Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2797 ggr
VilmaA
2016-10-08 23:34

Olika stora pupiller + blind

En av mina 3 katter blev blind för några veckor sedan, hon är 15 år.

En dag för några veckor sedan blev hon blind, de bara hände. Hon gick in i oss, väggarna och allt som inte låg där de skulle.

Hennes högra pupill är betydligt större än den andra, dom rör sig synkat men den är väääldigt mycket större en den vänstra.

Vad? Hur? Varför?

Annons:
Agafia
2016-10-08 23:36
#1

Åldersförändringar ?

Vixxen
2016-10-08 23:39
#2

Hjärnblödning? Uppsök veterinär med katten!

Agafia
2016-10-08 23:41
#3

#2 trodde det var Veterinären som konstaterat blindheten .

Vixxen
2016-10-08 23:44
#4

#3 ? Hade TS skrivit det? 🤔

VilmaA
2016-10-08 23:46
#5

#1 #2 Vi ringde veterinären men dom sa att om hon inte mår dåligt utav att vara blind så är de ingen fara. Men har sagt till mina föräldrar att hon måste "undersökas" ändå så dom ska ringa veterinär på måndag. Nej de var vi, som sagt borstade veterinären bort problemet..

Bästakompis
2016-10-09 08:49
#6

Jag tycker snarare det låter som om dina föräldrar har kommunicerat dåligt med veterinären, och/eller inte vill gå dit. Ni vet att något har hänt plötsligt med kattens syn/ögon. Det kan inte finnas någon veterinär som då svarar: inget att bry sig om, ni behöver inte komma hit !?

Annons:
Uppkatten
2016-10-09 09:24
#7

Eftersom det tydligtvis skedde plötsligt så bör det kontrolleras upp av veterinär. Vad jag förstår så kan ena pupillen bli större än den andra av flera olika orsaker, träffade nyligen på en katt som fick en större pupill på ena ögat p g a en öroninflammation. Sedan örat behandlats återfick pupillen i ögat normal storlek.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VilmaA
2016-10-09 09:59
#8

#6 Nej de var en felaktig anklagelse. Vi har haft väldigt mycket kontakt med den veterinärkliniken detta år och vill våra katters bästa. Jag vet inte varför dom sa så, jag och min mamma tyckte de var väldigt konstigt och valde därför nu att boka tid trots vad dom sa.

burmamys
2016-10-09 13:52
#9

#8 Bra att ni bokat tid oavsett!👍 Tycker som de andra att när det blir en plötslig förändring så vill man kolla upp det. Inte minst när det är något så jobbigt som att katten plötsligt inte ser, men även om det vore mindre dramatiskt.

Honestyisdead
2016-10-11 02:58
#10

Om ni faktiskt sa att katten helt plötsligt blev blind och veterinären inte ville att ni skulle komma in med katten hade jag aldrig gått dit igen med något djur. Till och med en lekman förstår ju att det är något allvarligt som hänt om ett djur plötsligt blir blint.

Låter som hjärnblödning eller tumör eftersom pupillerna har olika storlek och då synen plötsligt försvann.

Undrar varför ni väntat flera veckor med att gå till veterinär. Om du eller din mor vaknar upp blind en morgon. Skulle ni vänta flera veckor innan ni gick till läkare?

Upp till toppen
Annons: