Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 786 ggr
AroundEven
2016-10-11 22:23

Har en katt på 30 KvM. Är att skaffa en till bra?

Hej!

Ny här! Läst en massa trådar här om folk som inte tycker katter ska bo på en sån lite yta och att katterna blir understimulerade av det. Så det vet jag redan att många tycker,.

Nu är det så att jag bor på 30 KvM och har en katt som trivs alldeles utmärkt med det. Har aldrig klorna framme, biter inte på några sladdar, hälsar fint på alla som kommer på besök och har aldrig någonsin kissat inne. Hon är underbar och har ett väldigt stort klätterträd och jag leker mycket med henne när jag är hemma.

Så innan ni dömer mig som en dålig kattägare så vill jag att ni ska veta att det här är en fin katt som mår bra och inte visar några tecken på att vara understimulerad.

Jag jobbar dock heltid och är alltså inte hemma med katten under dagarna och det jag egentligen undrar nu är enkelt:

Skulle hon må bättre av att ha en kattkompis att leka med på dagarna, eller tror ni att eftersom det är en hyfsat liten yta så mår hon bättre av att vara själv?

Med andra ord: Ska jag skaffa en till eller inte? Ekonomiskt har jag inga problem med det och min katt är en vanlig blandras som får kvalietsfoder och ordentlig omvårdnad och uppmärksamhet när jag är hemma.

Jättetacksam för alla råd och tips, men undanber gärna tips och råd om att jag ska flytta till större osv. för katten jag har trivs utmärkt på den ytan jag har idag :) Tack!

Annons:
[nevamisse]
2016-10-11 22:47
#1

Vi bor på 45kvm och skaffade en katt till, de verkar trivas otroligt bra ihop och kan inte vara utan varandra nu. Vår första katt fortfarande liten när vi skaffade den andra. De är inte alls understimulerade, har massor av klösträd och aktiviteter för dom.

Det man får tänka på är att det blir svårt om de inte skulle komma bra överrens när man bor litet (svårt att sära på dom).

[Devya]
2016-10-12 20:43
#2

Om din katt tycks trivas och må bra så ser jag ingen orsak till att du skulle ta in en annan katt. Risken finns ju att hon inte alls går ihop med den nya katten och då har du ett större problem framför dig. 

Jag har varit orolig över typ samma grej, dock har vi en lägenhet på lite över 90 kvm så det skulle ju gå att dela upp lägenheten ifall de inte skulle komma överens. Jag känner ändå att jag inte vill skaffa en till katt och riskera att de båda inte alls trivs ihop. Veterinären och djurhemmet tyckte att jag borde endast ha en kisse och då har jag en väldigt social kattras. Hon tycks dock trivas väldigt bra som ensamkatt. Hon är gosig och sällskaplig samt i toppskick fysiskt sett. Om jag märker att hon inte trivs så blir det dock kanske att skaffa en till kisse men isåfall blir det en kattunge, även om jag helst skulle vilja ha en vuxen katt.

Hur gammal är din kisse?

[helga21]
2016-10-13 11:12
#3

Dålig kattägare är du om du inte tar hand din katt genom att ge den omsorg som den behöver ex vaccinering, försäkring och id-märkn ingen. Din katt förefaller ha det bra och med klistrad blir det mer än 30 kvm .

Upp till toppen
Annons: