Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 862 ggr
Lekis
10/22/16, 3:40 PM

Katthemskatt

Har 2 st katthonor, 1 resp 2 år gamla. Allt funkar bra med dem. Nu är jag sugen att bli jourhem. Kan ni rekommendera eller avråder ni mig att göra detta?

Annons:
Aleya
10/22/16, 3:48 PM
#1

Om du har redan katter i hemmet så skulle jag inte rekommendera att vara jourhem. För katterna du får hem kommer vara nog stressade av allt som har hänt innan. Och då komma in hos någon som redan har katter det lär stressa bara mer. Men det är så jag tänker. Kanske finns andra som har andra erfarenheter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tzaziki
10/22/16, 4:03 PM
#2

Om du har nog med utrymme tex om du kan avara 1 rum åt jourhemskatten och se till att den får vänja sig lugnt och tyst med sitt nya hem så kan det funka.Men kan tillägga att det tar mycket tid och engagemang.Sen håller ja med första inlägget stressen kan bli för mycket.Men kanske får gå på vad katten har för behov.

vendelay
10/22/16, 4:50 PM
#3

Jag säger som #2, att det troligen kommer behövas ett eget rum till jourkatten de första dagarna. Det är ju som när en introducerar nya katter till sina egna, de ska inte bara släppas ihop utan det kan vara bra med varsina rum. 

Att redan ha katter behöver inte vara ett problem, speciellt om dina egna är trygga med dig och kan visa jourkatten att människor inte är så farliga. Det bästa är att helt enkelt ta kontakt med det eller de katthem som du är intresserad av / har möjlighet att hjälpa katter hos och prata med dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
10/22/16, 6:39 PM
#4

Jag har ingen egen erfarenhet, men från vad jag läst i en hel del trådar av de som tagit emot skygga katter, så kan en skygg katt behöva många veckor eller till och med månader, innan den kan låta sig bli klappad eller hanterad. I början behöver katten, som flera skriver, ett eget rum med låda, matskål, vattenskål, fönster med utsikt, många gömställen och framförallt lugn och ro. Under den tiden katten är i eget rum bör du ha tydliga rutiner de gånger du går in till katten, undvika ögonkontakt och absolut inte försöka klappa den innan katten själv tar kontakt med dig. Du kan locka genom att lägga några godisar mellan dig och katten, och gradvis placera godisarna närmare dig. Innan du försöker klappa med handen kan du använda en pensel. Pressa aldrig utan låt kontaktförsöken ske på kattens villkor. Räkna med att det tar omkring två veckor minst innan den är så trygg att den kan lämna sitt rum och träffa hemmets övriga katter. Om det går är det bra om du kan ta bort dörren och ersätta med en "dörr" av kompostgaller åtminstone några dagar, så katterna kan se varandra utan att komma åt varandra. Väldigt viktigt att den skygga katten har gott om gömställen att förflytta sig emellan, både i sitt rum och i resten av hemmet. Som redan nämnts kan dina katter, om de är trygga och keliga med dig och andra människor, hjälpa den skygga katten att såsmåningom våga lita på människor lite snabbare än om skyggisen är ensam katt. Men det finns många här med erfarenhet som säkert kan svara bättre än mig! Du kan även ställa din fråga på Hittekatter iFokus. Och såklart prata med personalen på katthemmet. Lycka till! 

Honestyisdead
10/22/16, 10:07 PM
#5

#4 Varför inte titta den i ögonen?

burmamys
10/22/16, 10:28 PM
#6

#5 En katt som är rädd och befinner sig i en ny miljö behöver gott om tid att observera sin omgivning, helst utan att själv bli upotäckt, för att orientera sig i var farorna finns och var det finns gömställen där den kan vara säker. En ny människa eller katt i den nya miljön är väldigt läskig och måste observeras länge för att den skygga/rädda katten ska kunna förutsäga den nya människans eller kattens beteende. Direkt ögonkontakt upplevs som skrämmande eftersom direkt ögonkontakt betyder att den skygga katten, som försöker gömma sig, har blivit upptäckt. Ja, så har jag uppfattat det. Rätta mig gärna ni som har erfarenhet! 😊

Annons:
vendelay
10/22/16, 11:00 PM
#7

#6 Det stämmer som du säger, det uppfattas hotande att se en katt i ögonen (är det inte så med alla rovdjur?). Istället ska människan helt undvika ögonkontakt eller när katten blivit lugnare, blinka mycket långsamt mot kissen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
10/22/16, 11:13 PM
#8

Jag har lärt mig att katter inte bryr sig om ögonkontakt till skillnad från hundar. Mina sitter ofta och tittar mig länge i ögonen.

Aleya
10/22/16, 11:54 PM
#9

#8 jag minns en katthemskatt jag hade, var mellanlandning. Han var trevlig och söt. Tills han fick något jävla fnatt från helvete och skulle hoppa upp i mitt ansikte och klösa mig,jag hade inte gjort nått förutom att existera. Och det hände flera gånger. Och när en av dom från katthemmet kom för att kolla hur han beteende sig så fick han samma knäpp emot henne och hon sa samma: kolla han inte i ögonen. Antagligen skulle han då bara bli mer förbannad än vad han var just då.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
10/23/16, 12:02 AM
#10

Jag volontärarbetar på katthem och har praktiserat inom både kattvaktsföretag och kattpensionat och jag är mycket säker på att du inte bör se en osäker katt i ögonen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Lilyz]1
10/23/16, 11:32 AM
#11

Katter tittar varandra i ögonen (utan att blinka) för att utmana varandra till lek eller bråk. Är de inte på lek- eller bråkhumör brukar de vika eller flacka med blicken om man tittar dem i ögonen. Är de vänligt inställda brukar de blinka eller kisa/blunda till varandra eller till sina människor, man brukar säga att det är deras sätt att le. 🙂 Har ni trygga katter hemma kan ni prova att titta dem i ögonen och blinka för att se om de blinkar tillbaka.

Carmarino
10/23/16, 1:01 PM
#12

När det gäller de skyggisar jag haft, så har det som fungerat bäst varit att inte låtsas om dem så mycket. Det verkar som om de känner sig tryggare om de känner att jag inte är "efter dem" hela tiden. Jag helt enkelt låtit dem vara ifred så mycket som möjligt i början. Självfallet har de fått mat och omsorg, men jag har inte gjort några försök att närma mig dem förrän de själv tagit initiativet. Tids nog så märker man när de är redo för lite närmare kontakt. Tittar dem i ögonen gör jag bara om de själv börjar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kajsas matte
10/23/16, 4:22 PM
#13

I alla år( nästan 45) har jag kunnat titta mina katter i ögonen, men det har varit trygga katter. Däremot har jag aldrig stirrat dem i ögonen, jag brukar blinka ganska långsamt med påföljd att katten blinkar likadant tillbaka. Jag avråder dig definitivt från att stirra katten i ögonen eftersom det, som tidigare sagts, uppfattas som hotfullt och utmanande. En redan skrämd och skygg katt blir inte lugnare av det. Jag råder dig att tänka över om du vill bli jourhem åt en katt. Om du tycker att du klarar det, så önskar jag dig och katten lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: