Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 804 ggr
FrasseBosse
10/16/16, 11:56 AM

Ragdoll smiter

Frasse är två år och tar varje chans att smita ut. Testat koppel men då lägger han sig ner och kan helt plötsligt inte gå. Ibland när vi försöker hämta in honom fräser han åt oss. Ska vi helt enkelt låta honom vara ute?

Annons:
annzoo
10/16/16, 1:09 PM
#1

är han kastrerad?

MonicaLagerquist
10/16/16, 1:18 PM
#2

Nej jag tycker inte att ni ska släppa honom lös ute.

Fixa en sluss vid dörren så att han inte kan smita.

Sysselsätt honom inomhus-

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
10/16/16, 1:22 PM
#3

När introducerades han till utemiljön och på vilket sätt? Hur ser hans utevana ut idag?

Självklart ska ni inte "låta honom vara ute" bara för att han fräser när ni vill ta in honom. Att han fräser beror på att han är på helspänn p.g.a. alla främmande dofter och intryck, och när ni tar i honom är det egentligen inte er utan det främmande "hotet" han försvarar sig emot.

Sajtvärd Katter iFokus

FrasseBosse
10/16/16, 2:08 PM
#4

Ja, han är kastrerad.

[Sandi92]
10/16/16, 2:14 PM
#5

Hur många gånger har du testat koppel? Hur länge innan du började ta ut honom, fick han vänja sig vid att ha selen inomhus? Vilken typ av sele har du?

Jättemånga som säger att de har testat koppel har bara provat ett fåtal gånger och förväntat sig att katten ska gå som en dresserad pudel med en gång. Jag har skrivit det här flera gånger innan, men skriver det igen: det krävs MASSOR av tålamod från ägaren när man ska vänja en katt att gå i koppel. För min ena katt tog det ca ett halvår av övning innan han kunde gå ordentligt i sele. Nu går det hur bra som helst och han vill absolut inte missa sin dagliga promenad.

Värt att nämna är dock att en katt aldrig kommer gå fot som en hund. Katter är mycket envisare och promenaden sker på deras villkor, i den mån det går.

burmamys
10/16/16, 3:26 PM
#6

Nu vet jag inte hur ni har gjort när ni tränat honom att gå i sele, men om det är så att ni bara satt på honom selen och gått ut så är det nog det som är problemet. 😊 Testa att vänja honom gradvis vid sele och sedan koppel inomhus. Ta det riktigt långsamt och belöna med riktigt smaskigt godis. Börja med att bara ha selen framme och nära honom, tills han inte längre bryr sig. Då testar ni att lägga den på honom tills han är bekväm med det. Sedan kan ni testa att spänna fast selen och efter typ en minut ta av den, tills det också är okej. Först då kan ni låta honom gå den på sig och gå omkring en stund inomhus. Därefter testa att fästa koppel på selen. När ni gått igenom alla steg och vet att han är bekväm med att ta promenader inomhus, då kan ni börja ta ut honom. Välj tid och plats som är så tyst och lugn som möjligt så ni inte behöver möta människor, hundar, katter, trafik m.m. Gå ut korta stunder i början och öka gradvis vartefter han visar att han vill vara ute längre stunder och kanske utforska omgivningen mer. Lycka till! 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: