Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 827 ggr
StinaVarberg
2016-10-03 15:16

Hur få över katten på fri tillgång?

Vår familjekatt (hane, ca 7 månader) har idag inte fri tillgång på sitt torrfoder men vi vill få över honom på det. Anledningen för att vi inte har honom på fri tillgång i nuläget är pga han inte hade det hos familjen vi köpte honom av, så vi fortsatte med det även här hemma. Detta funkade bra hela sommaren men nu när alla i familjen är borta under dagarna (skola, jobb etc) så är vi oroliga att han inte får i sig tillräckligt mycket mat eller att han går hungrig. Vi försökte få över honom på fri tillgång successivt under några veckor, men då började han hetsäta och kräktes upp det lite då och då. Vi var hos veterinären för att kolla om det var något annat som orsakade kräkningarna men det visade sig vara hetsätningen. Någon som har tips på hur vi kan få över honom på fri tillgång på smidigaste sätt? Ber om ursäkt för långt inlägg.

Annons:
Fridaaaa
2016-10-03 15:21
#1

Rekommenderar inte fri tillgång, bättre att ge regelbundet istället :) 
Mina får några gånger per dag.

Finns även foderautomater som öppnar sig vissa tider tex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[helga21]
2016-10-03 15:35
#2

Sätt ut en skål och låt honom äta själv ifall du vill. Börja en dag när du är hemma. Här har 5 katter fri tillgång till  3 sorters torrfoder dygnet runt  och så får de blötmat 2  gånger per dag, morgon och kväll.

Fridaaaa
2016-10-03 15:38
#3

#2 Nog inte så lämpligt när det står att han kräks pga hetsätning?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
2016-10-03 15:40
#4

Om han redan är 7 månader behöver ni inte oroa er för att han inte får i sig tillräckligt. Bäst är om ni kan ge tre portioner om dagen (på morgonen, när ni kommer hem, och innan ni ska sova) men det fungerar även med två portioner när de är så stora 😊 Däremot vore det bättre för katten om han kunde få blötfoder, katter har dålig törstreflex och att endast ge torrfoder ökar risken för urinvägsproblem och njursvikt. Köp helst spannmålsfritt blötfoder som mjau och bozita. Lycka till! 😊

[helga21]
2016-10-03 15:42
#5

# 3 Meningen är att han ska vänja sig  vid att det alltid finns mat. Så jo just därför.

Fridaaaa
2016-10-03 15:59
#6

#5 Mjo men det gör dem inte genom tt man bara ställer fram? Anser inte jag i alla fall. bättre att det sker succesivt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
burmamys
2016-10-03 16:10
#7

#5 Fri tillgång är inte bra för katten, om just denna dessutom hetsäter så är det ännu mindre lämpligt. Är det inte bättre då att hjälpa dem portionsutfodra bra mat så katten får må bra?

[helga21]
2016-10-03 16:46
#8

# 7 Om man nu vill ge katten fri tillgång till torrfoder så är det en bra metod. Den lär sig att det alltid finns mat och behöver därför inte hetsäta.

Fridaaaa
2016-10-03 16:49
#9

#8 Beror helt på katten, många det inte fungerar på.
Min katt tex var uppväxt med fri tillgång hos "uppfödaren" och en tid hos oss men fungerade inte. Och vet andra det ej fungerat på att bara sätta fram

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[helga21]
2016-10-03 16:52
#10

# 9 Men om nu T.S vill ge katten fri tillgång på torrfoder? Hur ska T.S gå tillväga?

Fridaaaa
2016-10-03 16:53
#11

#10 SKrev ju det? INtroducera sakta men säkert?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[helga21]
2016-10-03 16:56
#12

# 11 Inte till att börja med!

"#1 Rekommenderar inte fri tillgång, bättre att ge regelbundet istället :) 
Mina får några gånger per dag.

Finns även foderautomater som öppnar sig vissa tider tex"

Fridaaaa
2016-10-03 17:01
#13

#12 Nej men sen, men menade till TS med att den behöver inte fri tillgång bara för att de är på jobb/skola mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
burmamys
2016-10-03 18:01
#14

#12 Jag uppfattade TS fråga så att de ville ge fri tillgång för de var oroliga att katten inte skulle få i sig tillräckligt med mat om den inte fick lunch. Men med tanke på att katten redan är 7 månader gammal så är det ju inget problem. Och då kanske det räcker för TS, så de inte behöver försöka ge fri tillgång när det faktiskt inte är nödvändigt? 😊

Wony
2016-10-03 18:22
#15

När vi tog oss an Måns, så hetsåt han, han kunde kasta 4hg blötmat på tio minuter. Eftersom våra andra katter redan hade fri tillgång så gjorde vi så medan Måns bodde avskilt från de andra att han fick många små portioner mat utspritt över dagen med ca 2-3 timmars mellanrum, på natten fick han dock inget. När vi hade kastrerat honom och han lugnat ner sig och blivit van vid oss och kunde gå tillsammans med de andra i hela huset hade han också slutat kasta sig över matskålen. Nu har han haft fri tillgång sedan våren 2015 och har gått ner i vikt, han hetsäter inte ett dugg och mår bättre än någonsin. 

Så mitt råd om man vill ge fri tillgång är att helt enkelt ge fler portioner om dagen men med mindre mat åt gången och se hur katten reagerar. För vissa katter funkar det bäst, för andra katter är få men större portioner bättre.

StinaVarberg
2016-10-03 23:22
#16

Tack för era svar, för att klargöra lite:  katten får efter veterinärens rekommendation även blötmat morgon och kväll, sedan torrfoder däremellan (båda bozita). Sedan skall det också tilläggas att vi absolut inte bara har satt fram en skål med torrfoder fylld till bredden och förväntat oss att han skall fatta att det är fri tillgång som gäller - utan det har skett successivt och lugnt under flera veckor och absolut inte stressat fram. Men det verkar ju ändå inte fungera bra, så det kanske är dags att avsluta det "projektet". 

Jag uttryckte mig kanske lite kortfattat i startinlägget, men det vi funderat mest över är att han är hungrig när man kommer hem på eftermiddagen. Alltså att det är ett långt uppehåll mellan maten från morgon till em, och sedan mycket mat på kortare tid em-kväll. Just av den anledningen ville vi ha över honom på fri tillgång på torrfodret, så han inte ska behöva vara känna hunger på dagen. I detta fallet verkar digital foderautomat som en bra lösning. det var något vi inte alls reflekterat över tidigare. Vi vet ju ungefär när han vill ha mat så då är det bara att ställa in klockan efter det.

Caf_Roy
2016-10-04 11:38
#17

Bara en undran från en som inte är så insatt, varför är det bättre att ge många gånger per dag än att ha fri tillgång, förutsatt att katten i båda fallen äter lika mycket mat per dag? Borde inte fri tillgång motverka hetsätning eftersom det alltid finns mat? Någon får gärna förklara för mig för jag förstår inte.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

burmamys
2016-10-04 12:51
#18

#17 Fri tillgång är inte så bra för kattens hälsa. Många katter med fri tillgång går och småäter upp till 18-20 gånger per dygn, ofta dygnet runt. Varje gång får de ny beläggning på tänderna som så småningom stelnar till plack och tandsten, detta kan leda till tandköttsinflammation och tandlossning. Varje gång de äter aktiveras tarmarna och pH höjs. Att tarmarna arbetar så ofta belastar immunsystemet genom att bakteriefloran i främst tunntarmen förändras. Ständigt svagt förhöjd pH ökar risken för urinvägsproblem i form av kristallbildning som irriterar blåsans vägg, och som kan ge akut urinstopp om man har otur. Sedan är det vanligt att katter med fri tillgång äter av tristess och då lätt går upp i vikt om man inte håller koll på mängden mat per dag. Så av ovanstående anledningar är det bättre att ge några portioner om dagen. Bäst är 3-5 måltider per dag! 😊

Upp till toppen
Annons: