Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2645 ggr
ellenkantarell
2016-09-28 22:31

Utekatten kom in med rakade framben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Föräldrarnas 6-åriga kattpojk kom idag in från sin vanliga uterunda med mystiskt kala framben… Hela insidan på båda frambenen är kala in till huden, ser nästan ut som att han har blivit rakad inför ett blodprov. Dexter som han heter är dominant mot andra katter, men slåss aldrig någonsin. Han har oerhört tjock, fin och blank päls. Aldrig haft något problem med något liknande tidigare. Han är supergo, men avvaktande mot främlingar och skulle aldrig tillåta att han blev upplockad av en person han inte känner. 

Det hela känns näst intill lite obehagligt. Från att ha varit fin i pälsen i morse komma in med konstiga avskalade framben. Någon som sett något liknande som yttrat sig så fort? Skulle det kunna var människor som gör något sådant? (Kan tillägga att mina föräldrar bor på landet där släktingar är närmsta grannar) Tänker annars om det kan vara mjällkvalster eller kanske skabb? Han bytte foder från Schesir till Canagan, men har svårt att tro att han skulle reagera i pälsen på det typen av foderbyte? Han har aldrig gjort det tidigare, aldrig varit känslig…

Annons:
[[eskils_]]
2016-09-28 22:44
#1

Låter väldigt konstigt. Ser ju ut att vara gjort av en människa.

Hur länge hade han varit ute?

thenameless
2016-09-28 22:45
#2

Människor är onda och perversa. Glöm aldrig det. det är en kall värld därute,En katts live betyder ingenting för vissa

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Honestyisdead
2016-09-28 22:48
#3

Verkar ju definitivt vara gjort av människor om all päls fanns där i morse. Se till att han hålls inne framöver så inget värre händer!

ellenkantarell
2016-09-28 22:51
#4

Ja, visst ser det ut som att det är gjort av en människa! Som med en rakhyvel/tejp eftersom det är så ojämnt.  Människor är så fruktansvärt vidriga ibland. Kan som tur är inte se några ingångssår av en nål eller liknande, och han är pigg och lika glad som vanligt. 

Jag har inte hört med föräldrarna hur länge han varit ute, men jag antar att han varit ute större delen av dagen och tidiga kvällen. Han är mer utomhus än inomhus så att säga (även på natten). Han rör sig mycket i skog och mark, ibland syns han på gärden en bit från huset men aldrig där det vistas människor. Så fruktansvärt otäckt att veta att det kanske varit en människa som orsakat det!

Vixxen
2016-09-28 22:56
#5

Kan han ha fastnat någonstans och skavt av pälsen?

ellenkantarell
2016-09-28 22:57
#6

Han är tyvärr omöjlig att hålla inomhus… Han kan stå och skrika konstant vid dörren i flera dagar för att man ska släppa ut honom. Han ger sig inte, han vill endast vara inne för mat och när han vill sova ut. 

När han var ungkatt blev han påkörd av en bil vilket resulterade i ett krossat bäcken. Veterinären ville ge honom en chans att läka sig, men han skulle vara inne i minst 2 veckor och inte belasta sin skada. Men icke, Dexter skrek som en stucken gris tills vi efter sömnlösa nätter släppte ut honom. Idag är han trots allt helt återställd, bara lite stel i ena höften när det är som kallast. Han tänker då verkligen inte vara inne mer än nödvändigt säger han 😉

Annons:
ellenkantarell
2016-09-28 23:04
#7

Tror inte att han kan ha fastnat, men man vet ju aldrig… Han rör sig mest i skogen.

[Toretto]
2016-09-28 23:20
#8

Det måste blivit gjort av en människa åk till en veterinär och undersök honom så ingen gett honom något giftigt folk är sjuka och Gryma. En katt som bodde några gårdar ifrån mig blev grovt torterad en person hittade katten ett tag efteråt och körd katten akut till veterinären och det var tyvärr bara att avliva katten och ungdomarna som gjorde det fick inget straff alls.

micki78
2016-09-29 11:46
#9

Usch va läskigt!! verkar som någon vill skoja med ägaren..

Jag håller med #2. Vi lever verkligen i en ond värld idag, jag skulle aldrig i livet låta min katt gå ute fritt med så sjuka människor det finns därute. Varför gör du inte en stor inhägnad på tomten i stället? Nästa gång kanske katten inte kommer tillbaka alls, eller svårt misshandlad..

ellenkantarell
2016-10-19 14:13
#10

En liten uppdatering! 

Han var hos veterinären, tog diverse blodprov samt skrapprov. Han hade inga parasiter och det var inte ringorm. Veterinären trodde heller inte att fläckarna var gjorda av en människa. Hon trodde att han antingen hade en foderallergi eller urinsten. Katter kan tydligen rycka/slicka bort päls om dem har ont när dem kissar. Han är trots allt snart 7 år och kastrerad, dock aldrig haft några liknande problem. 

Han började däremot äta ett spannmålsfritt foder med mycket protein (Canagan) ganska nyligen, och veterinären trodde att han kanske hade reagerat på den höga proteinhalten. Men det känns så konstigt att en katt som ätit alla möjliga foder och går ute och äter sork varje dag skulle reagera på protein… Men kanske har det satt igång en reaktion i hans urinvägar, vem vet…

thenameless
2016-10-19 18:08
#11

Skönt att jag hade fel. Men uttalandet står kvar människor är perversa och grymma, så hade det varit människor hade jag fortfarande inte blivit förvånad

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[AnimeV4]
2016-10-19 22:23
#12

Jag skulle nog ha prövat att sätta honom på blötmat istället. Är det inte ett alternativ?🙂

Em_
2016-10-19 22:30
#13

Torrfoder är ju liksom koncentrerat, sorkar är "utspädda" med 70% vatten 😎 Kanske är därför proteinet i fodret spelar större roll?


Annons:
Upp till toppen
Annons: