Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 620 ggr
Den vilda djungelkvinnan
10/12/16, 2:17 PM

Min katt sörjer hunden tror jag.

Hej! Vår hund dog den 31 augusti och dagarna efter så låg katten bara på hudens platser och där hundens matskålar stod innan. Han kissade också mitt i vår säng. Han och hunden var bästa vänner, när hunden kom ut från sovrummet på morgonen kom katten springande och gosade sig på hans nos… De har bott ihop sen de var pluttismå och nu är katten 4 år. Han har på sista tiden ätit mycket mer, tror han är deppig…Ska jag begränsa honom eller låta han äta lite mer? Han har varit jättetjock tidigare men är normalviktig nu. Är ute varje dag och kommer gärna hem med möss och fåglar fortfarande. Han har en kattkompis kvar som också är 4 år. Tips tips mottages tacksamt! Ska jag bara hjälpa honom på nått vis eller bara låta honom sörja ?

Annons:
Tjeja
10/12/16, 2:31 PM
#1

Djur är ofta mer pragmatiska än oss. Det beteende som du beskriver tolkar jag faktiskt inte som så mycket sorg ändå utan som att han tar det ganska bra ändå. Snarare så att kissen har förstått att hunden är borta nu och markerar hundens platser när han nu inte längre kan visa tin tillgivenhet direkt till hunden själv. Kissat i sängen är ju typiskt för att något inte står rätt till förstås givetvis men att han äter bra, leker och jagar fortfarande är positiva tecken på att han hanterar det bra ändå. Att katten äter för mycket och tidigare varit överviktig är däremot en risk för kisses hälsa så jag hade begränsat hans matintag till normalportioner i förhållande till hans vikt och behov. Ingen smaldiet alltså utan bara begränsa mängden mat till den nivån som var lagom och normalt för honom när hunden levde.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
10/12/16, 2:41 PM
#2

Visst kan djur (också) sörja! När någon älskad djurvän dör blir det också annorlunda i "flocken" och kisse jobbar med att vänja sig vid den nya situationen. Sedan kanske de också reagerar på människornas sorg över förlusten, kan jag tänka mig.

Men kisse kommer att komma över det och bli som vanligt igen.🐱🌺 Jag tror inte du behöver göra något annat än att vara som vanligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: