Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4922 ggr
michellemimmi
10/13/16, 10:01 AM

Få katt att sluta tigga/hoppa upp på diskbänk

Hej!
Jag har två katter, varav en är "soft" och bara går med på grejer. Tex när maten ska fixas, ja då kanske hon kan jama en del och glo upp på diskbänken. Men aldrig att hon skulle hoppa upp.
Sen har vi den andre, hon är helt hopplös! Jag har försökt att göra diskbänken till en "no-go zone" för henne. Men hon förstår inte!

När jag lägger upp mat till dom så hoppar hon upp, jag slänger ner henne, hon hoppar upp igen! Gång på gång. När jag sitter i vardagsrummet hoppar hon upp, men då är det lättare att få ner henne igen, utan att hon hoppar upp direkt igen..
Jag har provat att säga nej, jag har provat att låtsas som ingenting och bara ta ner henne, jag har morrat, jag har klappat henne och sagt att hon är duktig när hon är på golvet, jag har tecknat och använt kroppsspråk, jag har dränkt diskbänkskanten med citron, jag har klappat den andra katten och bedyrat vad bra det är att hon är på golvet och väntar, plus säkert ännu fler grejer. Men INGET funkar. Speciellt inte när maten kommer fram, då är det som om hon inte ens ser att jag existerar. Hon slängs ner, och som en gummiboll hoppar hon upp igen…

Om maten inte är framme kan det faktiskt funka med att jag bara tecknar att hon ska gå ner.. Samma sak om hon ska komma, då är det bättre att teckna än att ropa oftast. Så tecken och kroppsspråk har jag också försökt med en hel del, då jag trodde att hon var halvdöv ett tag, men hon är inte döv, hon bara SKITER i mig när maten kommer fram!!! Hon har perfekt hörsel.

Kan dessutom tillägga att hon brände sig på en platta på spisen en gång för längesen. Inte ens det har satt sig i hennes minne. Så nu får jag ju dessutom fylla kastruller med kallt vatten efter att jag har lagat mat och ställa på alla varma plattor så hon inte gör illa sig!

Snälla HJÄLP MIG :|

Hjärta/Mimmi

Annons:
Herveaux
10/13/16, 10:21 AM
#1

Har du testat att tejpa remsor med dubbelhäftande tejp på bänken?
(Verkar som en det kan göra platser otrevliga för en del katter)

Har du testat att ge henne en (för henne) likvärdig plats att hoppa upp på i närheten av bänken (tex en lagom hög klösmöbel eller en pall/stol i bra höjd) så att hon kan se, men utan att vara på själva bänken?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

michellemimmi
10/13/16, 10:27 AM
#2

#1 Hon är som en liten pansarvagn, så hon skulle bara kämpa sig vidare förbi klistret tror jag ;P

Jaadå! Den andra katten sitter ibland på köksbordet och kikar. Brukar sätta den här katten bredvid då. Men nej, hon har lärt sig att man kan hoppa heeela vägen från bordet till diskbänken nu också! Yaaay..!
Håller på att flytta också, så har en stapel med kartonger som dom gillar att ligga på i köket, och inte ens den stapeln funkar. Tydligen bara diskbänken som duger :/

Hjärta/Mimmi

kattöga
10/13/16, 11:15 AM
#3

Kanske kan du göra iordning katternas mat nån annanstans? Där det inte är farligt för dom att tassa omkring. Och om katten är likadan när du lagar din egen mat så kanske du har möjlighet att stänga köksdörren, om du har en sån? Och ge katterna mat precis innan du gör egen mat, så dom är upptagna med att äta o bli mätta då?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

michellemimmi
10/13/16, 11:48 AM
#4

Mitt mål är ju att jag vill kunna fixa deras mat i närheten av dom… Köksdörren hivade jag ut i förrådet så fort jag flyttade in. Men ska flytta snart, så det kanske blir ett sätt att avdramatisera deras mat, om jag börjar använda köksdörren, dom får mat fast hon inte är där och grejar.. Till slut kanske hon förstår det och lägger av. Min mat är ointressant medans den lagas oftast. Det är när jag ska äta den som den blir rolig (ger ibland katterna mat samtidigt, men dom äter betydligt snabbare än mig xD) Och sen är diskbänk och spis också roligt! Knaskatt… Men hon växer väl till sig hoppas jah också. Hon är trots allt typ 20 veckor… Hon har lite tid på sig att börja tänka vettigt! Med lite hjälp och en envishet från husse och matte ska det nog gå :)

Hjärta/Mimmi

burmamys
10/13/16, 12:49 PM
#5

Jag har liknande erfarenheter av min fodervärdskatt Sindra när hon var nyinflyttad. När det inte hjälpte att säga "nej" lyfta ner henne så stängde jag in henne i ett närliggande rum. Vid varje måltid fick hon en ny chans, lockade henne till den bänk hon får vara på och berömde och sa "stanna". Om hon ändå hoppade upp på bänken så jag "nej" och lyfte ner henne, hoppade hon upp igen så stängde jag in henne i det andra rummet. Hon gillar verkligen inte att bli instängd i det andra rummet, så jag tror det var det som gjorde att hon till slut gav sig. Det tog ungefär två veckor, sedan accepterade hon att antingen vara på den tillåtna bänken, ovanpå kyl och frys, nere på golvet eller på köksbordet. Dvs överallt utom på den förbjudna köksbänken! 😊 Annars, när jag inte är i köket, då går hon var hon vill, men när jag är där då vet hon att hon inte får vara på köksbänken. När hon verkligen stannar på den andra bänken så får hon alltid en liten smakbit som belöning och det har också varit effektivt och fungerar bättre och bättre. Blir nog en rolig grej att göra så vi båda "gör" något medan jag förbereder deras mat! 😉 Hoppas det går bra för din lilla buskatt! 😊

michellemimmi
10/13/16, 8:19 PM
#6

#5 Åh! Det låter ju helt perfekt att det funkar för er! Tänker göra något liknande jag med. Det låter väldigt vettigt. Tack för tipset :)

Hjärta/Mimmi

Annons:
[helga21]
10/13/16, 9:18 PM
#7

Räcker det inte med att lyfta ned katten när den hoppar upp? Min vuxna katter hoppar inte upp när vi ska äta eller har mat där men den lilla nye är det fort som attan och det är bara att lyfta ned honom. Nu börjar han förstå att han inte får vara där när vi har mat där och hoppar ned innan vi hinner lyfta ned honom. Att sätta katterna i ett annat rum när man ska äta tycker jag är överkurs. De andra 4 har lärt sig det så det gör han också.

Maria
10/13/16, 9:20 PM
#8

Jag har en snart 15-årig pansarvagn här hemma och jag har resignerat🤫

Den lille har mer fattat galoppen men den gamle är och har alltid varit helt hopplös.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
10/13/16, 9:26 PM
#9

# 8 Ja en del fattar inget. Tack och lov så gör mina vuxna det när vi ser dem men när vi inte se dem så hör vi ibland att det hörs en duns från en katt som hoppar ned från någon av köksbänkarna. 😃

burmamys
10/13/16, 9:48 PM
#10

#9 Tror dock inte det handlar om att katten inte förstår.😊 Sindra t ex öppnar lådor, skåp och dörrar utan problem, balanserar på balkongräcket (naturligtvis är balkongen nätad) och lär sig snabbt nya tricks när vi har klickklickerträning. Uppfattade även att TS försökt på flera sätt att få katten att sluta och att även hennes katt var snabb på att hoppa upp igen, gång på gång. Nej jag tror snarare att det handlar om katter med hög energi som envist försöker trötta ut sina människor genom att studsa upp igen så fort de nuddar golvet, gång på gång tills VI människor ger upp och låter dem vara där de vill. Ett sätt för katten att med eftertryck säga "jo jag vill vara på bänken!" 😉

Carmarino
10/14/16, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min ena katt hoppar upp i vasken när jag ska ge dem mat. Hon börjar sedan äta ur skålen på diskbänken, medan den andra katten får sin mat på golvet. Har låtit henne göra det, för annars puttar hon alltid bort kompisen och börjar äta ur hennes skål istället. När sedan kompisen är klar så flyttar jag ner skålen från diskbänken och då hoppar katten ner självmant. Det är enda gången hon är uppe där, så jag låter henne hållas.

När det tar för lång tid innan maten serveras så lägger hon sig ner och "liggstrejkar". 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

michellemimmi
10/14/16, 1:11 PM
#12

#7 Det handlar inte om våran mat, det handlar om när DOM ska få mat. Det är kattmat som är spännande på diskbänken, och jag anser att om jag blir tvungen att flytta dom/ena katten till ett annat rum under förberedelser av deras mat, och att det kanske resulterar i att det avdramatiseras så är väl det bättre än att jag ska göra mig osams med katten varje dag och slänga ner henne 20 gånger under en matupphällning? :)

Hjärta/Mimmi

michellemimmi
10/14/16, 1:19 PM
#13

#8 Haha, jaa jag tror att hon nog alltid kommer att vara pansarvagn-katt när det är något som hon verkligen brinner för,
men nr #9, det betyder inte att hon inte fattar något, för det kan jag lova dig att hon gör TYVÄRR!! 😂 På gott och ont.. 

#10, jag är beredd att hålla med dig. mat är något hon ÄLSKAR så det ska gärna hända NU NU NU NU när maten kommer.. Kanske ger jag mig och låter henne äta NU NU om hon fortsätter? Och energi, ja.. 😭 Dom är trots allt små… 

#11 Men söto!!! Haha!! ❤️ Önskar att Buddha som hon heter också liggstrejkade. Jag skulle också vilja låta henne äta på diskbänken, men jag vill helst inte ha dom där då spisen är så nära.. Tänkte att det är bäst att diskbänken blir big no no.. Enklast så. Lättare sagt än gjort dock 😂

Hjärta/Mimmi

Annons:
michellemimmi
10/14/16, 1:23 PM
#14

MEN allihopa, kan jag också få tillägga! Jag tror att det var på den här sajten jag skrev om att dom snodde varandras mat och stress-åt sig till små ballonger. DET har dom slutat med, dom fokuserar mer och mer på sin egen mat nu sen jag började flytta skålarna till olika ändar av rummet och snällt tog tillbaka dom till sina egna skålar så fort de rörde sig åt den andres skål 😃 Så dumma är dom inte! Bara lite envisa kanske…. Dom brås på "mamma" kanske 😎

Hjärta/Mimmi

Carmarino
10/14/16, 3:34 PM
#15

#14 Det finns inget som de små raringarna lär sig så snabbt som saker de har fördel av - särskilt om mat är inblandat. Har de gjort det en gång så är det en vana enligt dem. Om man sedan vill försöka vänja dem av med ofoget - då är det nästan omöjligt att få dem att förstå vad man vill. De blir både blinda och döva på två sekunder.🙂

Nu är hon ju väldigt duktig med att inte hoppa upp när det inte är matdags för dem. Min mat bryr hon sig inte särskilt mycket om - åtminstone inte om det inte är något som luktar väldigt gott. Fast då räcker det med att jag tittar på henne och säger "nej" så låter hon bli att hoppa upp, så lite har hon faktiskt lärt sig. Om jag hade sagt till henne så tror jag nog att hon skulle stannat kvar på golvet även när det gällde hennes egen mat, men eftersom jag inte säger något så hoppar hon upp i vasken. På morgonen brukar hon ofta sitta redo i vasken redan när jag kommer ut i köket. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[helga21]
10/14/16, 3:37 PM
#16

Mina får jag när jag ger dem blötmat hålla koll så att de får det de ska. Naturligtvis så förstår de att de inte ska vara uppe på köksbänkarna men de är ögontjänare - det är katter vi talar om. Men vi har valt att leva tillsammans med dem på deras villkor.

mariesdotter
10/14/16, 3:40 PM
#17

Min hankatt är alltid uppe på diskbänken - den ena får han vara på (för han hoppar vidare upp ovanpå köksskåpen), men den här bänken har jag alltid varit sträng med att här är man inte. De senaste månaderna har han dock börjat ligga och glo ner i vasken - flera timmar om dagen! Han är helt hjärntvättad av avloppsbrunnen. Så jag har inte hjärta att mota bort honom längre; om han är i vägen när jag ska fixa mat (min eller deras) så lyfter jag ner honom. Det funkar ibland. Känner att jag inte har lust att ha regler ang. diskbänken längre; enda regeln här hemma numera är att de inte får vara i vissa fönster eller klösa på möbler. Här är det katterna som bestämmer; jag är bara inneboende 😂

[Devya]
10/15/16, 10:48 AM
#18

Min förra katt var helt omöjlig då vi skulle äta kyckling. Det slutade alltid likadant att han fick vara inne i sovrummet medans vi åt i köket. Det fungerade inte på något annat sätt, tyvärr. Han var otroligt envis.

Min nya kisse här så förstår snabbt då hon inte får vara på bordet. Hon sitter oftast på en stol bredvid då vi äter. Hon är inte intresserad av vår mat alls men hon vill liksom vara med överallt. Hon är 3 år gammal och tycks vara väldigt medgörlig vilket är skönt för oss. Jag vet inte hur de förra ägarna uppfostrade henne eller om det nu bara är så att hon är väldigt lyhörd och duktig. :)

Choklad
10/16/16, 11:20 AM
#19

Katter är ju personligheter de också, den ena är inte den andra lik. Och det är därför som jag tycker att de är så underbara. 😃

Din katt tillhör nog den skaran som bestämmer dvs "flockledaren", och samtidigt så ser den dig som sin mamma, och om du har sett hur kattungar beter sig mot sin mamma, så är de väldigt busiga mot henne ibland, men oftast så visar hon att vem det är som bestämmer.  Kattmammor brukar lägga sin tass över en alltför busig kattunge, eller hålla om den med båda tassarna tills den har lugnat ner sig. Så att lyfta ner den hela tiden, triggar den bara att fortsätta enligt min mening.

Och dessutom ser den bara det den vill ha - maten. Och då kvittar det var den finns.Katten kan helt enkelt inte ge sig till tåls.

Jag hade testat med att sätta fram mat på diskbänken, sedan ta upp katten där, och låta den se maten, och då den blir ivrig, hålla i den ett tag och sedan tillåta den att gå fram och äta -hela tiden visa att det är du (mamman) som bestämmer när den får äta. Men det går säkert inte att hålla fast en längre stund, men se till att visa att det är du som tillåter, inte katten själv. Börja med små stunder, utöka sedan till längre tills katten lär sig vem som bestämmer. Och nu är ju en katt som den är, Som ovan sagt, är de både ögontjänare och  de har sin egen kaxighet, vilket är härligt 

Eller- eftersom det inte är tillåtet att vara på diskbänken så kan du träna någon annanstans, men då med maten på golvet 

Samma sak med att visa att den inte får hoppa upp på diskbänken, håll kvar den på golvet, blir katten alltför stissig så släpp den, men låt den inte hoppa upp på diskbänken. (att hålla kvar en stissig katt vet de flesta kattägare hur det är 🤐😮)  Du kan samtidigt ha en skål med ätticka där katten inte får vara, de hatar ätticka, men se till att katten bara känner lukten, den får inte komma i kontakt med ättickan. Du kan ju göra hål i locket på en plastburk eller hellre glasburk, de är stadigare, eller hålla i en tygbit t ex, dränkt i ätticka och låta katten känna lukten, den hoppar garanterat ner från diskbänken. Men ha alltid uppsikt i samband med ättickan,

U R us

[helga21]
10/16/16, 4:31 PM
#20

Vänta är inget typiskt kattord , nu och  genast är det däremot 😃

Annons:
michellemimmi
10/18/16, 6:30 AM
#21

Tack för alla fina svar! :) vi jobbar på här hemma… Får se hur det går!

Hjärta/Mimmi

Upp till toppen
Annons: