Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 954 ggr
kattöga
2016-10-01 00:32

Struvit - Foder - Amputation

Min mammas ena vildfödda hittekatt har åkt på ett rejält stopp i urinblåsan. Diagnos: Misstänkt struvit. Det "största urinblåsestoppet" dom sett….

Varför det inte har märkts tidigare är för att han är oerhört skygg, en "äkta" skyggis, och mamma har legat en tid på sjukhus nu, varför jag och några andra har hjälpts åt att ta hand om dom och vara där minst ett par gånger om dan, under hennes sjukhusvistelse. 
Ingen vet om det är stressen ikring det, om det är genetiskt eller om det är hans matvanor sen tidigare.

Han har legat inne på veterinärsjukhus i 5 dagar och kommit hem idag efter det. Enligt veterinärerna så är risken stor att problemen återkommer. 

Och återkommer problemen, så rekommenderar dom starkt att vi låter dom göra en penis- och urinblås-amputation. Dvs, att man tar bort en del av både urinröret och penis. 

Maten han ska äta nu, enligt deras förskrivning är Hill¨s s/d-foder eller Royal Canins motsvarighet (minns inte nu vad det heter), i 8 veckor. Därefter Hill¨s c/d-foder (eller Royal Canins motsvarighet).
Och eftersom min mamma även har tagit sej an hans bror, så ska båda katterna äta c/d (när de 8 veckorna har passerat och han som åkt på Struviten inte längre behöver äta s(d-fodret).  Detta för att underlätta för mamma, så att hon inte behöver skilja på dom vid matandet hela resten av livet.

Mina funderingar:

1. Har ni erfarenhet av denna slags amputation för katt? Snälla, berätta och dela med er av erfarenhet, tankar och åsikter? Jag vill veta så mycket jag kan nu, på så kort tid som möjligt, eftersom det uppenbarligen är stor risk att hans problem återkommer. Ju mer jag vet innan dess, desto bättre.

2. Jag är normalt inte särskilt förtjust i varken Hill¨s eller Royal Canins foder. Just nu har jag äntligen fått möjlighet att ge färskfoder till vår egen katt. Men behöver veta mer om eventuella alternativ till framför allt c/d-fodret - om det nu finns.
Jag vill inte riskera att ge katten fel mat och vill därför veta så mycket jag kan få veta.
Färskfoder (d v s rå mat) är inte aktuellt för min mammas katter, så det faller bort. Tyvärr, eftersom jag själv är mycket för just färskfoder.
Vad jag funderar på om det finns andra alternativ som är likvärdiga när det gäller hur dom påverkar kroppen (kristaller och kristallbildning). Eller om hon strikt måste hålla sej till just den maten. Den är ju dessutom inte billig, långt ifrån! Och nu ska alltså båda hennes katter utfordras med denna specialmat.

Katten är en två- eller treårig kille. Inte kastrerad ännu (pga av att han är en "äkta" skyggis). Men efter dessa dagar så har han fått "vänja sej" vid att bli hanterad av människor, och jag märker en jätteskillnad på honom redan idag, nu springer han inte o gömmer sig i panik när jag visar mig, utan jag får t o m kela med honom. Och han VILL bli kelad med! Alla andra människor är dock livsfarliga fortfarande (utom några i personalen som skött honom på sjukhuset nu). Så kastreringen kommer att bli av så snart han hämtat sej och är pigg och stark igen, vilket jag så oändligt mycket hoppas på ska bli verklighet nu!

Jag kommer självklart att googla en hel del för att se vad jag kan hitta på nätet betr dessa frågor så snart jag hinner. Men vill gärna ställa dom här också, för jag antar att en hel del av er har erfarenheter och kunskap som jag/min mammas katter kan ha nytta av! Och som jag tacksamt tar emot om ni vill dela med er av!

🌺

P.S. Innekatt med "innätad utevistelse" på altanen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
crins
2016-10-01 02:52
#1

Min hon katt bildar struvit kristaller! Proteiner styr surheten i fodret! Fodret måste ligga under urin PH 6.6! Idialiskt urin ph är 6.5, men när de ska lösas upp ligger det lägre! Det är jätte viktigt katten dricker vatten så urinen inte blir så koncentrerad, så sten bildas! Ställ vattenskålar överallt! Hög Proteinhalt gör att urinen håller sig på den sura sidan, normalt sätt, när katter är friska, specialfodren för njurarna är också, väldigt feta! Så samanfattningsvis under 6.5 löser upp struvit sten, och över 6.6 bildas struvitsten! Att hålla under 6.5 under längre tid kan ge problem med kalcium oxelat sten, som inte går lösa upp med foder, då måste de opereras bort! Men ge foder för lösa upp stenen ett tag och sedan förebygga genom specialkost! Struvitsten är ett livslångt problem! Men genom att se till att katten dricker ordentligt kan förebygga återfall! Och rätt kost förståss!

vallhund
2016-10-01 04:56
#2

Här kan du hitta mycket info samt ställa frågor. Läs även http://www.monicasegal.com/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2016-10-01 15:46
#3

Stackars katt! Se till att han får våtfoder mot struvitstenar, inte torrfoder, tills stenarna är upplösta. Senare, när det är tänkt att båda katterna ska äta foder som bara förebygger genom att surgöra urinen, då kanske de kan äta vanlig blötmat typ Mjau med tillskott som surgör? Finns en maltpasta som ska vara bra.

burmamys
2016-10-01 15:48
#4

Uro-Pet pasta heter den, och den finns t ex att beställa från veterinärbutiken. Värt att kolla upp? 😊

vallhund
2016-10-01 19:12
#5

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
2016-10-01 23:33
#6

Tack alla härliga människor! 

Jag har inte hunnit kolla in länkar o d ännu. Har varit till min mamma och hämtat katten hem till oss. Hon har haft svårt att få honom att äta, dricka o ge medicin. Och kattens bror har förstås reagerat på att han inte luktar som vanligt, så det har bara byggt på stressen. Brodern har varit på och jagat och sniffat och velat dominera. Så det har bara varit ännu mer stressigt för katten med struvit-/blåsproblem.

Nu är det förstås stressigt att byta miljö igen, men jag kände att han behövde få lugnet och ron som vi har här (för det har vi verkligen),  och jag kommer att ha större möjlighet att hålla koll på katten och åka in akut om det behövs, till vet-sjukhus. Han har ett eget rum nu som han får vänja sej vid.
Jag tänkte att det är bäst att jag tar hem honom nu, hellre än om några dar, eftersom han ändå har "vant" sej vid nya miljöer och människor nyss. Istället för att ordentligt "landa" hemma igen och sen tvinga iväg honom till nytt ställe än en gång….. Och här blir han omhändertagen utan att nån brorsa är efter honom hela tiden. 
Tills det är dags för honom att vänja sej vid att komma hem till sitt ordinarie hem igen…

Vår egen katt har förstått att något är fel/konstigt och känner förstås lukten. Men han har inte sett att vi kommit in med nån ny katt. Så jag vet inte om han begriper vad som finns där bakom dörren. Men nog har han reagerat, sniffat, strukit omkring och sniffat. Och naturligtvis funderar han på varför den dörren plötsligt är stängd…. Men nu har han släppt det, för nu… 

Jag har skummat igenom vad ni skrivit hittills, och jag är så tacksam! Så snart situationen lugnar ner sej lite ska jag lusläsa allt och alla länkar och tips!

Jag hoppas och tror att jag gör rätt nu. Och jag hoppas att den lilla (5,3 kg….) killen repar sej ordentligt nu och samtidigt har vant sej vid att människor kan vara otäcka, men faktiskt inte så fruktansvärt farliga ändå.

Ja, stackars liten! Jag lider med all "sk-t" han får utstå nu! Utan att ha möjligheten att förstå vad som pågår egentligen…. 
Men jag är också glad, för det verkar ändå som att han mår bättre och, trots att han ätit och druckit dåligt! Jag har stöd-/tvångs-matat honom idag  med spruta i munnen - mat utspätt med vatten.

Igen: Tack!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2016-10-01 23:36
#7

P.S. Jag har köpt blötfoder till honom. Har en påse torrfoder i reserv, för säkerhets skull, ifall han totalvägrar blötfodret. Men den påsen står i skåpet och ska bara användas ifall att….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2016-10-02 02:45
#8

Glöm mina länkar, de handlar om hund.
☺️

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2016-10-02 16:17
#9

Håller tummarna för er!❤️ Lästips från internationellt symposium om hur urinvägsproblem hos katter bör behandlas (alltså riktlinjer för fackfolk). De betonar vikten av mycket vätska och hälsosam bakterieflora, bl.a.

https://www.animalsciencepublications.org/publications/jas/articles/91/6/29

[helga21]
2016-10-02 16:30
#10

Min ena katt som är en torrfoderyunkie fick struviter. Jag började med RC torrfoder och blötmat men slutade med torrfodret och gav honom blötmat två gånger per dag utblandat i vatten. Nu 1 ½ år senare så var han hos vetten igen och de kollande med ultraljud och tog sterilt urinprov samtidigt som de gjorde rent hans tänder. Inga struviter och stor urinblåsa men klar och fin urin och inga bakterier. 

De röntgade tänderna då han haft problem med FORL. Summa 3.240 kronor.

Tjeja
2016-10-03 20:21
#11

Jag har ingen egen erfarenhet eller kunskap om penisamputation på katt, men jag har en bekant vars ena kisse har penisamputerats. Som jag sett den kissen lever han som vanligt och mår bra som vilken annan kisse som helst. Tilläggas kanske ska göras att hennes kisse är kastrerad också. Det kanske har en betydande skillnad på om det stör att vara amputerad kan jag tänka. Så skall han göra en amputation kanske en kastrering vore smart att göra samtidigt också? Fråga vetten om det. Lycka till! Fint av dig att du engagerar dig så i din mammas hittekisse! <3 Tack för det! <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: