Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 617 ggr
Skabbilusk
10/26/16, 8:24 PM

Royal Maine coon kitten

Hej! 

Jag har fått en ny familjemedlem en liten katt på 15 veckor nu. ❤️

Jag ger henne royal kitten nu. Men såg att det finns ett foder som är speciellt för MC.  

Är det någon som har något erfarenhet av detta foder? Och rekommenderar det? 🙂

Annons:
Honestyisdead
10/26/16, 9:22 PM
#1

Om du vill ge torrfoder så välj ett utan spannmål och med hög kötthalt. Bäst är ju barf/färskfoder/blötmat.

[helga21]
10/26/16, 10:01 PM
#2

RC har foder för nästan samtliga kattraser och kattungar. Du kan ge katten kittenfoder då det är mindre bitar. Själv ger jag British shorthair, Fit 32 och Outdoor, dvs tre sorter torrfoder. Men jag ger också blötmat 2 gånger per dygn. Vilken varierar bara katterna äter det då all blötmat är bättre än allt torrfoder som finns. De får också lite rått kött som exempelvis kycklingfilé till de som behagar. Torrfoder för min egen bekvämlighet och att det är RC jag ger beror på att alla fem tycker om detta.

Skabbilusk
10/27/16, 10:35 AM
#3

Jag utfodrar ungefär som du. Blötmat två gånger om dagen men ger mina kokt kycklingfilé då och då. Min vuxna katt får outdoor brit. Men kattungen är dålig i magen lite till och från.. Då fick jag rådet av vet att minska ner på blötmat och ge henne mer torrfoder. Därför tänkte jag att man kanske skulle prova Maine coon fodret eftersom det måste vara mer utformat för rasen antar jag? 😊

Omorika
10/27/16, 10:58 AM
#4

Det är i praktiekn ingen skillnad på alla Royal canin foder förutom formen på bitarna. Så välj den bit som passar bäst. Royal canin är inget höjdarfoder och väldigt dyrt med tanke på dess innehåll. Det är dock inte bra att att byta foder om magen är dålig så försök få till magen kanske med en period skonkost , typ kokt kyckling en period.

Skabbilusk
10/27/16, 12:15 PM
#5

#4

Då kanske jag lika gärna kan fortsätta med det här tills hon ska ha vuxen foder då. Vilket kattungefoder skulle du rekommendera? 

Hon får kyckling nu så hoppas det blir bättre. 🙂

[BlackHeartRebellion]
10/27/16, 2:32 PM
#6

Det kanske var så att katten inte riktigt var van blötmat? Vissa kan bli lite dåliga i magen i början så man får introducera det sakta.

Annons:
Honestyisdead
10/27/16, 2:35 PM
#7

Kan säga att mina var dåliga i magen lite då och då fram till dess att jag gick över helt till blötmat och slutade med royal Canin

Skabbilusk
10/27/16, 3:07 PM
#8

Jo när jag hämtade henne hade hon fått RC torrfoder och blötmat två gånger om dagen. Det är därför jag kör på samma. Tror väl inte att hon vart dålig i magen hela tiden. Eller det känns som om uppfödaren borde sagt något då. 🤔 Och mycket konstigt att veterinären säger att jag ska ge mindre blötmat. Hon äter knappt torrfoder heller har jag sett. Hon blir nog mätt på blötmaten. Får ge henne lite kokt kyckling nu och se om det blir bra. 😊 Kanske ska ge henne brit också senare då eftersom jag har det till min andra katt. Hon funkar väldigt bra på det.

Honestyisdead
10/27/16, 3:22 PM
#9

Ja det är konstigt att du rådde ge mer torrfoder istället för mer blötmat.  Fast jag vet ju att de flesta veterinärer råder till torrfoder eftersom dom själva säljer det och ofta gått "utbildningar" genom de företagen.

Uppfödare brukar vara sponsrade av just royal Canin.

[helga21]
10/27/16, 7:48 PM
#10

Har du kollat upp ifall hon har några parasiter? Jag hade det på en av mina katter i många år och trots veterinärbesök så var det ingen som föreslog att jag skulle lämna ett avföringsprov. Nedan hittar du en länk till SVA och vilka sjukdomar katten kan få i sin mage. Ge gärna kokt vit fisk också blandat med välkokt ris som skonkost.

http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt

 SVA tar Giarda och 

tritrichomonas foetus 

http://www.sva.se/analyser-och-produkter/analyser-av-djur-och-foder/katt1/tritrichomonas-foetus

Upp till toppen
Annons: