Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1136 ggr
Skepparkatterna
10/14/16, 8:10 AM

Kelsjuk eller busig?

Hej! Jag har tingat ett par katter på katthemmet och hälsat på dem ett par gånger nu innan det är dags att ta hem dem. Den ena (hona 1,5-2år, kastrerad) är väldigt kontaktsökande, men jag har svårt att veta om hon vill kela eller busa. Hon kommer fram direkt och verkligen åmar, ålar och stryker sig som en galning. Hon verkar bli så till sig av att bli klappad att hon knappt vet vad hon ska ta sig till. Svansen kringlar sig runt ben, händer och fötter så helt omöjligt att se om hon viftar på den, eller bara inte kan bestämma sig för vilken kroppsdel hon vill vara närmast. Hon söker sig till händerna och verkar inte få nog av att bli klappad. Sitter man på golvet lägger hon sig i knät och spinner. Men samtidigt så verkar hon vilja bjuda upp till lek genom att tex nafsa och brottas lite försiktigt med fötterna, tröjärmen eller något annat roligt som befinner sig i närheten och drar jag då ett snöre eller liknande över golvet så går hon direkt in i jakt. Slutar jag så är hon direkt tillbaka till att vilja bli klappad oavbrutet. Så vad vill hon? Försöker hon bara få mig att leka med henne, eller vill hon kela järnet och blir bara så glad att hon blir i extas? Hennes syster är mer avvaktande, och henne får man blinka långsamt mot länge innan hon visar att hon vill bli kliad under hakan (helst ska man själv blunda då också). Men när hon leker så blir det rejält med krut i henne och fångar hon sitt byte finns det inte en chans att hon släpper det ur sitt grepp.

Annons:
Bästakompis
10/14/16, 4:37 PM
#1

Det är svårt att avgöra vad hon vill bara sådär, du kommer att förstå henne mer och mer när du lär känna henne. Buffande och strykande är ofta ett tiggeri-beteende, och då kan det vara lek eller mat eller kel som katten är ute efter. Den verkar ju helt säkert ha förstått att den kan få allt detta av människor, i alla fall 😀 Om katten vill kela så lägger den sig oftast tillrätta och njuter, om den vill ha lek så kan den svansa omkring och stryka sig tills den får det. Min ena katt gör så, hon kommer och hoppar upp i knät och söker närhet, men lägger sig inte ner. Då vill hon att man hämtar favoritleksaken så hon får springa av sig lite. Men alla är individer och ni kommer att utveckla er egen kommunikation.

Limberg
10/14/16, 6:04 PM
#2

Det låter som en underbar katt iallafall =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Skepparkatterna
10/22/16, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så, nu har den bott hemma några dagar och jag har lärt känna dem ordentligt :) Dem är verkligen helt underbara båda två! Otroligt sociala och pratglada! Det kvittras dagarna i ända, och de har ett väldigt dramatiskt kroppsspråk som talar om exakt vad de vill ha. Nu funderar jag istället på deras lek med varandra. Det är fullt ös medvetslös som gäller från frukost fram till kvällen. De "ropar" hela tiden på varandra eller mig (ett högt kvittrande) och vill bli jagade eller jaga. Jag spenderade 2 timmar med att springa fram och tillbaka i lägenheten med kattvippan igår kväll, och sen fortsatte de på egen hand i 3 timmar till. När de brottas så turas de om att se ut som en riktig halloween-katt, vilket jag läst är en väldigt aggressiv pose? Är det så att de är riktigt förbannade på varandra, eller är det bara lek? Har inte hört någon göra något annat ljud än kvittrande, och ligger någon utom synhåll så sjunger det tills den andra (eller jag) kommer och leker igen.

Upp till toppen
Annons: