Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1151 ggr
Kattencoffee
2016-09-26 19:43

Traumatiskt veterinärbesök

Behöver skriva av mig och få lite stöd samt tankar kring dagen. Min lilla älskade katt Coffee skulle till veterinären idag för första gången sen jag hämtade henne på katthemmet. Hon är ca 5 år (svårt att veta säkert) och en skyggis som inte går att ta i/lyfta osv. Jag var inte så orolig för att få in henne i buren och komma iväg eftersom hon den senaste tiden ofta sover i buren och brukar gå in där om hon tycker jag blir för närgången. Jag tänkte att det enda som skulle krävas var att jag helt enkelt skulle störa henne lite så skulle hon gå in dit o så skulle det bara vara att stänga luckan. Så fel jag hade. Det var precis som att hon VISSTE vad som skulle hända. Hon gick bara in i buren en gång men såfort jag kom nära o skulle stänga så sprang hon ut. Därefter följde en riktig kamp för att lyckas få henne in i buren. Jag hade räknat med att det ev kunde ta lite tid så hade en halvtimme på mig innan jag var tvungen att åka hemifrån. Använde ett badlakan för att försöka "fösa" henne mot buren men det gick hon inte på. Hon fräste och spottade och var minst sagt livrädd. Det hela slutade med att jag helt enkelt fick grabba tag i henne (hade handskar och dubbla lager kläder på mig) och putta in henne. Hon stretade för sitt liv och bet och rev och försökte slingra sig. Det var på håret att jag fick in henne i buren och kunde stänga luckan. Väl inne i buren lugnade hon ner sig och jag la en sjal över för att göra det mörkt för henne. Sedan ut fort och in i bilen till veterinären. Väl där så fick vi använda en injektionsbur (eller klämbur som det också heter) för att ge henne lugnande. Hon var så rädd och uppstressad att medlet inte tog och det dröjde länge innan hon blev lite lugnare. Fick ge henne högre dos plus nått mer som jag inte vet vad det var. Inte ens efter detta var hon helt väck utan kunde lyfta lite på huvudet och följa en med blicken. Det slutade med att vi helt enkelt fick söva henne helt. Anledningen till veterinärbesöket var mest rutinkoll samt att ta lite blodprover och urinprover. Men när veterinären undersökte henne konstaterade hon att hon hade ganska mycket vätska i buken. (Hon är långhårig så är svårt att se) men man kunde verkligen känna det. Jag har ju inte kunnat känna på henne eftersom hon inte gillar händer. Veterinären sa att det kunde vara FIP. Och vi tog blodprover. Men när jag läser på nu i efterhand så verkar det ju som att blodproverna kan säga lite vad som helst utan att man helt säkert vet vad det betyder för hennes liv. Hon fick uppvakningsspruta och jag kunde bege mig hemåt. Nu sitter jag här hemma och kan inte sluta gråta. Är så rädd och orolig för vad det är. Allt man läser om när det kommer till vätska i buken är ju livshotande tillstånd, vare sig det är FIP eller annat. Jag är också orolig för att behöva åka in till veterinären igen med tanke på hur jobbigt det var att få henne in i buren. För hennes egen skull. Det måste varit hemskt för henne när människan hon börjat lita på mer och mer gör så mot henne. Frågade veterinären om det finns något receptbelagt lugnande man kan ge (då zylkene eller feliway inte direkt gav nån effekt) men hon sa att det inte finns. Och nu börjar mina tankar snurra. Om det blir aktuellt med en avlivning i framtiden så orkar jag inte tänka tanken ens att först utsätta henne för all stress som det innebär att hantera henne för att sedan sätta henne i en klämbur och ge henne sprutan.. Mår så otroligt dåligt just nu. Någon härinne med erfarenheter eller som kan ge något bra förslag för hur jag ska tänka kring nästa veterinärbesök? Tack för att ni finns.

http://kattencoffee.wordpress.com

Annons:
Lubsan
2016-09-26 20:10
#1

Åh vad ledsamt ❤️
Jag har aldrig gjort det själv men har hört talas om att det har gått att lösa att veterinären kommer hem till en. Någon annan kanske vet mer om detta?
Hoppas allt löser sig för er.

Magi-cat
2016-09-26 20:20
#2

Säger samma sak som ovanstående. 🐱❤️

Där jag bor finns det veterinärer som gör hembesök. Det är värt varenda extra krona att inte utsätta katten för stressen att åka med dem. Men det är klart, behövs röntgen eller så måste man dit.

Hoppas det ordnar sig på bästa sätt och att det inte är FIP.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2016-09-27 08:09
#3

För det första: katter KAN ha vätska i buken av andra orsaker än FIP, t ex vid infektioner. Min systers ena (unga vuxna) katt hade t ex vätska i buken för något år sedan, och det var inte FIP. Katten är i dag helt frisk.

När det gäller att få in skyggisar i transportbur så finns det lite olika knep. Jag brukar göra så här: Jag väljer ett rum där det inte finns så många ställen för katten att gömma sig. Det ska t ex inte finnas någon säng att krypa in under i rummet. Dagarna innan veterinärbesöket plockar jag bort "onödiga" saker ur rummet,  t ex stolar och sånt som mest bara kan komma att vara ivägen när katten ska fångas. Men jag gör inga stora ommöbleringar som i sig kan stressa katten. Har jag gott om tid att "förbereda" veterinärbesöket kan jag köpa hem en Feliway-väggadapter + Zylkene innan, men det gjorde jag mer förr.

På "infångningsdagen" lockar jag in katten i rummet med hjälp av mat och stänger dörren. Redan en stängd dörr kan stressa en skygg katt och få den att fräsa etc. I rummet har jag sedan placerat ut 2-3 transportburar men tagit bort luckan. I burarna har jag bäddat med tjocka badlakan så att katten inte ska glida runt i transportburen, eftersom det kan generera stress att inte ha ett stabilt underlag. Transportburarna har jag placerat på "bra ställen" t ex längs med väggarna, så att de blir naturliga gömställen för katten att ta skydd i (buröppningen ska vara så att katten kan följa väggen och slinka in).

För en del katter räcker det att hamna t ex i ett badrum med transportburen som enda gömställe för att katten ska ta skydd där om man lämnar den ifred en stund. För min katt räcker det med att jag sätter mig på golvet och närmar mig henne för att hon så småningom ska ta skydd i en transportbur (hon anar fara å färde redan när köksdörren stängs…). Ett alternativ är att närma sig katten med en transportbur i handen - då tar katten ofta skydd i en av de andra transportburarna.

När katten tagit skydd  i transportburen så sätter man snabbt en plastbricka framför buröppningen så att katten inte kan ta sig ut. Sedan fäster man fast luckan igen. Det gäller alltså att ha plastbricka, lucka etc i sin närhet.

Det här brukar fungera jättebra, och bäst fungerar det förstås om man själv inte är stressad (lättare sagt än gjort…).

Fäst två spännremmar runt transportburen, en på varje ledd, så katten inte kan "spränga" transportburen. Lägg en fleecefilt över transportburen. Spreja gärna fleecefilten med feliway-sprej 15 minuter innan filten ska användas (feliway-sprej måste alltid avdunsta minst 15 min innan man tar in filten i rummet där katten är, annars kan katten stressas av alkoholen i sprejet).

Klämbur KAN vara ett alternativ hos veterinären. Har själv aldrig behövt använda det. Min veterinär använder fleecefilten som dessutom alltså är sprejad med Feliway. Vi tar bort alla "plupparna" på transportburen. Sedan för vi in fleecefilten mellan de båda halvorna på transportburen. Då väljer katten att huka och hamnar således under filten. De allra flesta skyggisar väljer att bli kvar där under filten när de hamnar i en otrygg miljö. Sedan kan man lyfta av burens överdel och injicera lugnande med katten kvar under filten. Sedan sätter man tillbaka överdelen, släcker belysningen och låter katten komma till ro i ett tyst och lugnt och lite nedsläckt rum.

Hembesök kan vara ett alternativ, men fortfarande så måste ju katten in i transportburen, så att den inte ligger längst inne under sängen när veterinären kommer.

Hoppas att det går bra med din katt och att ni får många fina år tillsammans ännu ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattencoffee
2016-09-27 10:47
#4

Tack för alla fina svar och alla tips Uppkatten. Jag bor i en ganska liten lägenhet och innan jag skulle försöka få in henne i buren så täppte jag till alla ställen hon kunde tänkas krypa under. Jag har ett litet sovrum och hade en tanke att försöka få in henne där för att underlätta med mindre yta. Tyvärr är hon ingen matglad katt så det har aldrig gått att locka med godis eller mat, vilket hade varit skönt att kunna. Väldigt bra tips att ha flera transportburar. Det ska jag se till att skaffa! Ja hela situationen blev väldigt stressig och jag försökte vara lugn men jag tror ändå jag tappade lugnet en hel del. Till nästa gång ska jag ha mycket mer framförhållning. Hellre isåfall att hon får ligga i transportburen nån halvtimma innan det är dags att åka än så som det blev igår… Jag frågade veterinären vad vätskan i buken annars kunde bero på. Hon visste inte. Coffee hade en släng sv magsjuka några dagar innan veterinärbesöket då hon hade diarréer och kräktes under ett dygn. Jag tog bort all mat och gav henne bara skonkost i små mängder som hon knappt åt. Däremot drack hon vatten som vanligt. Kan detta vara orsak till att hennes mage svullnat? Ställde den frågan till veterinären men hon sa att det inte hade med det att göra. Vad var det för infektion din väns katt hade haft? Hon är lite tagen nu efter sövningar och allt, vilket inte är så konstigt. Men trots hennes magsjuka och veterinär-resan så verkar hennes allmäntillstånd som vanligt. Hon är pigg och glad och leker, äter och går på lådan. Jag fick lite känslan av att veterinären kanske var lite ovan vid så rädda katter. Och nästa gång åker jag nog till en annan veterinär eller som ni säger, boka ett hembesök. Nu återstår att se vad proverna säger.

http://kattencoffee.wordpress.com

Kattencoffee
2016-09-27 10:49
#5

*Din systers katt skulle det förstås stå

http://kattencoffee.wordpress.com

Carmarino
2016-09-27 11:38
#6

Har haft en lika skygg katt som din, och det var extremt traumatiskt att ta henne till veterinären, så jag förstår precis hur du har det. Kan dock lugna dig med att tilliten till dig kommer tillbaka, så det behöver du inte oroa dig för. Det kan dock ta ett tag innan hon blir som vanligt igen, så misströsta inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
crins
2016-09-27 12:46
#7

Har många dåliga erfarenheter med klantiga veterinärer! En katt som är stressad är det heller inte säkert det går ta blodprov på! Då kan blodkärlen spricka!! Att hitta en bra veterinär är skillnad på liv och död! Jobbigt med veterinärer som "köpt legitimation på postorder" om du förstår hur jag menar!!! 😉😣 Min katt har tex fått depomedrol för att slappna av!!! Det har varit toppen för min katt!( Men kan ge diabetes om man har otur) Stensolid, tror jag också är något man kan ge katter mot oro och stress! Vätska i buken kan bero på njurarna! Klart det finns andra orsaker med! Hoppas det inte är våt FIP! din katt har! Det är tydligen svår att diagnosera. Försök hitta en annan veterinär!😯

Uppkatten
2016-09-27 17:10
#8

Min systers katt hade precis som din katt en magsjuka med diarré och kräkningar, men var i övrigt hyfsat pigg och glad, men ville inte äta. Därför åkte de in till veterinären där man hittade vätska i buken. Någon av veterinärerna på kliniken föreslog alla möjliga drastiska utredningar och t om att öppna katten för att titta på/ta prover på inre organ, andra veterinärer sa att det skulle man absolut inte göra så länge katten var pigg och glad. Så min syster o hennes familj avvaktade. När det gällde den katten så visade proverna inte på FIP och snart var katten helt återställd igen (den fick vätskas upp och jag tror att den stödmatades några dagar). Även deras andra katt blev magsjuk, men den katten kollades aldrig med avseende på om den hade vätska i buken eller inte. Även den katten blev helt återställd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: