Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1117 ggr
Evaorn
9/27/16, 7:40 PM

Problem med grannars inställning till utekatt

Jag bor också i ett radhusområde där vi har flera utekatter som går fritt. Jag har också två egna katter som får gå ut när de så önskar. Mina katter är rädda och vågar knappt gå utanför tomtgränsen varför de inte heller gör sina behov på andra ställen än i den egna kattlådan tillskillnad från övriga grannkatter i området som gärna uträttar sina behov på " vårt revir". Enligt min uppfattning är lagen på vår sida dvs katter får ströva fritt oavsett grannars negativa inställning varför jag anser att valet av boende i ett radhusområde handlar om allas trevnad och trivsel. Har man valt att bo med grannar har man också delvis valt att leva med grannars katter, hundar, barn, grillkvällar, musik, bekanta och annat som man delar i ett radhusområde. Det är tråkigt med grannars negativa inställning, men det är viktigt med förståelse från bägge sidor dvs alla ska trivas såväl kattägare med utekatt som grannar utan katt. Har jag som kattägare försökt och vidtagit diverse åtgärder som ändock inte fungerar anser jag att jag har gjort vad har kunnat för grannsämjans skull. Vem säger att inte någon annan katt tar över grannreviret om jag nekar att min katt att vistas ute i likhet med 5 tidigare år? Jag slipper obehag från grannen men får samtidigt en ledsen, olycklig och deprimerad katt på grund av en granne som gjort ett aktivt val att bosätta sig i ett radhusområde med vetskap om att det sannolikt finns fler kattägare med utekatt. Enligt mig har de indirekt valt såväl utekatter som andra störande moment när man valde boendeform.

Annons:
Honestyisdead
9/27/16, 8:00 PM
#1

Håller verkligen inte med om att grannen valt att ha katter springandes u sin trädgård bara för att de valt att bo så. Hade alla kattägare tagit sitt ansvar hade problemet inte existerat. Det är inget man ska behöva räkna med oavsett vad lagen säger. Tycker djurägaransvaret står högre. Alltså att man ska ha uppsyn över sin katt och se till att de inte går och stör grannar. 

Väljer du att ha din katt ute får du också räkna med att grannarna eventuellt vidtar åtgärder för att få bort katten från sin tomt. 

Bygg en inhägnad i din trädgård.

jenmjao
9/27/16, 8:12 PM
#2

Skaffar jag en katt (vilket jag gärna vill i framtiden) kommer den ALDRIG få gå ut själv när jag bor i bostadsområde, Inte bara är jag orolig över vad den kan skada sig av, utan jag skulle INTE vilja störa mina grannar.
Det är ungefär som att jag skulle släppa ut min hund och låta han störa folk, Eller inte plocka upp efter honom på andras tomter, Eller helt enkelt bara gå med han lös hela tiden (trots att han inte lyssnar på inkallning).
Jag förstår mig seriöst inte på varför folk anser sig själva ha rätten att släppa ut sina katter? Bara för lagen säger det? 
Dina grannar har INTE valt utekatter, JAG har INTE valt utekatter, ändå stöter jag på utekatter väldigt ofta, Och inte bara där jag bor, Så alla som går förbi erat område har helt enkelt valt utekatter för att ni släpper ut era katter? Jag förstår inte.

Lubsan
9/27/16, 8:15 PM
#3

Om vi bortser ifrån diskussionen utekatt vs innekatt så håller jag delvis med dig. Om man har valt att bo så att man har grannar får man räkna med störningsmoment. Jag skulle hellre se att en katt går på min bil eller bajsar i min rabatt än att höra barnskrik dag ut och dag in, vilket jag gör i dagsläget, men jag har valt att bo i lägenhet (eller tja, har inte råd att bo i hus men ändå, hehe) och får då räkna med att människor/djur/saker kommer att störa mig.

MEN om en granne hade kommit och klagat och sagt att katten har repat min bil alternativt katten har bajsat i min rabatt, då hade jag också betalat för ev kostnader eller plockat bort bajset. Sedan har jag nog gjort allt för att försöka göra katten till innekatt eller bygga en inhägnad, men förstår att det inte alltid går.

Lubsan
9/27/16, 8:22 PM
#4

Sen vill jag tillägga att jag heller aldrig någonsin skulle släppa ut mina katter lösa, det finns alldeles för många faror (bilar, idioter till människor) och för att jag såklart inte vill göra ett aktivt val att störa mina grannar eller andra människor.

_Fisken
9/27/16, 8:24 PM
#5

Jag håller med dig Evaorn. Alla vill ha bort nåt…även jag. Men jag säger inget för jag tycker att jag får finna mig i läget.  Har jag valt att bo bland 60 andra hushåll så finns det 60 andra tyckanden.

Honestyisdead
9/27/16, 9:10 PM
#6

Visst får man räkna med att störas av grannar. Ljuden. Inte ska man räkna med att grannar,  deras barn eller husdjur går in på ens tomt.

Annons:
Lubsan
9/27/16, 9:17 PM
#7

Fast om en katt, hund, kanin, igelkott, räv ett barn, whatever, kommer in på min tomt och inte göra någon skada, inte kommer jag bli förbannad o klaga för det, då är ens toleransnivå alldeles för låg. Däremot kan jag förstå om katten regelbundet är där och gör någon sorts skada att man blir irriterad. Då bör man gå och informera ägaren och förhoppningsvis gemensamt samtala och finna en lösning som passar alla.

Honestyisdead
9/27/16, 9:23 PM
#8

#7 Jag blir irriterad om det är husdjur som ägarna borde ha under uppsikt. Samma sak med barn. Jag tar själv ansvar och väntar mig samma sak från andra.

Hime
9/27/16, 9:24 PM
#9

Jag håller inte med om att katter ska vara utekatter men att man får vara beredd på ute katter när man rad/bostadsområde tycker jag. Enligt lag får katter vara lösa och gå in på grannars tomter, då får man rimligen vara med på att så kan det vara. 

Sen tycker jag personligen att man inte ska ha utekatter i stan och tätbebyggda områden pga att de stör folk, bilar kan köra på dem & att det finns en hel del vrickade människor som kan plåga ihjäl med på vidriga sätt. 😟

Honestyisdead
9/27/16, 9:27 PM
#10

#9 De flesta människor bor i tätbebyggelse. Det man borde kunna räkna med då är att folk tar ansvar över sina husdjur,  inte att man ska behöva ha andras husdjur springandes hos sig. Jag har inte valt att leva med deras djur och ska inte behöva det.

Är helt orimligt att man ska behöva bo på landet för att slippa. Det logiska är att de som prompt måste ha djuren fritt utomhus flyttar till landet så andra slipper.

Hime
9/27/16, 9:36 PM
#11

#10 Fast nu fungerar inte människor & världen så. Finns lika många åsikter som personer i Sverige och tyvärr är inte våra åsikter dem som speglar den större allmänheten. Här på kattfourm verkar de flesta överens om att ens katter inte ska störa andra människor men det råder en helt annan verklighet ute IRL.  

Man får anpassa sig till andra människor anser jag & då får man även förstå att det finns många katter i bostads områden och då får man acceptera det. (I varje fall om man inte vill bråka som fan med alla grannar). Däremot hoppas jag att fler människor kommer förstå att det inte är optimalt att ha katter ute i tätbebyggelse. Förhoppningsvis i framtiden kommer fler katter leva trygga liv som kastrerade innekatter 🙂

Lubsan
9/27/16, 9:38 PM
#12

#7 Ja, jag har också samma tanke gällande många saker. Jag har informerat mig själv om något, lever och beter mig utifrån den informationen och tycker att andra människor också bör veta detta och göra på samma sätt. Men så ser ju inte verkligheten ut, man tolkar saker olika, har olika värderingar osv, därför sänker jag mina förväntningar så slipper man bli besviken. Om jag hade bott i ett radhusområde hade jag blivit lite ledsen om jag såg en katt ute själv men jag hade inte stört mig på katten, eller ägaren. Möjligtvis på ett trevligt och informativt sätt fört en diskussion om fördelarna med att katten är innekatt.

Lubsan
9/27/16, 9:40 PM
#13

#8 menade jag såklart, hehe

Annons:
Honestyisdead
9/27/16, 9:47 PM
#14

Jag har en liten trädgård och skrämmer bort katter jag ser i den. Jag kommer aldrig acceptera det.  Och har ingen möjlighet att ta reda på var katterna bor.

Så har man utekatt får man vara medveten om att katterna utöver alla faror också blir skrämda och utkastade då de går in där de inte hör hemma. (Ja katter går in i andras hus/lägenheter också)

Lubsan
9/27/16, 9:54 PM
#15

Ja, alla är vi olika. Jag hade aldrig skrämt iväg en katt som bara är o kikar på min tomt. Men jag förstår och accepterar varför du gör det :)

Honestyisdead
9/27/16, 9:59 PM
#16

#15 Många gör mer än att kika i rabatterna. En del försöker dessutom komma in i lägenheten där mina 2 innekatter bor. Någon har försökt hoppa på min kompis hund. 

Så ja. Jag skrämmer dom.

Lubsan
9/27/16, 10:04 PM
#17

Ja, i det läget förstår jag det definitivt och hade säkert gjort likadant. Men om den bara va på själva tomten och spatserade runt hade jag med största sannolikhet inte brytt mig.

_Fisken
9/27/16, 10:43 PM
#18

--

Wellcraft
9/28/16, 12:37 AM
#19

Kattägare måste ta mer ansvar! Inte nog med att det är allmänt drygt att låta sin katt störa och förstöra, utan det föder också katthat.
Vilket sällan slutar lyckligt för katten.

Om tio olika hundar sprang löst i varje bostadsområde, sket i rabatten, repade bilar, förstörde inredning, smiter in i folks hus eller attackerar djur/människor (jag har varit med om en del aggressiva katter) så hade jag inte blivit förvånad om folk började lägga ut gift eller liknande.
Sorgligt, när det egentligen är ägarens fel. I slutändan går det ut över djuret.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
9/28/16, 12:38 AM
#20

Tillägger, katten har inte lagen lika starkt på sina sida när en ilsken granne skjuter, förgiftar eller se till att den försvinner. 
Det tas knappast på allvar, och med stor sannolikhet kommer ingen bli dömd eller någon tid öht läggas ner på att reda ut brottet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: