Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2956 ggr
[cnilsson]
2016-10-27 16:16

Öronskabb eller öronvax?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! 

Har en kattunge på lite mer än 4 månader och vi är osäkra på om hon har öronskabb eller öronvax. Tänkte höra av här först innan man går till veterinären ifall det skulle vara solklart för någon här om vad det är. Det är lite svårt att se på bilderna, kattungar vill ju aldrig sitta stilla haha men det är inte så svart som en kaffesump och inte kornigt som jag har läst att öronskabb kan vara. Det är mer bara ljusbrunt smuts som sitter på öronväggarna. Hon har perioder då det kliar mycket, och perioder då hon kliar väldigt sällan. Det är också bara i ena örat. Idag var där en liten svart klump precis vid öppningen av örat, men resten i örat är ljusbrunt.

Annons:
[Devya]
2016-10-27 16:35
#1

Veterinären vet nog bäst då vi endast kan spekulera. :)

Jag skulle dock kanske gissa på en öroninfektion eller svamp. Jag tror inte det rör sig om öronskabb eftersom då borde kissen ha det i båda öronen och kliandet upphör liksom aldrig. Lång obehandlad öronskabb brukar resultera i att de kliar sig blodiga. De brukar också skaka mycket på huvudet så att brunt klet flyger ut. 

Det kan ju hända att det rör sig om endast öronvax och att hon kliar sig pga andra orsaker. Kliar hon sig endast i örat och bara på den sidan eller?

[cnilsson]
2016-10-27 17:44
#2

aha, okej, nej det är inte så kletigt i hennes öra och hon kliar ju inte extremt mycket hela tiden. Men när hon väl kliar så kliar hon väldigt intensivt. Idag har jag märkt att hon kliade också på kinden/hakan på samma sida väldigt mycket i samband med att hon kliade i örat.  Vet inte om det finns något samband? Hon kliar nästan aldrig i det andra örat.

Får nog gå till veterinären och kolla.

[Devya]
2016-10-27 19:05
#3

#2 Hmm, skulle då kunna vara en infektion som har gått längre in i örat om hon även kliar sig på kinden/hakan. Du får gärna berätta vad veterinären sa. :)

Min kisse har just nu problem med kliande kring halsen och kinderna. Veterinären misstänker att orsaken kan vara loppmedlet som hon får eller foderallergi. Fick nytt loppmedel och så fick hon en kortisonspruta mot kliandet. Ska även börja med allergivänlig foder.

Upp till toppen
Annons: