Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2508 ggr
horsie85
10/5/16, 8:17 PM

Katt som "flyttat hemifrån"

Ursäkta om denna tråd inte är i rätt grupp, hade lite svårt att välja😎

Hej!

 Vi har tre han katter som går väldigt bra ihop och de får gå ute och det har aldrig varit något problem förr. Vår yngsta katt (3 år) som heter Ninja, en norskskogs katt blandning svart, brukar hålla till i skogen bredvid huset och där lite längre in  finns en gata med egnahems hus. Först kom han inte in under en hel dag men det har hänt förr så vi var inte så oroliga, men han kom inte in dagen därpå heller och vi började gå till skogen och leta, men hittade honom inte. Vi började misstänka  att någon på gatan hade börjat mata honom också och eftersom han är rätt matglad så fick han tydligen godare mat där, var våran gissning. Vi lagade lappar och gick runt och satt i postlådor. En kväll kom han hem, halsbandet borta, ny tvättad och borstad, och det kändes på lukten att han hade varit hos någon annan. Han var väldigt rastlös och inte alls som han brukar, han kollade matskålarna men där fanns tydligen inget av intresse så då ville han ut igen. Vi satte på honom ett nytt halsband med tydligt utskrivna kontakt uppgifter och släppte sedan ut honom då det ända han gjorde var att sitta vid ytterdörren och "gnälla". Vi väntade men ingen hörde av sig. Då var det en person som bor på gatan som skickade en bild på honom och berättade att han hade hållit till där ett tag. Vi fick hem honom men eftersom vi inte kunde hålla honom inne fick han gå ut igen. Sedan dess har vi inte hört något av någon. Han kommer inte när vi har gått på gatan och ropat på honom eller nått sådant. Har någon här nått tips? Vi har också letat runt efter annonser på om någon skulle ha hittat upp honom överallt men inte hittat något. Vadjag vet får man inte ta in och mata/ta hand om andras katter. Om det har någon betydelse bor vi i Finland.

Tack på förhand🙂

Annons:
Tjeja
10/5/16, 8:21 PM
#1

Passar en kisse inte in i "flocken" och inte får utrymme i sitt revir så flyttar den vidare, mer eller mindre bortjagad av de andra kissarna tyvärr. M a o trivs inte den kissen eller känner sig ej välkommen för de andra katterna om den "flyttat."

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vallhund
10/5/16, 8:39 PM
#2

Eller så har någon matat in den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Aleya
10/5/16, 8:54 PM
#3

Jag har varit på den ökända sidan som "nappare". Första historien gällande en katt som kom in till oss var för att det var två kattungar som hade varit ute hela sensommaren och hösten. På hösten dog den katten vi hade. Nå men det blev vinter och för alla som bor i norr så blir det iskallt. Mamma hade varit och handlat och såg en av kattpojkarna sitta ute och lyfta på tassarna och frysa. Så hon bad han komma med in. Och det gjorde han. Men vi ringde ägarna. Och katten började efter det komma in mer och mer. För hans husse sket i han. Tillslut blev han våra. Och vi fick tre underbara år. Sen en sommar så satt våra två katter och tittade i fönstret på en katt. Och det var det magraste och skabbigaste jag har sett och inga öron hade han. Så vi gav han lite mat för att han såg så eländig ut. Men han sprang ute konstant och började ju känna igen oss. Och en dag var han skadad i benet så vi tog in han och han fick vila. Samma här. Ringde ägare och dom sket i det. Tillslut ringde jag och sa att nu verkar ju denna katten ha flytta in permanent. Är det okej? Ja sa ägaren. Det jag vill ha sagt är att om katter inte trivs av många olika skäl och dom är utekatter så kan dom byta hem. Tråkigt men sant. Men vet man vem ägaren är så ska man höra av sig. Och jag personligen har inte kunna ha hjärta att se en katt vanskött(som dessa två jag skrev om) och måste vara ute året om och vill inte ens gå hem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kitte94
10/5/16, 9:22 PM
#4

Jag har en katt som varit hemifrån i ett år nu. Han är 10 och bott hos mig hela sitt liv. han började va borta dagar veckor i rad. sen en dag kom han inte mer. med hjälp av lite vänner så fick jag reda på var han va. han hade hittat ett hus som matar sina katter med fri tillgång ute på altanen. hur mycket jag än lockade med godis så vägrade han komma hem. husägaren vägrade hjälpa mig. Varför han "flytta" vet jag inte. han trivdes bra med sin mamma och systerson. Mamman va dessutom inte hemma hos mig just då och systersonen va sällan inne pga min hund. som tyvärr fick somna in samma vecka som han försvann för gott. Zanga, som rymlingen heter, gillade inte hunden så saknad är det inte. Är väldigt ledsen. ser honom ibland och ser hur fet han är.  ingen vill hjälpa mig för dom tycker inte det är lönt. vänner säger att det är synd om gubben som äger huset som miste sin fru och de menar att han blir glad av att se Zanga. kattföreningar vill inte hjälpa för det är tydligen mitt eget fel att katten stuckit. blev tillochmed anmäld av en som tyckte jag inte tog hand om min katt.

[helga21]
10/6/16, 1:17 PM
#5

Ni är väl medvetna om att ni ska se till era katter minst 2 gånger per dygn?

horsie85
10/6/16, 2:36 PM
#6

Katten kom till oss som unge och en av våra äldre katten blev då styvpappa till honom och katten som försvunnit har vad jag sett alltid haft sin plats i flockan.

#5 självklart

Annons:
kitte94
10/6/16, 3:02 PM
#7

#5 är ju inte lätt att se till en katt som valt att hålla sig undan människor.

horsie85
10/6/16, 7:35 PM
#8

#7 och #5 ja katten som flyttat har vi ju inte kunnat se till två gånger om dygnet även om vi försökt hitta honom🙂

Honestyisdead
10/6/16, 7:51 PM
#9

Risken är att han skadats eller har avlidit som så många andra utekatter.

[helga21]
10/6/16, 8:19 PM
#10

Det finns mig veterligen ingen lag i Finland om tillsyn av katter 2 gånger per dygn.

Själv skulle jag gå runt och fråga i närområdet för att att få veta var han håller hus och annonsera i tidningar och på nätet.

kitte94
10/6/16, 8:36 PM
#11

#8 vad menar du med "och" ?

Honestyisdead
10/6/16, 9:30 PM
#12

#11 Precis vad som står förmodligen.  Hon svarar inlägg fem och sju. Således skriver hon fem och sju.

kitte94
10/6/16, 11:28 PM
#13

Ok. Tänkte inte rätt. Förlåt.

Annons:
Viccan92
10/7/16, 4:30 PM
#14

Min honkatt flyttade till en annan person i byn när jag flyttade hemifrån. Kunde inte ta med henne och ja det slutade med att hon flyttade helt. Ett par gånger kom hon hem när jag var hemma och hälsade på men alltid nyborsad och fin. Hon har öronmärkning som är väl synlig så det är bara att ringa dem som håller på med id märkning. Hörde en person som visste ungefär var hon var och jag har letat och letat men inte hittat henne. Saknar henne så.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

horsie85
10/9/16, 11:03 AM
#15

Igår kom han hem igen men han har inte kommit sedan dess. Men tack så jätte mycket för all hjälp🙂

Honestyisdead
10/9/16, 3:13 PM
#16

#15 Börja ta ansvar istället.  Blir verkligen upprörd när "kattägare"  beklagar sig om katter som försvinner och sedan släpper ut dom igen så fort dom visat sig. 

Du valde att skaffa katt. Det är verkligen dags att du tar ditt ansvar som ägare. NU!

Aleya
10/9/16, 3:35 PM
#17

#15 dags kanske att hålla katten inne efter detta äventyret.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kitte94
10/9/16, 4:56 PM
#18

#15 om han kommer hem igen så håll han inne. Hittar inte om du skrivit om han är kastrerad. är han det?

horsie85
10/10/16, 8:34 PM
#19

Jag var tyvärr inte hemma då han kom hem och då var de t en annan familje medlem som släppte ut honom, men om jag skulle varit hemma skulle jag inte släppt ut honom, har också sagt det till alla att han ska hållas inne om/då han kommer hem. #18 jo han är kastrerad

kitte94
10/10/16, 8:39 PM
#20

Ja då är det inte frieritåg han är ute på. Hoppas han kommer hem igen och att om du inte är hemma så håller de andra i familjen han inne :)

Annons:
horsie85
10/23/16, 4:20 PM
#21

Nu är han hemma och ska hållas inne☺️ Tack för all hjälp😊

Tjeja
10/23/16, 4:38 PM
#22

Vad skönt att han kom till rätta igen och att ni håller honom hemma nu! Bra jobbat Horsie85! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: