmatten
3/10/17, 10:51 AM
#6

Tror inte att någon på vare sig Katter, Huskatter eller Hittekatter kommer ge några råd för att ytterligare öka på antalet huskatter. Allt för många som tänker avla tycks tro att det är raskatter det handlar om. En ansvarsfull raskatt lär knappast låna ut sin hane för parning med en huskatt så den typen av råd kommer ändå inte att fungera. Vi får hoppas att påpekanden om att det är en vanlig huskatt det skrivs om och att den bör kastreras ska få någon att koppla in hela hjärnan. Och så finns det sådana där det inte är möjligt att få dem att fungera. Så är det dessvärre alltid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
molbojse
3/10/17, 11:12 AM
#7

#5 Att tipsa om hur man avlar på en huskatt är ju att skjuta sig själv i foten. Aveln av huskatter är det alla vi som är aktiva inom kattvärlden försöker jobba emot och då funkar det inte att parallellt ge tips och råd om hur fortsätter göda en mättad marknad så vi som aktivt jobbat mot aveln får mer att göra. Dubbelmoral så det bara skriker om det. Vår uppgift som kattälskare är att tänka på ALLA katter och se till att ALLA katter får rätt till ett värdigt liv.

Det finns 2½ sidor i vem som är skyldig till att alla kringströvande hemlösa huskatter är ett av Sveriges största djurskyddsproblem - dessa så kallade "uppfödare" aka köksavlare är ena sidan, köparna är andra sidan. De delar lika mycket skyldighet i att problemet med huskatterna existerar. Sen finns det den lilla diffusa grupp med människor som instruerar och hjälper "uppfödarna" att ta fram fler kattungar. De märks inte lika tydligt för de är inte lika aktiva i att sabotera för oss kattälskare, även om de fortfarande finns. Vi som bryr oss om huskatterna tänker inte ta någons parti annat än vårt eget när det kommer till huskattavel. Vi tänker ur ett större perspektiv och ser hela bilden och inte är inrutade på bara vår kattunge. Vi har kunskap och erfarenhet nog för att ha all rätt att tala om för huskattägare att de ska avstå från aveln och kastrera sin huskatt istället.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[[pimey]]
3/10/17, 2:31 PM
#8

VARFÖR ska jag ge bra och nyttiga råd till en verksamhet jag inte står bakom? Det finns ingen vettig anledning. Det enda bra jag kan tipsa om är att de ska kastrera sin katt och hitta en seriös uppfödare som kan hjälpa dem på rätt väg eller vara jourhem åt en dräktig hemlös hona

Upp till toppen
Annons: