Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1800 ggr
Omi
2016-10-24 21:08

Era kullar?

Har en kattunge på nästan 5 månader, Och började då komma in på spåret om vi vill ta en kull på henne eller inte eftersom vi väldigt ofta hört att honor mår bättre av att få en kull innan man kastrerar dom, Och blev då nyfiken på hur de gick till när ni skulle ta en kull på din hona, blev de en tjuv parning av gran katten, Eller bokade ni in nån med en hanne att para med och var hittade ni er hanne?

Annons:
[helga21]
2016-10-24 21:31
#1

Glöm bort att ta en kull ifall det är en huskatt. Det finns 15.000 hemlösa huskatter i Sverige. Och nej katten blir inte galen ifall den inte får en kull innan den kastreras. Jag har två honkatter som är 8 och 16 år och ingen av dem är galen. Det är en gammal fördom då man förr i  tiden vanligtvis inte kastrerade katter och de veterinärer som då fanns var utbildade på jordbrukets djur och man  hade lite svårt att hitta en livmoder på en katt. Dagens vettar klar det utan problem.

OberonsMatte
2016-10-24 21:41
#2

Av vem har du hört att honor "skulle må bättre av att få en kull innan de kastreras"?

Sajtvärd Katter iFokus

Omi
2016-10-24 21:47
#3

#2 allt från uppfödare till vanlig katt ägare

Omi
2016-10-24 21:48
#4

#1 hon är inte huskatt

OberonsMatte
2016-10-24 21:55
#5

#3 En seriös uppfödare har kunskap om katter och det innebär ingen fördel för katten själv att genomgå dräktighet och förlossning. Är det en raskatt kan det vara angeläget för uppfödaren att vissa avkommor går vidare i avel, men det är aldrig för den enskilda avelskattens skull.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2016-10-24 23:48
#6

En katt mår inte bättre att få en kull innan kastrering, det är en myt. Alla katter är inte heller bra avelsmaterial och vissa honor är usla mammor.
Har du bestämt dig för att ta kull så planera noggrant och ta reda på all information i god tid. Båda katterna ska bla göra vissa hälsotester, även om det rör sig om huskatter. Man väljer hane noggrant, man tar alltså inte första bästa hane då honan löper.

Är det en renrasig med stamtavla så är tipset att kontakta honkattens uppfödare då denna kan ge tips och råd.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-25 01:21
#7

#3 Undrar vad det är för uppfödare.  Och vad du pratar med för människor om du "väldigt ofta" har hört det.

En katt mår som sagt inte bättre av att få ungar innan kastrering. Och jag hoppas du kastrerar utan att para henne. För kattens och alla katters skull.

[helga21]
2016-10-25 07:29
#8

Har hon stamtavla?

MonicaLagerquist
2016-10-25 08:44
#9

Tänk på att det innebär risker att ta en kull.

Trots välplanering och goda kunskaper förlorade jag min avelshona i samband med att hon fick sin kull.

Stolt ägare till fem La permer

Omi
2016-10-25 10:11
#10

#8 Nej hon har inte stamtavla

MonicaLagerquist
2016-10-25 10:45
#11

#10

Dvs hon är en huskatt.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2016-10-25 12:18
#12

#10 Då har du visst det en huskatt. Alltså inget du ska avla på.

Omi
2016-10-25 16:24
#13

Blir väldigt förvirrad för min fråga är 

"hur gick till när ni skulle ta en kull på din hona" 

inte ifall jag ska ta en kull på min efter som de är mitt val och lite utanför ämnet…..

Annons:
MonicaLagerquist
2016-10-25 16:47
#14

#13

Jag ägde tre hankatter som jag ställde ut till höga titlar innan jag ens började fundera på att köpa en hona.Efter tre år känd jag mig mogen för att köpa min första honkatt.

Sen köpte jag köpte en honkatt lämplig för avel

Ställde ut henne till IC.

Testade för blodgrupp och HCM scannade avelsdjuren

Gick ett antal kurser i genetik innan jag parade katterna.Sen var jag med när mina vänner fick sina kullar för att lära mig hur allt ska gå till.

Stolt ägare till fem La permer

[helga21]
2016-10-25 16:55
#15

# 14 Exakt det är så man gör 😃

annzoo
2016-10-25 18:20
#16

#13 jag började läsa om genetik och avel redan i yngre tonåren. Sög i mig all info. Det tog mig över 15 år innan min första kull föddes och då var det en välplanerad kull. Jag sökte den rätta hanen i hela Sverige och jag ville träffa honom innan en ev parning med min hona. Innan parning så HCM scannades honan och gjorde nödvändiga hälsotester. Den kullen slutade med kejsarsnitt och väldigt mycket minus i kassan. Jag hade 2 mentorer jag kunde få hjälp med under tiden.

Allt med parning, dräktighet och förlossning är inte alltid en dans på rosor. Har man riktigt otur kan man förlora kattungar eller kattmamman även om man gjort allt rätt.

Honestyisdead
2016-10-25 19:07
#17

#13 Du bör läsa på ordentligt innan du ens tänker tanken på avel. Du vet inte ens vad en huskatt är. Du tror en katt mår bättre av att få ungar innan löp. 

Förhoppningsvis tar du ett klokt beslut om att INTE avla när du har lite kött på benen. Det är vad jag hoppas innerligt. 

Och har du råd? Du kan inte lämna mamman och ungarna ensamma uran måste vara hemma från jobbet er flera månader. Du måste ha råd till försäkringskassan har,  chip märkning, vaccinering, besiktning. Råd till maten och Kattsand och veterinärvård. 

Och har du orken och platsen till att ha de kattungar som inte blir sålda vid 12 veckor? Risken är att det blir en stor kull och låt oss säga att 4 stycken inte blir sålda. Klarar du av att ha 5 kattlådor minst? Att ha 5 försäkringar och mat för fem vuxna katter? Tänk nu på att du inte kan jobba och således inte har någon inkomst de första månaderna.

Och är din avel utan ett ordentligt mål viktigare än din honas liv?

Omi
2016-10-25 19:54
#18

Igen min fråga är "hur gick till när ni skulle ta en kull på din hona"  inte "Ska jag ta kull på min hona" för in har inget att gör med de!!

Honestyisdead
2016-10-25 19:59
#19

Ta åt dig av det vi skriver istället.

MonicaLagerquist
2016-10-25 20:03
#20

#18

Det var ju just det jag skrev hur jag gjorde när jag tog min första kull på min hona.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[helga21]
2016-10-25 20:03
#21

# 18 Detta är ett diskussionsforum så du får nog var glad om du får några svar öht. Och annzoo har svarat på din fråga mycket tydligt.

Lubsan
2016-10-25 20:10
#22

Fast det är ju sinnessjukt ignorant att skita i svaren för att det inte är det du VILL höra. Folk har ju informerat dig om vad du behöver göra och hur dom har gått tillväga. Det finns nog ingen, eller iallafall väldigt få, här som medveten har låtit sin katt  bli utsläppt för att paras av en random hankatt, så det svaret du så gärna vill ha, kommer du inte få.

Du började med att skriva att du "kommit in på det spåret" och att du har hört att en honkatt bör få en kull. Alla har ju skrivit att det är en myt, att det inte stämmer. Folk har också informerat dig om hur man som seriöst uppfödare ska gå tillväga, dvs göra diverse tester osv, folk har också gett dig råd och informerat dig om allt du MÅSTE göra, hur kostsamt det är. Detta är ju för att du ska tänka efter om du nu verkligen har dom pengarna och den tiden över. 

Ett tips är också att gå in på diverse katthems facebook eller hemsidor och kolla hur många huskatter det finns som just nu längtar efter ett hem. Du vill alltså göra ett aktivt val att ge ännu hårdare konkurrens om hem till dessa katter? 

Mitt tips till dig är att ta kontakt med ett katthem och erbjud dig att vara jourhem åt en havande katthona, då gör du en god gärning, du får katthemmets stöd och hjälp inför förlossningen och du får också spendera tid med söta små kattungar om allt går som det ska. (Detta alternativt betyder ju att du också behöver läsa på mycket innan). Det din katt behöver och förtjänar är att bli kastrerad så att hon slipper genomgå diverse löp som tär på hennes kropp och du tar bort/minskar risken för juvertumörer osv.

[HundochKatt]
2016-10-25 22:59
#23

Som nämnts redan så är det en myt att alla honor ska ha en kull innan kastrering. (Undras hur länge den myten ska leva vidare?)

Jag vill också poängtera utöver det andra nämnt, att när man låter en hona gå fertil och den låter sig paras med hanar så leker du också med honans liv

Alla katthonor föder inte ungar "lätt som en plätt", det är en stor risk från att den paras, går dräktig och sedan själva förlossningen. Det kan gå riktigt, riktigt illa och bör verkligen beaktas om man bryr sig om sin katt!

(Redigerat, får skylla på min huvudvärk och ser nu att det är några som nämnt det när jag läste igen. Men så viktigt att ändå poängtera).

Omi
2016-10-26 08:43
#24

Alla här värkar ju vara lika elaka som hundar, ni bestämmer inte vad JAG gör med MIN kat, tar jag en kull på henne får jag göra det och de är inget ni kan stoppa eller inte

MonicaLagerquist
2016-10-26 09:01
#25

#24

Nej vi kan inte stoppa dig vi kan bara ge dig de råd du bad om.

Du tycks tro att vi är elaka mot dig.Så är det inte.

Alla katter har ett livsvärde men alla katter har inte ett avelsvärde.

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
2016-10-26 09:49
#26

#24: Vad är det för elakt med att råda dig att undvika risken för stora ekonomiska och emotionella problem för dig (för det är både dyrt och jobbigt när djuren är sjuka, skadade eller dör) och hälsoproblem eller död för din katt och hennes eventuella avkomma?

Aleya
2016-10-26 10:07
#27

Jag har kastrerat min katt som aldrig fått ungar och hon är nu 10 och nästan 11 och mår hur bra som helst. Och att börja planera att ta kull på en katt som bara är 5 månader är inte nått att rekommendera alls.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2016-10-26 10:12
#28

#24 Är det din katt eller dina föräldrars?

kalindas
2016-10-26 12:17
#29

Min fundering är varför du vill ta en kull på din huskatt? 

Är det en exceptionellt speciellt katt superbra egenskaper just för avel eller är det för att katten är söt och du tycker det skulle vara kul med kattungar?
Vem har du tänkt att du skulle ha till pappa till kattungarna?
Vet du om den och din katt är frisk och inte bär på klamydia eller snuva och kan göra att katterna får grava ögonproblem eller dör? 
Är katten A eller B blod?
Vet du vad som händer om du parar en katt med A blod med en med B blod?
Har du tänkt på vilka färger det kan bli och om folk är intresserade av de färgerna?

Har du hem till dessa kattungar? Eller tänker du bara att "Det ordnar sig"?
Hur gör du med kattungarna som inte blir sålda?

Är din honkatt försäkrad, så att om en unge skulle fastna på vägen ut vid förlossningen och ni måste akut åka in till djursjukhus mitt i natten?
Eller att hon är värksvag och måste snittas.
Kanske får hon mjölkstockning och måste in pga feber och du måste handmata ungarna en gång i timmen.

Har du räknat in kostnad för sand, avmaskning, mat, id-märkning mm för 4-7 kattungar? Eller tänker du skita i allt det och skänka bort kattungarna för en femma tassen?

Det är inte bara att låta katten få ungar. Om du absolut vill ha kattungar hemma så erbjud er att vara jourhem till en kull. Just nu kryllar det av kattungar ute som håller på att frysa ihjäl. 
Så ta du och kastrera din katt för hennes skull!!

/Elisa

[HundochKatt]
2016-10-26 13:47
#30

TS. Det är ingen som är elak i denna tråd, men alla här har något gemensamt och det är att vi bryr oss om katter. 

Alla katter är inte gjorda för att få ungar och det är vad många här försöker att få dig att inse. Det är inte så bara att släppa en hona med en hane och allt går bra, för det gör det inte alltid. 

Ska man avla så ska man göra det på ett seriöst sätt, läsa på om olika hälsoproblem, ta alla dessa prover, välja hane omsorgsfullt. 

Man behöver verkligen fundera om det är värt att riskera sin katts liv bara för att man vill ha en kull ungar. Man måste vara förberedd på att allt kan gå åt pipan och att man tar en oerhörd risk när man parar sin hona.

TypisktMaria
2016-10-26 15:52
#31

Min honkatt ( huskatt) på 9 år har inte heller haft nån kull ( inte jag ens planerade) innan hon blev kastrerad och hon är som vilken annan katt som helst. Som så många andra skriver så blir inte katterna förändrade om de inte får ha en kull.

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

[Baltazar13]
2016-10-26 16:57
#32

Jag kontaktade uppfödaren som tipsade om lämplig hane. Detta gjorde jag ganska lång tid innan jag tänkt att para henne. När det närmade sig visade det sig att hon drabbats av FORL så jag avstod parning.

annzoo
2016-10-26 17:06
#33

#24 Du får väl ta kull på din katt om du vill men du bör tänka igenom det noggrant. Viss info bör du ha med i bagaget när du planerar att ta kull detta för att du inte ska bli chockad om det inte går som planerat. Det är inte guld och gröna skogar med små söta kattungar.

Läs på redan nu om vad som kan hända om det verkligen går fel. Så du vet vad som ska göras om kattungarna inte kommer ut, vad du ska göra om de föds någon med grova defekter och som fortfarande lever. Vad som är normalt och inte normalt vid en dräktighet osv. Gör det åtminstone för kattens skull.

Upp till toppen
Annons: