Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1141 ggr
Mudidalen
10/7/16, 7:46 PM

Vad har ni för foder till era skogkatter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!!
Jag har två huskatter, ena är senior och är 50%, skogis 50%huskatt och den andra kattunge och är 75% skogkatt och 25% maine coon.
Jag ger idag kattungematen som den yngsta fick hos "uppfödaren" Iams kitten men har även Royal Canins Norsk Skogkatt adult mat framme till senioren min.
Självklart äter de av varandra. Hur noga är det för kattungen som är storväxt att äta kattungemat, hon är nu 6 månader.
Vad rekommenderar ni för mat isåfall? 
Hon äter Mush cat 2 mål om dagen och lite torrfoder därimellan och ett mål med royals kitten blötmat.

Trevlig helg alla

Annons:
Therese
10/7/16, 8:12 PM
#1

Vilken fining! Jag har två Norska skogkatter, de äter barf, och en av dem äter lite applaws torrfoder också. :) När jag kollar efter foder till mina katter vill jag helst att det är spannmålsfritt och sockerfritt, barf är ju mest naturligt men svårt om man inte är påläst, men då finns ju Mush som är superbra! Annars, mjau blötmat och så tänker jag applaws torrfoder. Torrfoder har jag endast för att min huskatt vägrar äta något annat.

Mudidalen
10/7/16, 9:34 PM
#2

Mush är kanon tycker ja och dom älskar det. Torrfodret är mer reserv iaf man glömmer lunchmaten vid all stress eller nå.
Ser mush 2 - 3 gånger och blötmat 1 gång så de äter inte så mycket torrfoder.
Men tänkte om det är viktigt med kattungemat istället för adult eftersom det är storvuxna katter?

nanismatte
10/8/16, 4:06 PM
#3

Min äter Mush för katter. Då och då en vom-bulle i kycklig bara för att hon älskar kyckling. Tycker dessa frysta"köttbullar" är jättebra för man behöver inte kladda med rått kött eller lära sig allt om katters näringsbehov - för mush innehåller allt de behöver. (det gör inte vom) Jag bara tar ut tre "köttbullar" ut frysen varje kväll och lägger dem sedan i kylen för att tina inför nästa dag. Hur lätt som helst och inte dyrare än annan mat.

Katter ska aldrig äta torrfoder och blötmat är även det dåligt för dem, om än bättre än torrfoder. De är gjorda för rått kött och mår dåligt av annat. Tycker du ska ta bort allt torrfoder och blötmaten och bara öka givan av mush istället.

Kronängens
10/9/16, 11:16 PM
#4

 Mina norska skogkatter äter Eukanuba torrfoder och till kvällsmat olika sorters blötmat.

Mudidalen
10/11/16, 8:00 PM
#5

Tanken är att fasa ut torrfoder helt. Men tycker det är svårt att veta hur många mush bullar hon ska ha per dag,  Hon vill äta 3 inte mer om dagen iaf.
Vommen har de också fått om de varit akut och slut på mushen.

kattöga
10/11/16, 10:09 PM
#6

#5 Jag tror det är väldigt individuellt hur mycket Mush katterna vill ha.

Vår katt, går fritt ut och in som han vill, lite "till åren" (d v s 12 år), men väldigt aktiv på det sättet att han är ute o går väldigt mycket, klättrar upp på taket (för att hålla koll på sitt territorium), men springer och leker inte särskilt mycket. Han äter 6-8 mushbullar på ett dygn! Oftast 7. Han har "världens finaste päls" sen vi började med Mush i somras, han är stark och smidig och inte alls nån gammal "gubbe" trots sina 12 kattår!

Men jag har också sett att en del katter äter bra mycket mindre.

Så det är nog bara att testa sej fram, din katt kommer att visa dej hur mycket hon behöver och vill ha. Och så länge du har pejl på hur hon mår, hennes vikt osv så ser du om det blir rätt till slut.

Så tror jag iaf!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: