Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3741 ggr
Omi
2016-10-26 09:15

Varför inte bondkatt ?

Har läst flera trådar om avel är nu och de enda folk värkar säga är "bondkatten ska man inte avla" och "vi har för många katter" när alla andra med fancy ras katten kan avla som dom vill värkar de som vad är ens skillnaden på bondkatt och raskatt ? dom är ju katten i slutet båda två så varför ska alla haka så mycket på bondkatter?

Annons:
Gronstedt
2016-10-26 09:33
#1

De flesta är inte mot "bondkattsavel", utan buskavel, det vill säga avel utan stamtavlor, kontroller, hälsoundersökningar, respekt för antal kullar, uppföljning av eventuella ärftliga problem etc. 

Alldeles för många som "avlar" på huskatter gör det genom att släppa ut sin hona och försöka kränga ungarna på Blocket för mesta möjliga pengar. Sådan "avel" förtjänar ingen respekt.

kalindas
2016-10-26 09:41
#2

Om du visste hur många bondkatter som varje år föder ungar i de vilda och blir illa behandlade. Ungar slängs i soptunnor med mera.  Eller om du skulle välja att aktivt jobba på ett katthem. 
Då kanske du också skulle förstå varför man inte vill att de ska avlas på bondkatter/huskatter. De finns redan i mängder och större delen av dem far illa!
Finns ingen här som inte älskar dessa huskatter och månar om dem, men i nuläget är det totalt oansvarigt att välja att avla på en huskatt för att den t.ex. är söt!

Sen går det inte att jämföra raskatt och huskatt avel.
De som köper en raskatt köper en katt som har ett speciellt utseende eller sätt som de lockas av. Om jag vill ha en Perser eller en Siames, pga deras personlighet och utseende, så köper jag den. Jag betalar även mycket pengar för att få denna katt med det speciella utseendet. Är uppfödaren seriös så är katterna testade efter alla konstens regler och man vet vad man får.

Huskattsägarna har inte riktigt samma filosofi. De flesta parar sin katt utan ha en aning om vem som ska ta hand om ungarna. Plötsligt står de där med fem svarta kattungar som ingen vill ha. För kompisen ville ju ha er röd eller randig katt! 
Så där står man med sina kattungar, man vill inte ha dem, man har på sin höjd avmaskat dem. Ingen de känner vill ha dem och själv kan man inte behålla fem ungar, plus att man "glömt" att kastrera mamman och hon är dräktig igen.
Så vad gör då folk? 
Ju, de dumpar katterna någonstans för "Katter klarar sig alltid" och sen när honan får ungar igen så slår de ihjäl ungarna.
Detta är tyvärr standard fortfarande.

Det finns undantag där huskattägare faktiskt tar sitt ansvar och säljer katterna till bra pris och både vaccinerade och id-märkta. Tyvärr är de få, istället blir det ofta som ovan och de förvildade dör eller skjuts. Om de inte har "tur" och hamnar på jourhem eller katthem och får en annan chans. Men mörkertalet är stort.

Lite rörig förklaring, men jag hoppas du hänger med vad jag menar.

/Elisa

Aleya
2016-10-26 10:03
#3

Ts du borde se de senaste avsnittet av katt och company på svtplay.se. där får du veta hur många ungar dessa dels hemlösa okastrerade katthonor kan få under sin livstid. Och då kanske du inser varför denna buskavel inte är så poppis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-10-26 10:15
#4

Hur kan du inte förstå varför folk inte tycker om och stödjer Huskattavel om du nu läst flera trådar om det? 

Du verkar inte vilja förstå.  Du har ju i andra tråden fått det förklarat. Men blundar man förstår man inte.

[helga21]
2016-10-26 13:18
#5

Som jag skrev i början så finns det över 100.000 hemlösa huskatter vad jag vet så finns det ingen hemlösa raskatter  dessa är endast 15 % av kattpopulationen. Så här skriver Djurskyddet Sverige om huskattsproblemet

http://www.djurskyddet.se/se/om-djurskyddet/ideologi/sallskapsdjur/katt/

Du kan också titta in på sajten hittekatter i fokus som finns bland våra sajter här på i fokus så får du en uppfattning om hur det står till med huskatter som ingen vill ha.

Hemlösa huskatter är vårt största djurskyddsproblem. Jag har själv arbetat med hemlösa katter och varit stödhem för flera kullar med ungar. Numera så stödjer jag enbart ett katthem med pengar och mat. Anmäl dig till ett katthem och erbjud dig att vara stödhem åt en dräktig katthona så får du glädjen att se kattunga födas och samtidigt hjälp dessa att få en bra start i livet. Se bara till att din egen katt är vaccinerad och kastrerad och id-märkt samt försäkrad ifall den katten du tar in skulle ha någon sjukdom. Jag har varit med om en katt pestepidemi bland de katter vi hade här och det kostade föreningen flera hundra tusen.

Läs på om katter och deras skötsel så du kan något.

vendelay
2016-10-26 14:04
#6

Volontärarbeta på ett katthem några veckor, så kommer du tycka samma sak. Jag är volontär på Stockholms Katthem och den absoluta majoriteten av katterna är hemlösa huskatter (någon gång per år kan det komma in en raskatt - alltså med stamtavla). Vi hittar kattungar som lämnats i lådor på tågstationer, katter som slängts ut i skogen instängda i en transportbur, fertila katter som gått ute och skaffade sig flera hundra avkommor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Omi
2016-10-26 19:47
#7

de finns förmåga ras katter som bondkatter bara de att ras katter tydlig är bättre enligt alla andra för att dom inte är blandade eller för att dom har stam

Honestyisdead
2016-10-26 19:50
#8

#8 Det finns inte i närheten så många raskatter som det finns huskatter. Och sluta ignorera det folk skriver.

Omi
2016-10-26 19:53
#9

#8 Bara för att din katt kostade 11.000 och kom med stamtavla på en siden kudde?

Honestyisdead
2016-10-26 19:57
#10

#9 Tråkigt att du inte tar det seriöst. Du verkar vara ett praktexempel på varför det ser ut som det gör i kattvärlden :(

Omi
2016-10-26 19:59
#11

så kallade katt världen fins inte det fins en värld och de är den vi lever i

Aleya
2016-10-26 20:20
#12

#7 fördelen med renrasiga är att man VET om eventuella sjukdomar. Du vet inte det med en bondkatt. Och har man en katt med defekt ska man INTE avla. För det går i arv. Om du nu ändå inte kommer ta råd som vi skriver så läs då på detta med ungar osv. Men skyll inte din avel på att honan måste haft en kull innan den kastreras. Det är nonsens.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[HundochKatt]
2016-10-26 20:40
#13

Det är absolut inget fel i bondkatter, sådana har jag ägt väldigt många av. Men som de flesta andra poängterar så har vi ett överskott av katter som ingen äger, som ingen tar hand om utan de får leva så länge de kan i det vilda. Det finns ideélla föreningar som försöker ta hand om så många herrelösa katter som möjligt och se till att de får det bra i nya hem. 

Tyvärr så är ju inte bondkatter lika mycket värda i folks ögon. De kastrerar inte sina katter och många är de fall där honorna blir dräktiga och sedan dumpas kattungarna och oftast i alltför ung ålder. De går en säker död till mötes. 

Eller också tröttnar man på sin katt och dumpar den någonstans okastrerad…

Bara där så borde en riktig djurvän hajja till och försöka göra det bästa för sin katt. 

Renrasavel bygger på genuint intresse för sin ras. Där tar uppfödaren ansvar och gör hälsotester som krävs och ibland mer än vad som krävs. Uppfödarna tar hand om sina katter och kullar på ett bra sätt och ser till att de också hamnar i bra hem. De veterinärbesiktar, vaccinerar och ev. avmaskar sina ungar. Ibland även kastrerar dem innan försäljning. De avlar inte för sin egen vinnings skull, utan betalar en himla massa för att föda upp så bra och friska katter som möjligt.

Buskavlarna, som bryr sig mindre om kattens hälsa och var de hamnar i för hem. De gör det för sin egen vinnings skull. De gör inte hälsotesterna som krävs, de bryr sig sällan om att avmaska, veterinärbesikta och vaccinera sina ungar. Och många katter dumpas för att de inte blir av med dem. Tyvärr!

Tänker man på kattens bästa, så är det självklart att man inte stöder buskaveln/blandrasavel utan stöder de uppfödare som tar ansvar för sina katter och aveln. Allt för att det ska bli färre herrelösa katter i vårt land!

Annons:
[helga21]
2016-10-26 22:04
#14

# 7 Om du läste det vi skriver så kan du se att jag har  skrivit att antalet raskatter är 15 % av alla Sverige katter.

"finns det ingen hemlösa raskatter  dessa är endast 15 % av kattpopulationen" ur inlägg # 5.

 Nu struntar jag i dig då du struntar i det jag skriver.

Belimas
2016-10-27 02:24
#15

#7

Det finns betydligt fler huskatter än raskatter i landet. Anledningen till att det är mer okej att avla på raskatter är att deras marknad inte är mättad på samma sätt som huskatters. Uppfödare till raskatter har oftast en lång kölista på tilltänkta köpare både inom Sverige men ibland även från andra uppfödare utomlands, det kan vara folk som har stått i kö i flera år. De avlar för att föra sin ras framåt inför kommande generationer helt enkelt och det ligger ett mångårigt arbete bakom det.

Att folk hellre köper raskatter än huskatter har inget att göra med att de anser att huskatten inte är lika mycket värd som raskatten utan det beror oftast på att de helt enkelt är ute efter en katt som passar in i deras livsstil egenskapsmässigt och aktivitetsmässigt. Alla raser har olika egenskaper och olika aktivitetsnivåer vilket då gör att man lättare kan hitta en katt som passar en som person i stället för att chansa hej vilt genom att köpa en huskatt där man inte har en aning om vad den kommer ha för temperament som vuxen och kräva. Det kan också bero på allergi, en del tål bara en viss ras helt enkelt.

Att man tycker sin katt är söt och har ett par vänner eller grannar som vill ha en kattunge efter den är inte anledning nog till att ta en kull, inte nog med att honkatten kan dö under förlossningen, det kan också tillstöta komplikationer som kan bli oerhört kostsamma och som kanske inte täcks helt av försäkringen. Veterinärvård är oerhört dyrt i dag och kostnaden rusar snabbt iväg. Detta är något alla måste ta i beräkning innan en eventuell kull, oavsett om det är en raskatt eller huskatt, och frågan du får ställa dig är helt enkelt om det är värt att förlora din katt i förlossningskomplikationer bara för att du ville ha kattungar ? eller är det mer värt att lägga ett par hundralappar på kastrering och förhoppningsvis få ha din katt i närmare 20 år i stället ?

Den dagen inte katthemmen svämmar över av oönskade huskatter, så pass många att de måste ha intagningsstopp trots att det fortfarande finns åtskilliga fler katter som behöver hjälp, då kanske det är okej att börja avla på huskatter igen EFTER att de har genomgått grundläggande hälsoundersökningar.

Ominous
2016-10-27 19:34
#16

Har inget med fancy att göra. Jag promotar inte raskatter, jag promotar SERIÖS avel. 
Seriös avel innebär att man avlar på katter med stamtavla(som då råkar tillhör en ras), utan stamtavla vet man inte vilka sjukdomar som kan ligga latent i släkten eller hur hög inavelsgrad det är. Det finns otroligt mycket fördelar med att veta kattens historia, mer än vad min lilla kunskap besitter.

För att kunna registrera en katt med stamtavla måste man tillhöra en kattklubb, och för att få vara med där måste man följa deras regler. Reglerna innebär tex att man inte får avla på sjuka djur, att man måste vaccinera och idmärka och ägarregistrera. Att du köper en katt med stamtavla är alltså ungefär som ett intyg på detta. 

Den huvudsakliga anledningen till att jag valde en raskatt, trots att jag är vegan och "borde" adopterat från katthem är för att jag vill höja statusen på katter. En raskatt har ett större värde och behandlas med mer respekt. Raskatter kostar en del, vilket gör att de inte överges/avlivas vid för våg. Man tänker till innan man lägger ut 6-10k på en katt, det är inget man skaffar och sen överger vid sommarstugan.

Jag vill att det ska vara norm att betala en betydlig summa för katter, jag vill att det ska vara norm och lag på att idmärka katter. Jag vill att katter som inte avlas på ska kastreras.

I wish I could write as mysterious as a cat

[Vårnatt]
2016-10-30 22:46
#17

Jag tycker inte att det handlar om det är en raskatt eller ej.  Persern exempelvis skulle ju inte se ut som den gör idag om man endast avlat efter sundhet och struntat i denna fixering vid utseende som jag personligen har svårt för. Så alla som avlar på raskatter anser jag inte prioritera hälsa främst, även om man påstår sig göra det och genomför tester. Sen tycker jag att människor som avlar på raskatter generellt absolut känns mer seriösa. Men rasrenhet i sig är absolut ingen garanti för bra hälsa. Om jag skulle köpa en katt själv skulle det vara ifrån ett katthem, alt ifrån en seriös uppfödare. Men jag skulle nog hellre köpa en vuxen katt då jag främst är intresserad av kattens lynne, bortsett ifrån att den är frisk såklart O:)

[helga21]
2016-10-31 13:32
#18

# 17 Och vad är det för fel på persern rent hälsomässigt?

molbojse
2016-10-31 14:47
#19

Jag har huskatt. Han kommer från en sönderavlad gård med ett 20-tal okastrerade katter springandes fritt. Vid det läget när hans togs in fanns det tre andra kullar. I hans kull fanns det fyra ungar från början, innan fyra veckors ålder hade två dött plötsligt. I hans halvbrors kull fanns det också fyra ungar, en dog vid sex veckor. P själv har nog 18 generationer inavel, han är knäpp i huvudet och beter sig inte som en katt ska.
Jag har även volontärat på ett katthem och sett baksidan av aveln. I stort sett dagligen kom det akut in kattungar som dumpats, varit oplanerade kullar, från överpopulerade gårdar och hem, folk som inte kastrerat och sen bara släppt ut kattmamma med sin kull. Alla mammor med ungar var under två år. De äldre mammorna hade fått flertalet kullar innan. En gång fick vi dessutom in en mamma som hade två kullar på en gång. Som mest har vi haft två mammor och 12 kattungar i en och samma bur. Minst en unge ur varje kull hade problem. De flesta hade ögonsjukdomar, mask, ohyra och problem med magen. Vissa dog på vägen in.
Mammorna var skygga och fräste åt oss (vissa slog efter en och attackerade), kattungarna rusade och gömde sig så fort man närmade sig. En kattunge ska inte vara skygg, den ska vara social och framåt, nyfiken på livet. Endast fem kattungar av de närmare 50 som jag stötte på betedde sig som de skulle. De ungarna hade fått födas inomhus hos ett akut jourhem och fått mänsklig kontakt redan från start.
Jag är ganska tuff av mig när det gäller djur, jag tar inte åt mig eller blir negativt berörd av hemska saker. Jag gråter till exempel inte till klipp på misshandlade djur eller dokumentärserien Earthlings (vilken ska vara den värsta av dokumentärer om djur). Men att vara på katthemmet, se alla dessa kattungar lida av sina åkommor, se hur asociala mammorna var, se resultatet av alla människor egoism gjorde mig illamående. När min sambo hämtade mig därifrån ibland, kunde jag sitta helt apatisk i bilen och bara bearbeta alla intryck. Fundera över vad jag sett under dagen, fundera på hur jag som ensam person kan hjälpa till att stoppa detta. Jag ensam kan inte stoppa alla idioter från att avla på sina sjuka katter (vilket dessutom faller under djurplågeri enligt JBV) och ta fram detta. Hur kan man vilja sätta dessa sjuka ungar i världen? Hur kan man sova gott om natten när man medvetet avlat fram ungar som dör som flugor pga sina fel? Hur står man ut med sig själv som person när man vet vad man bidragit till?
Det finns de katter som föds helt utan ben. Katter som föds utan ögon, utan inre organ, utan analöppning eller urinrör. Hur bra tror du dom katterna mår när deras urin och avföring inte kan komma ut, så tarmarna spricker och de får allt detta blandat invändigt med organ och blod? Kan du föreställa dig den infektionen och den smärtan den stackars kattungen ska behöva utstå innan den dör på grund av skadorna och infektionen?

Det handlar inte om att raskatter skulle vara mer värda,. Det handlar om att inte fortsätta göda den sjuka avel som finns på huskatter. Det handlar inte om att stoppa huskatterna från att finnas, eller utplåna dom. Det handlar om att få bukt på problemet, se till att katterna får hem, se till att det inte avlas fram fler sjuka katter, för det behövs inte. Det handlar om att få ner beståndet på huskatter till en hanterbar nivå.
Att vi som bryr oss om huskatter tjatar hål i huvudet på alla andra att inte avla på deras obesiktigade katter är just för att vi bryr oss. För att vi vill höja huskattens status. Det är inte katten i sig det är fel på och som vi vill ha bort, det är aveln.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-10-31 15:35
#20

#19 Starkt och rakt på sak om hur illa det faktiskt är! Om inte detta berör och duger som argument mot oplanerad "avel" så ja, då vet jag inte.

Annons:
kalindas
2016-10-31 17:09
#21

#19
Bra skrivet!!

/Elisa

molbojse
2016-10-31 17:28
#22

Tack. Dessvärre lär nog de flesta ignorera, dels pga lång text, men också för att många inte tror på att det ser ut som det gör. De människorna bör sätta sina fötter på ett katthem, gärna kvällstid när det bara är vi som arbetar där så de kan få se baksidan av allt. Jag skulle velat fota hur burarna såg ut. Hur kattungarna mådde, vad vi behövde ta hand om varje dag, men deras policy säger att man inte får, så därför kan jag inget visa.

Jag bodde även på en gård 2009, där hanarna var kastrerade men honorna fick springa fritt, okastrerade och klämma ur sig ungar efter ungar. Jag var med vid en förlossning. Mamman i fråga var inte ens ett år, hon hon total panik när det satte igång och sprang helt sönderstressad i en cirkel men en halv unge i rumpan. Den rasade sen ur och slog i golvet. Mamman sprang ytterligare en vända med ungen släpandes efter sig i navelsträngen då moderkakan inte kommit ut än. Fyra ungar fick hon, två svanslösa (pga inavel, då den misstänkta pappan till dom ungarna även var både pappa och morfar till henne) samt en dödfödd. Den dödfödda gnuggade jag liv i och den klarade sig. Dessa ungar såldes asap till första bästa för 500 spänn, rakt upp och ner som de var. Alltså ingen kastrering, ingen avmaskning ens en gång, ingen vaccination, ingenting.
Jag var ensam hemma när detta hände och är fortfarande skärrad av det här. Det är sju år sen, och bilderna av den panikslagna mamman med bebisen i rumpan dyker upp då och då. Jag vill aldrig mer se det igen. Tyvärr lär jag göra det ändå, då mitt livsmåls är att hjälpa så gott jag kan, där jag kan. Jag vill ägna mitt liv åt att hjälpa katter i nöd, hjälpa katthem, vara där, stötta, ta hand om. Jag vill en dag stå där, gammal och skrynklig med ett harem av hjälpta katter och med handen på hjärtat säga att jag gjort nytta med min existens. Jag vill samtidigt kunna säga att nu är det slut på det här. Nu är det färdigavlat och jag kan dö i lugn och ro med vetskapen att det inte kommer fler oönskade kattbebisar. Tyvärr kommer det inte hända, men vad säger man? Sikta mot stjärnorna så kanske man når till trädtopparna.

P är frisk och mår bra, även om han är knäpp. Vissa dagar märks det att han är inavlad, andra dagar är han som vilken sjövild tvååring som helst. Vill även poängtera att det inte var jag som från första början tog in honom och hans halva kull, utan en vän till mig vem vi adopterade Plus ifrån senare. Alla kattmammor som fanns där då togs direkt till veterinär och kastrerades. Nu har det tyvärr kommit nya kullar, och en av dom finns hos samma vän som P kommer från.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Vårnatt]
2016-10-31 17:35
#23

#18 de har ofta liknande problem som andra brakycefala raser, dvs raser som är kortskalliga och plattnosade. Ögonproblem, andningsbesvär mm.

molbojse
2016-10-31 17:35
#24

Fortsätter lite på tråden om hur hoppsankullar kan bli:
-Har inte mamman och pappan samma blodgrupp kommer de ungar som inte har samma blodgrupp som mamman att dö.
-Mamman kan bära på FIP/FIV (katt-HIV  för de som inte vet) vilket nedärvs till ungarna som sedan dör långsamt och i extrema smärtor till följd av detta.
-Mamman kan dö under förlossningen och kanske finns det en unge eller två kvar i magen som inte kommer ut, som också dör.
-Ungarna kan födas defekta. Vanligt är polydaktyli (s.k. skeppskatt) och svanslöshet.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[HundochKatt]
2016-10-31 18:08
#25

Molbojse, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tror att det är många som behöver läsa just om sådana händelser för att lära sig hur det går till, det man inte ser. 

Jag vet hur fort och lätt det kan bli kattungar, men borde inte vara några som helst problem att "fixa" med tanke på att vi idag är mer upplysta med tex. internet.

Jag är så pass gammal så jag hade inte internet, utan det mesta läste man i dagstidningar och det var inte mycket. 

På 70 - 80 talet var det mer vanligt att man kastrerade bara sina hankatter eller inte alls. Min första katt blev inte kastrerad förrän ganska sent, han hann bli könsmogen och började dra iväg. Vet inte hur många gånger vi fick hämta honom några kilometer bort och inte bara före kastreringen utan även efter. Han blev kastrerad för sent med andra ord. Till slut försvann han för alltid. 😕

Min nästa katt blev en hona och den fick P-piller (vilket var vanligt på den tiden), men blev med ungar ändå. Som tur är så hittade jag bra hem till dem alla och det blev inga mer ungar efter henne då hon blev påkörd. 

Nästa blev 2 honor, och fortfarande var det inte så mycket tal om kastrering av honor så jag hade planer på att ge P-piller. Fortfarande lika dåligt upplyst var jag och den ena honan blev dräktig. Fick sina ungar ute, under golvet på ett uthus. Vi fick tag på alla utom en. Och de avlivades tyvärr, men så var det på den tiden. Men den där som vi aldrig lyckade fånga in fick ungar och vi fick till slut tag på henne och ungarna (vi bröt upp golvet i uthuset) och både mor och barn avlivades. 

Hur det kom sig, minns jag inte riktigt men mina två honor blev snart steriliserade (så hette det på den tiden) och det blev inga mer ungar. Alla senare katter har kastrerats. 

Dit jag vill komma är att idag, när man lättare blir upplyst om saker och ting, inte minst via internet så borde inte sådant här förekomma. Men det gör det, för en del bryr sig inte alls om det blir fler ungar. Det är ju så lätt idag att kastrera både honor och hanar och man kan göra det i tidigare ålder än vad som rekommenderades då jag var ung, så man kan undvika att det blir ungar. Det finns liksom ingen ursäkt att ha okastrerade katter som inte ska användas i seriös avel.

[helga21]
2016-10-31 19:30
#26

# 23 Vad har du fått ifrån att persern har andningsproblem. Ett tag så hade problem med tårkanalerna vad jag vet men det är åtgärdat. Man får nämligen inte avla på djur som är sjuka.

kalindas
2016-10-31 21:03
#27

#24
Liten rättelse. När du skriver FIP/FIV så gissar jag du menar FIV /Felv?
FIP smittar inte på det viset. Däremot är det vanligt att katter bär på coronaviruset och det kan mutera till FIP. 
Tar man kull på eller en ung katt får en kull och de bär på coronaviruset, så kan svagheten i immunsystemet ge katten FIP. 

I övrigt håller jag med dej i allt! Det är inte bara att ta en kull och tro det går bra. Tror tyvärr inte att denna tjej som startade tråden läser all viktig info. Men förhoppningsvis kanske någon annan läser och får en tankeställare! 🙂

/Elisa

Annons:
[Vårnatt]
2016-10-31 23:51
#28

#26 https://www.vettimes.co.uk/news/brachycephalia-a-bastardisation-of-what-makes-cats-special/

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/andningtunga
(svar legitimerad veterinär Sverige)

Hm skulle du kunna säga att perserns utseende är resultatet av uppfödare som värderar katternas hälsa främst? Det skulle nog inte jag tyvärr. Ville bara visa exempel där katternas hälsa inom rasavel inte sätts främst idag heller tyvärr. Rastypiska hälsoproblem är resultatet av avel där hälsan inte värderas främst.

[helga21]
2016-11-01 09:25
#29

# 19 Utmärkt skrivet 👍

[helga21]
2016-11-01 09:29
#30

# 28 Det finns oseriösa uppfödare av raskatter ja!

molbojse
2016-11-01 12:35
#31

#25 Hur det var förr i tiden kan vi ju inte göra något åt nu. Det är historia. Det fina med världen är att vi utvecklas och upptäcker nya saker och lär och därefter. Jag visste verkligen ingenting om katter och avel eller status på huskatter eller så innan vi skaffade Plus, nu vet jag mer och skulle vilja säga att jag har rätt bra inblick i hur det ser ut på andra sidan av huskattavel.

Fint av dig att kastrera idag! Jag blir glad av att se de från den gamla skolan som uppdaterar sig och följer dagens rekommendationer :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-11-01 12:36
#32

#27 Självklart är det Felv jag menar. Tack för rättningen! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-11-01 12:38
#33

#29 Tack så mycket! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: