Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1693 ggr
sarwen
10/9/16, 9:12 AM

Kiss

Vi har två katter, syskonpar, kastrerade, åtta år. De är glada och äter, gosar med varandra och oss, går ut och in som de vill i princip och har det bra på alla sätt. Ändå pinkar de i typ barnens leksakslådor, väskor man råkar glömma framme, plastkassar etc. Och nyss kom den ene och hoppade upp i sängen och skickade en tydlig urinstråle rakt på väggen, så det rann ner på madrassen och golvet, typisk doftmarkering. 

Vi har provat att byta Kattsand, feromoner, byta foder, allt vi och veterinären kom på. Vad mer kan man göra? Går det att omplacera såna katter ifall de trots allt inte trivs hos oss (vilket jag verkligen inte tror, men vad fasen …) eller tror ni vi är tvungna att ta bort dem? Vad mer kan vi testa först?

Annons:
Uppkatten
10/9/16, 9:22 AM
#1

Ja, man kan omplacera dem. Att en katt felkissar i en familj/miljö betyder inte att den "per automatik" kommer att felkissa i en annan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Herveaux
10/9/16, 2:43 PM
#2

Bara en tanke; om era katter kan gå ut och in som dom behagar, kan det hända att andra katter också kommer på besök då?
Vet ni om det rör sig andra katter runt ert hus så att era katter kan känna ett extra behov av att skylta med vem som äger ert hem?

Hur många kattlådor har ni idag? Vart är dom placerade?
Har ni provat att införskaffa fler och att ställa dom på mer "attraktiva" ställen för att marker sitt revir?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sarwen
10/9/16, 5:56 PM
#3

Vi har inte kattlucka så inomhus har det inte varit ngn annan katt såvittt vi vet, men grannkatten har strukit förbi då och då under årens lopp. Fast brukar fly när vår hane jagar bort den.
Vi har kattlådan i köksfarstun, har provat att ha två lådor, tex en på varje våning, men det har inte gjort ngn skillnad, tyvärr. 
Vore synd om vi redan har testat allt, för det bär emot att lämna bort dem eller nåt ännu värre … Så jag hoppas att nåt mer förslag dimper ner.

sarwen
11/8/16, 7:41 AM
#4

Alltså! Katten gick fram till lådan, tittade in och gick och pinkade på makens byxor som låg i sovrummet! Lådan rensad, vi har inte bytt sandtyp. Vad fasen! Tips? Hjälp!

VildaVega
11/9/16, 8:06 PM
#5

Hade ungefär samma problem med våran hankatt för några veckor sedan. Efter att han hade blivit kastrerad började han att kissa på golvet här och var samt i våra sängar. Detta tyckte vi var väldigt konstigt pga han är utekatt, har sällskap av en liten kastrerad dam och myser med oss varje kväll. Så han mådde inte direkt dåligt. I vårat hus har vi en kattlåda vid våran veranda som man kan stänga dörren om. Under några nätter på raken stängde jag därmed in honom med klösbräda, lektunnel, mat och vatten + kattlåda för att se om detta skulle få honom att förstå vad som gällde. Varje morgon blev han utsläppt och om han hade kissat i lådan pratade jag med en glad ton och berömde honom när jag släppte in honom i resten av huset. 

Detta tog kanske 3-4 nätter innan han förstod vad det var han skulle göra på verandan om nätterna. Men efter två nätter där han hade kissat i lådan ökade jag hans möjligheter att vara inne med rum för rum. Efter en vecka kunde han vara i hela huset utan problem och nu sover han glatt i min säng om nätterna igen. 

Nu är dock även våran misse ganska mycket yngre, ca 7 månader gammal. Men du kan alltid testa. Lycka till med dina missar och hoppas att du får problemet löst! :)

kattöga
11/10/16, 10:01 AM
#6

#4 "Katten gick fram till lådan, tittade in och gick och pinkade på makens byxor som låg i sovrummet!"  (min fetning)

Har du kattlåda med tak och eventuellt lucka? Om ja, prova att ta bort "taket". Många katter får efter ett tag (ibland efter ett långt tag) nog av kattlådor med tak. Lukten stannar inne i lådan när dom gör sina behov och det är inte behagligt för en katt att sitta i lukten. Det kan vara så att människor inte känner lukten som finns kvar i sandlådan, men katternas känsliga näsor känner lukten.

Om den har "tak" / huv så kan det också vara så att katten känner sig lite osäker eftersom den inte ser (åt alla håll) vad som finns utanför.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
sarwen
11/14/16, 1:09 PM
#7

Tack!
Ja, vi har huv men inte lucka. Nu ska vi testa det här: http://www.kattstatus.se/sida19.html 
:-)

sarwen
3/10/17, 10:40 AM
#8

Vi har blivit totalt dresserade! 
Han kommer in strax före gryningen och jamar tre fyra ggr och om vi inte FLYGER upp ur sängen och matar honom så pinkar han i vårt sovrum.  Jag har börjat ställa ut honom på trappan istället för jag vill inte att han ska tvinga upp oss. Han vill inte gå ut, han vill ha frukost, men efter att han har ätit så vill han gärna gå ut om det är någorlunda väder, vilket betyder att jag i så fall måste gå upp två ggr. Men vi kan inte ha det så, i morse vaknade jag inte förrän han pinkat på kanten av sängen + golvet. 

Vi har två lådor, en öppen och en med lock, de är fräscha och nytömda till natten. De får lite mat det sista vi gör på kvällen, det är inte fråga om nån lång svält innan det blir frulle. 

Vad fanken ska vi göra? Vi har inget rum där det går att stänga in honom, han kan inte vara ute hela natten (rexkatt och svensk vinter -det vore djurplågeri).  Vad sjutton gör man?

Vixxen
3/10/17, 4:22 PM
#9

Hör med veterinären om ni kan prova att ge dem ett hormonchip för hankatter. Det kan ju vara något att prova i alla fall och se om det kan ha någon effekt.

OberonsMatte
3/10/17, 6:29 PM
#10

Vad är det för sorts sand eller material i lådorna?

Vad äter/får katterna för sorts mat? Hur ofta?

Är de överviktiga?

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: