Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1076 ggr
molbojse
10/20/16, 8:39 PM

Deprimerad kisse, vad gör man?!

Jag misstänker att vår lille grabb blivit deprimerad igen. Han hade en vända på några veckor i somras när han blev ensam i 1½ månad (alltså utan kattkompis). Nu är han ensam igen och nu har han börjat matstrejka. Han äter enbart blötmat, ska fasas över på MUSH när lönen kommer och äter inget torrfoder. Han har senaste två veckorna gått ner två hekto och är inte lika aktiv som innan. Nu bara ligger han och sover hela dagarna och så är han inte normalt.
Ett foderbyte innan MUSH är inte aktuellt. Han har ätit samma mat i ett år nu utan problem innan. Har provat att ge en liten klick grädde men det dög inte. Provade äggula som han älskat innan, det gick inte heller ner. Han bara nosar på maten och går iväg igen. Provat att leka med honom tills han flåsar men det hjälper inte heller.

Han har tid hos veterinären den 27:e för vaccination så ska prata med dom också om det här, men skulle vilja ha tips, hjälp och råd hur jag ska göra fram tills dess…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
vendelay
10/20/16, 11:31 PM
#1

Jag har tyvärr inga tips men jag har en vän som har en deprimerad kisse. Han äter antidepressiva (vet inte hur stor tabletten är men 1/4 per kväll i alla fall, om det säger dig något) och det fungerar verkligen. Hans matlust kom tillbaka, han gick upp till normalvikt och pälsen glänser som den ska.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Toretto]
10/21/16, 3:00 AM
#2

Det låter inte alls bra att han är så deprimerad att han har slutat äta jag tycker du ska boka tid hos en veterinär och ta upp det här. Det finns en anti depressiv medicin som heter mirtazapin den är även aptit stimulerande och katter brukar oftast få väldigt bra aptit av den.

Uppkatten
10/21/16, 8:23 AM
#3

Viktigt att göra en allmän hälsokoll av katten. Även om katten uppfattades vara deprimerad förra gången så kan det vara något annat den här gången. Har flera gånger hört folk säga att deras djur verkar deprimerade, men vid undersökning har djuren visat sig ha annan sjukdom. Man bör också undvika att vaccinera en katt som inte mår bra, så diskutera med din veterinär hur ni bör göra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
10/21/16, 12:02 PM
#4

Jag läste nog lite fort igår, vill bara påpeka att som de andra säger är det mycket viktigt att ni gör en allmän hälsokoll. Det kan vara mängder med olika anledningar till försämrad aptit och övriga symptom. Hoppas det löser sig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

molbojse
10/21/16, 4:05 PM
#5

Jag vet att han är deprimerad, för det är exakt samma tecken vid exakt samma situationer. Dvs, när han blir ensam katt. Jag vet att det beror på det, men det hjälper ju inte att jag vet om det för jag kan inte trolla fram en kompis till honom och även om vi aktivt skulle elta efter en till katt (vilket inte är optimalt idag) så kommer jag inte stressa hit den katten, bara för att snabbt hitta en kompis :(

Vi nödlöste det igår genom att köpa en annan typ av mat fast med samma märke samt 45 minuter oavbrutet gos med husse. Det gick bättre att äta. Sen tror jag också att han äter bättre när både jag och sambon är hemma, då han även har separationsångest och är generellt lite låg när alla inte är samlade i samma rum.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
10/21/16, 4:05 PM
#6

Självklart ska det göras en hälsokoll på honom, det gör jag alltid när han ska besöka veterinären :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: