Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 454 ggr
Katt ägare
2016-10-03 21:13

Kisse

Grannen bryr sig inte om sin sjuka kisse.Hon känner sig inte trygg hemma och håller till i buskaget vid port ingången till huset.Hon har ett stort sår på halsen som har växt sig större med åren.(tror kissen är ca 2 år)Enligt ägaren går det inte att göra nåt åt det.Kissen är väldigt nervös och springer alltid undan tills nyligen då hon bosatte sig i buskaget.Ägaren la ut torrfoder men jag la ditt burk mat och dricka och kisse vågade sig fram till mig och kurade ihop sig i mitt knä  och ville inte gå ner.Det skar i mitt hjärta och tårarna börja rinna hejdlöst.Jag försökte ta med henne upp till mig men hon stack ut till buskarna.Det gör mig ont att se och att ägaren inte bryr sig mer än att han har sagt att hennes  grop är grävd och att han väntar på nån som ska skjuta henne.En kväll såg jag att hon satt och skakade och la ner sitt lilla huvud för att sova.Jag har ett litet katthus bäddade det med filtar och ställde det vid henne.Hon sprang in det och la sig,Hade jag haft råd hade jag tagit henne till veterinär, säkert finns det medicin mot det hon lider av.Vad kan jag annars göra för kissen mer än och mata henne och krama och ge henne värme och kärlek som hon behöver.

Annons:
Pysslan
2016-10-03 21:24
#1

Jag skulle ringa polisen och göra en  anmälan och sedan kolla  om det finns något katthem i närheten och höra med dem om de kan hjälpa eller vet om råd.

Uppenbart är att kattens ägare är direkt olämplig. Det du beskriver skulle i alla fall jag klassa som djurplågeri, och det är olagligt

http://www.sverak.se/att-ha-katt/regler-och-lagar/

 Katter som far illa eller stör

Misstänker du att ett djur inte sköts på rätt sätt? Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du kontakta länsstyrelsen. Om det är akut och du inte kan nå länsstyrelsen kan du kontakta polisen.

Lycka till, till både dig och kissen.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Tjeja
2016-10-03 21:40
#2

En ägare är enligt lag skyldig att ta sitt djur till veterinär vid behov. Uppenbarligen har den kissen behov av hjälp! Du kan ta med kissen till en veterinär med ägaruppgifter och lämna till dem om inget katthem eller djurskyddsorganisation i området kan hjälpa till. Hoppas hoppas att det finns katthem som har möjlighet att hjälpa där du är, det vore allra bäst! För hos vetten med ägarens uppgifter lär hon med största sannolikhet bli avlivad. En kostnad som ägaren uppenbarligen är för snål för att stå för ens det. :-( Kissen förtjänar ett gott hem istället. Katthem kanske kan hjälpa till med vettkostnader om du erbjuder dig att vara jourhem åt kissen? <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Toretto]
2016-10-03 21:45
#3

Det här är rent djurplågeri ring polisen imorgon och rädda katten och låt den få komma till ett katthem så den kan få vård, värme mat och trygghet. Det här är groteskt grymhet katten lever i. Djurskyddslagen lyder så här djurskyddslagen finns grundläggande bestämmelser för hur djur ska skötas. Lagen gäller inte bara försöksdjur för forskning, utan alla djur, som till exempel husdjur och lantbruksdjur. Djurskyddslagen slår till exempel fast att djuren ska ges tillräckligt med foder, vatten och tillräcklig tillsyn. Deras miljö ska vara god så att den hjälper deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. Djur får inte överansträngas, straffas med slag eller drivas på med redskap så att de kan skadas. De får inte hållas bundna på ett sätt som är plågsamt. Djur som transporteras ska skyddas mot till exempel värme, köld, och skavning. Ett sjukt eller skadat djur ska så snabbt som möjligt få nödvändig vård om det inte är så sjukt eller skadat att det snabbt måste avlivas. Brott mot djurskyddslagen kan ge fängelse Förutom bestämmelserna om hur djur ska hållas, skötas och vårdas finns till exempel bestämmelser om vilka som har ansvar för tillsyn av djuren, det vill säga de som ser till att lagar och regler följs. Det är kommunerna, länsstyrelserna och Jordbruksverket som har det ansvaret. Djurskyddslagen ger alltså skydd åt djur vars ägare har försummat deras tillsyn och vård eller misshandlat dem. Om ett djur utsätts för lidande och missförhållandena inte rättas till kan myndigheterna besluta om att djuret ska omhändertas. Den som bryter mot djurskyddslagen kan dömas till böter eller fängelse. Böter eller fängelse i högst två år kan också bli straffet för den som döms för djurplågeri (enligt brottsbalken 16 kap. 13 §).

Upp till toppen
Annons: