Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1548 ggr
littlethings
2016-10-20 21:21

Kattunge svalde glitter från fjädervippa

Hej, min "kattunge" (5 månader) fick i sig glitter från en fjädervippa alldeles nyss. Fjädervippan var exakt en sådan som den i länken här; http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/kattvippor_och_kattspon/403277

Jag brukar vara väldigt noga med att ta bort glittret innan katterna får leka med dom, men denna gång var jag dum och inte gjorde detta. Hur allvarligt tror ni att det är? Har ju läst om att det kan vara livshotande om katten får sig just glitter, så är ju redigt skrämd.
Försökte få tag på det, men hon var så snabb på att få i sig det. 

Min äldre hankatt (15 år) fick i sig glitter när han var yngre (dock inte kattunge), och den kom ut i andra änden och det var ingen större fara den gången. 
Men vill ändå höra mig för med er för att lugna nerverna, eller i värsta fall slänga mig på bussen till närmsta veterinär.

Annons:
OberonsMatte
2016-10-20 21:50
#1

Troligen kommer det ut bakvägen den här gången också, men håll extra koll på kattens allmäntillstånd, aptit och avföring de närmaste dagarna.

När det gäller faran med glitter menas vanligen sk. julgransglitter som sitter på ett snöre och då är det själva snöret som är farligast eftersom det kan fastna så att tarmrörelserna gör att tarmen börjar trä upp sig på sig själv.

Sajtvärd Katter iFokus

littlethings
2016-10-20 22:02
#2

Tack för ditt svar, det lugnade mig.

Skall absolut hålla extra koll på henne.
Antog att det var julgransglitter som är det farliga, men vågade inte chansa utan att ha hört mig för först.

Upp till toppen
Annons: