Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 937 ggr
dumbell
10/2/16, 7:40 PM

Mat åt större kastrerade katter

Tror att de flesta är medvetna om att kastrerade hankatter lätt
ökar i vikt, inte minst då de är äldre.

Vad har ni för erfarenhet av foder åt kastrerade hanar?
Finns ju så OTROLIGT mycket foder så tänkte att istället för att virra runt i djungeln så kunde jag höra här först.

Personligen använder jag Purina One Adult kyckling och fullkorn (som ska minska uppkomsten av tandsten och bidra till friska urinvägar) till min hane på 6år.

Men tänkte höra vad ni använder och vad ni har för erfarenhet? Skriv gärna ålder också!
(Bild på ena missen på 13 år för uppmärksamhet 😃)

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Annons:
Fridaaaa
10/2/16, 7:41 PM
#1

Blötmat :) 
Barf eller färskfoder

Slopa kastreringsfoder! De är bara skit ändå.
Kör spannmålsfritt och hög kötthalt. Bästa! Och helst slopa torrfoder helt :) 

Purina minskar itne tandsten och ej bra foder tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Volpes
10/2/16, 8:23 PM
#2

Håller med #1

Limberg
10/3/16, 12:02 PM
#3

Jag ger blötmat två gånger om dagen och har Orijen och Applaws som torrfoder. De är spannmålsfria med hög proteinhalt. Orijen har dessutom vunnit Bäst I Test i Råd&Rön, så värt att prova =)

Katterna är i bra form! Min gamla gumma som var överviktig på 4,6kg har gått ner till drygt 4kg med denna diet.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Scorpio97
10/3/16, 12:24 PM
#4

BARF, färskfoder eller en bra blötmat (Mjau eller Bozita) tycker jag gäller till alla katter. Är katten överviktig eller går upp i vikt är det mängden mat man får reglera istället (dom flesta katter får/behåller dock en bra vikt om dom får ett bra foder). 

Torrfoder tycker jag man bör skippa helt, dels för att det oftast innehåller vegetabilier/spannmål (katter är köttätare) samt alldeles för lite vatten. Katter är generellt sett dåliga på att dricka tillräckligt och därför är det bättre att dom får i sig vattnet från fodret, alltså bör fodret innehålla en större mängd vatten vilket torrfoder inte gör. För lite vatten ger en ökad risk för uvi, problem med njurarna och liknande besvär. En större del spannmål/vegetabilier ökar risken för diabetes. 
Möjligtvis kan man ge en liten mängd torrfoder som godis, men jag tycker aldrig det ska vara en större del av kosten.

Vill man att katten ska få bra tänder är det bra att ge en rå kycklingvinge eller liknande då och då. 

Vi ger Mjau blötmat samt lite rått kött då och då härhemma. Har två kastrerade honkatter och en kastrerad hankatt. Alla tre har bra hull och mår bra.


//Jessie

[helga21]
10/3/16, 3:37 PM
#5

Köp inga specielle foder för steriliserade katter. Köp vanligt torrfoder ifall du vill ge detta men ge även blötmat vanlig två gånger per dag.

burmamys
10/3/16, 4:07 PM
#6

Instämmer helt med #4 😊 Torrfoder för kastrerade katter brukar dessutom innehålla mest vegetabilier (energifattig utfyllnad och fibrer). Ge katten ett bra blötfoder eller ännu hellre barf/färskfoder. Idag behöver man inte vara påläst för att ge katten bra färskfoder, MUSH vaisto cat är det bästa märket som jag känner till. Portionsutfodra helst 3 gånger per dag (morgon, när ni kommer hem, och innan ni ska sova) så här ni bästa försäkringen mot urinvägsproblem, njursvikt och diabetes. 😉

Annons:
[helga21]
10/3/16, 4:48 PM
#7

# 6 Vill man inte ge detta foder så ge blötmat men tillsätt vatten så blir den mättare än utan vatten. Det är ett knep som jag kör med.

tiger tok
10/4/16, 7:24 AM
#8

Katterna i stallet får granngårdens egna Torrfoder, fri tillgång!! Sedan delar dem på en påse blötmat varje dag! Det är två kastrerade, en hona och en hane!!

Fridaaaa
10/4/16, 9:14 AM
#9

#8 Den torrfodern är dock inget vidare innehållsmässigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: