Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1108 ggr
MalinB92
10/23/16, 2:12 PM

Tvätt av låda mm.

Hej!

Jag undrar om det är lika effektivt att använda diskmedel när man tvättar låda/golv/kattspade när det handlar om kattbajs? Alltså försvinner lika mycket bakterier och skit då? :) För läst flera ställen på nätet där dom säger diskmedel till tvätt av låda. 

Vad tror ni, hur gör ni? :)

Med vänliga hälsningar,
Malin

Annons:
annzoo
10/23/16, 2:30 PM
#1

jag använder kokhett vatten och såpa vid rengöring av kattlådor och spadar…

Ominous
10/23/16, 2:47 PM
#2

Jag använder grumme såpa till golv och kattlådor, funkar fint. Någon gång då och då kan man väl använda klorin, om man sköljer ut ordentligt. Men helst ska ju inte kattlådan bli "för ren", för de gäller ju att katten känner igen den.

I wish I could write as mysterious as a cat

kattöga
10/23/16, 3:25 PM
#3

Nu när vi har en tillfälligt inneboende hos oss så används sandlådan också (vår egen katt använder aldrig sandlåda). Jag använder diskmedel, hett vatten och sist ajax fönsterputs.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
10/23/16, 4:26 PM
#4

Jag använder varmt vatten och yes och sköljer med kallt vatten.

[helga21]
10/23/16, 7:38 PM
#5

Såpa och sköljer med klorin. Ingen risk att lådan blir för ren då klorin doftar kattkiss i kattnosar 😃

vendelay
10/23/16, 8:03 PM
#6

#5 Gör det? Jag har faktiskt hört tvärtom, att klorin luktar alldeles fel för katter, men jag har ingen aning!

Jag gör rent med såpa och vatten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Toretto]
10/23/16, 8:48 PM
#7

jag använder kokhett vatten som jag häller i lådan och som jag sedan skrubbar ordenligt efter det får det torka en liten stund och sen gör jag rent lådan med dax ytdesinfektion. spadarna gör jag rent dagligen med kokande vatten och dax ytdesinfektion

kattöga
10/23/16, 9:08 PM
#8

Ajax / ammoniak funkar också som "kattkissdoft".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MalinB92
10/23/16, 10:43 PM
#9

Okej tack för alla svar! :) Men diskmedel gör alltså lika rent som såpa eller annat medel? :)

Med vänliga hälsningar,
Malin

kattöga
10/24/16, 10:26 AM
#10

Diskmedel gör ju såpass rent att vi vågar äta mat på våra tallrikar och med våra bestick, dricka ur våra glas o koppar osv! 
Men du ska ju inte äta maten ur kattlådan eller med spaden…. 😉

(Trots det använder jag Ajax som "descinficerande" medel, i alla fall…. men mest för att det i kattens nosar kan lukta lite "kissigt".)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[helga21]
10/24/16, 11:44 AM
#11

# 6 Oavsett vad du hört så är det ett faktum. Man ska absolut inte rengöra något som katten har kissat på och där man INTE vill att katten ska kissa med klorin då detta doftar kattkiss.

[helga21]
10/24/16, 11:44 AM
#12

# 6 Oavsett vad du hört så är det ett faktum. Man ska absolut inte rengöra något som katten har kissat på och där man INTE vill att katten ska kissa med klorin då detta doftar kattkiss.

[helga21]
10/24/16, 11:45 AM
#13

# 6 Oavsett vad du hört så är det ett faktum. Man ska absolut inte rengöra något som katten har kissat på och där man INTE vill att katten ska kissa med klorin då detta doftar kattkiss.

Annons:
vendelay
10/24/16, 12:58 PM
#14

#11 Okej, då vet jag! Tack så mycket 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MalinB92
10/24/16, 12:59 PM
#15

#10 Sant ;D. Då undrar jag bara om man måste använda varmvatten när man har diskmedel? Jag tänkte göra en egen diskmedellösning i en sprayflaska och ha när det blir bajs och dylikt på golvet.

Med vänliga hälsningar,
Malin

[helga21]
10/24/16, 1:32 PM
#16

Min dator krånglar ifall någon undrar över mina inlägg!

kattöga
10/24/16, 2:03 PM
#17

#15 Jag tror det bästa är att alltid skölja bort diskmedel med vatten, och varmt vatten sköljer bort bäst. För det är ju inte så bra att ha ett lager med diskmedel kvar, som dessutom byggs på varje gång man rengör. Det kan fastna diskmedelsrester på tassar o päls, som sen katten slickar för att få rent.  

Det är nog varken hälsosamt eller smakligt att äta diskmedel…. Det har nog många av oss upplevt om vi t ex har sköljt ett diskat glas dåligt… och nästa gång man dricker ur det så smakar det diskmedel.

Kiss och bajs på golvet kan du göra rent med utspätt diskmedel som du sen torkar av  med en våt trasa. Använd ättika utspätt i vatten sist, för att få bort den kiss- eller bajslukt som finns kvar efter rengöringen, Kattens nosar känner av lukten efter rengöring med t ex diskmedel, även om vi människor inte gör det. Och finns det lukt kvar, kan det göra att katten anser att det lukta toa, och sen använder som toa också. Ättika i vatten "dödar" lukten.

Har du känsligt golv så prova först "ättiksvattnet" på ett litet ställe som kanske är dolt bakom en bänk eller dylikt, för att se att inte färgen förändras. Jag gjorde bort mej och använde för starkt "ättiksvatten" på vår parkett….. inte så lyckat…. 😊

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MalinB92
10/24/16, 5:07 PM
#18

#17 Absolut, håller med! Gjorde första testet nu, var inget kattbajs men vill tillämpa det här städskåpet på mycket mer också :). Gjorde så istället att jag tog varmvatten i sprayflaskan och droppade diskmedel där jag skulle städa. Sedan tvättade jag och sprutade vatten tills det var borta. Gick jättebra! Tack för all hjälp :)

Med vänliga hälsningar,
Malin

Upp till toppen
Annons: