Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1574 ggr
Nicke2011
9/26/16, 1:11 PM

Utekatter och skyldigheter/rättigheter?

Hej! 

Detta är mitt allra första inlägg här så jag hoppas att jag hamnat rätt med mina frågor eller snarare önskan om tips och råd! 

Jag har en femårig hankatt, Nicke,  som alltid kunnat gå ut och in som han vill. Dock har vi fått nya grannar (med hund och två hyfsat små barn) för nåt år sedan som stör sig på vår katt och redan nu vill jag poängtera att jag delvis förstår deras irritation. Vi bor i ett parhusområde där trädgårdarna ligger tätt. Läget är som så att Nicke tyvärr ser deras trädgård som sin egen kattlåda! Dessutom går han på deras bilar. 

Vi har haft våra duster, jag och frun i grannlägenheten vilket ledde till att jag i januari valde att försöka vänja Nicke vid innelivet. Efter ett halvår insåg jag att jag hade våldfört mig på en egen familjemedlem och mådde hemskt dåligt över det då Nicke blev djupt deprimerad, kissade sönder alla våra möbler, skor och sängar, skrek dagarna i ända och var djupt olycklig. Jag testade att vänja honom vid sele, helt omöjligt! Jag kan inte hägna in trädgården så han stannar där och koppel/lina i trädgården går också bort. 

Häromdagen kom grannfrun och krävde att jag skulle betala för deras biltvätt för Nicke hade gjort tassavtryck på den (och repa enligt henne men den såg inte jag, de har en carport). Hon krävde vidare att jag ska komma och plocka upp bajset i trädgården och hålla katten inomhus. Hon sade inget "annars…" men hon var klart hotfull. 

Hon sade också att hon skiter i de lagar som säger att det är deras ansvar att hålla katter borta från sin trädgård/bil när jag påpekade att så är fallet. 

Jag känner mig såklart dum och ledsen för det Nicke gör och har försökt möta henne halvvägs med att hitta lösningar men inga har hon accepterat. Hon saknar helt förståelse för vår situation och har till och med sagt att jag borde lämna katten på en bondgård om jag inte kan hålla honom inomhus. Det är framför allt barnens katt, de har följt honom sen den dagen han föddes…

Min fråga är hur mycket rätt jag har? Jag vet att hon inte kan kräva mig på pengar för det Nicke gör men jag vet inte hur jag ska bemöta henne. Om jag är villig att testa alla skrämselmedel som finns, eller till och med att bara låta Nicke vara ute ett par dagar i veckan så de vet när han är ute…och hon inte accepterar det, vad mer kan jag göra? Jag kan inte tvinga Nicke att vara instängd, det är djurplågeri på högsta nivå för en katt som han! 

Jag är djupt desperat och tar mer än gärna emot alla goda tips och råd!!

Annons:
Wellcraft
9/26/16, 1:25 PM
#1

Omplacera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jenmjao
9/26/16, 1:48 PM
#2

Ta ut katten i sele när du är med så har det under kontroll, Det kan du göra flera gånger om dagen eller flera gånger i veckan (beror på hur mycket tid du har). Men jag tycker inte du ska släppa ut katten själv, Jag tycker inte någon ska göra det. Katter blir misshandlade, skadar sig och råkar ut för olyckor..
Har du inte ork/tid/det som krävs så skulle jag säga omplacera katten till ett hem i närheten, eller någon bekant. Det är inte hållbart att grannen stör sig på katten och att du släpper ut honom.

burmamys
9/26/16, 5:21 PM
#3

Jag har inte så bra koll på rättigheter/skyldigheter enligt lag, men utifrån det du beskriver så är nog det bästa alternativet att vänja honom vid att vara inne, med tillgång till koppelpromenader. Dels finns det många faror för en utekatt i ett sådant område, och dels blir det såklart ett irritationsmoment för grannarna. För att lyckas få honom nöjd inomhus så krävs lite jobb. Tror det finns flera här som kan hjälpa dig på traven. Läs gärna tråden "Min katt trivs inte i min nya lägenhet" så får du säkert en del idéer. För att få bra hjälp bör du besvara följande frågor: 1. Är han kastrerad? 2. Hur har du gjort när du försökt vänja honom vid sele och koppel? 3. Hur aktiverar du honom inomhus? 4. Finns det fler katter eller andra husdjur i hemmet? 5. Använder du Pet remedy eller Feliway? 6. Vad gör du när han skriker och krafsar för att gå ut? 7. Hur ser lådsituationen ut, dvs vilken sand, hur många lådor, var är lådorna placerade, vilken sorts lådor? 8. Hur många liggplatser och gömställen har han? 9. Hur många och hur stora klösträd? 10. Har han fri tillgång till mat eller får han portioner?

Em_
9/26/16, 6:51 PM
#4

Jobbig situation :-/ Du har ju som sagt lagen på din sida, även fast du inte heller verkar tycka att det är helt optimalt att han går ut där ni bor. 

Har du provat att sätta ut en kattlåda (under tak såklart)? Alternativt fixa en trevlig bajsrabatt på er tomt. Finns växter som luktar illa för katter. Kaffesump mm i rabatterna kanske hon redan har provat? Sen finns det ju överdrag man kan ha till bilen, du kanske kan erbjuda dig att fixa ett sånt i stället för att betala för biltvätt?

Det är inte mycket till tröst, men har de en kattvänlig trädgård så tar förmodligen någon annan katt över den om eran stannar inne.


micki78
9/26/16, 7:02 PM
#5

Det här är inte lätt, vad lagen säger kan jag inte yttra mig om så mycket, katter har dock rätt att gå ute lösa och på andras tomter om jag inte har helt fel nu?? Men oavsett om katten har rätt att gå ute fritt så stör sig dina grannar på att han är på deras tomt, och pga det är det inte lämpligt att låta katten gå ut. Om grannarna stör sig nu så kommer det bara bli värre och värre mellan dig och dina grannar om du låter katten gå ute, och för allas skull så får du lära katten att vara inne. Kommer ta tid och mycket jobb men det går. Det hela handlar om att katten är tillfreds och nöjd inne, vilket han inte är nu, men du får lära honom gå i sele, leka mycket med honom osv så han känner att det är roligt inne också .. Du har en jobbig situation, men det finns inte så mycket annat att göra tyvärr.  Lycka till!

Ominous
9/27/16, 7:59 PM
#6

Du har ju som du redan nämnt lagen på din sida. Tyvärr är det ju lite så när man bor med grannar tät in på att de kan störa en, som i detta fallet med en utekatt. 

Jag tycker ni ska försöka gemensam att hålla katten borta. Ni måste sammarbeta. En sak man kan göra är ju att skaffa en vattenspridare som skrämmer katten, eller bara gå ut med blomspruta. Lägga saker katter inte gillar i trädgården, och göra din egen trädgård mer attraktiv för katten. Om den bajsar i grannes trädgård är det ju något hen föredrar där, då kanske man ska göra ett bra tom rabatt i sin egen trädgård som är lätt att gräva i.

Vill din granne inte försöka lösa det genom att samarbeta finns det ju inget man kan göra.  Du ska ju inte behöva omplacera din familjemedlem bara för det. Det finns redan brist på hem, och finns ju risk att hen hamnar i ett dåligt hem.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Flisanflea
9/28/16, 12:18 AM
#7

Visst går det att förstå grannen, men det viktiga i ditt fall är Nickes rättigheter. Han har fått vara ute hela sitt liv. Det ska han även få fortsätta med. Det är hans rättighet och ditt ansvar. Det finns dock lösningar. Kattskrämmor dvs. sådana som avger ett ultrasoniskt ljud. Dessa fungerar bra och håller både katter, hundar och andra djur borta från trädgården. Föreslå grannen att skaffa detta. ….och vill du reparera en del av den skadade grannsämjan, kan du erbjuda dig att dela på kostnaden. Det här innebär att du nu lägger beslutet till föreslagen lösning i grannens knä. Nappar inte grannen får de stå sitt kast. Som sagt - det viktigaste är att Nicke får fortsätta med sitt "bekymmersfria" liv.

Wellcraft
9/28/16, 12:29 AM
#8

Jag skulle vara försiktig. Man vet aldrig vad grannarna gör med katten när de tröttnat på att ta ansvar och städa upp efter den.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tortoise
9/28/16, 7:18 AM
#9

Nicke har enligt lag sina rättigheter och det får grannen acceptera, om de nu stör sig så mycket på en katt borde de inte ha flyttat till ett område där det finns risk för att katter ska hoppa på deras bilar mm, då borde de ha flytta ut till ett hus i skogen utan grannar. Stå på er !

Honestyisdead
9/28/16, 9:59 AM
#10

#9 Eller så visar man som kattägare respekt mot grannar om man bor i tätbebyggelse och håller sin katt kopplad. Det är kattägaren som valt att ha katt och med det följer ett ansvar. Grannen har inte valt att ha katt och ska inte påtvingad det. Lagen är ointressant eftersom säkerhet, ansvar och respekt är 100 gånger viktigare.

Det är inte vi utan utekatter som ska behöva flytta ut i skogen för att vissa inte tar ansvar. Tvärt om. Vill man ha utekatt och bryr sig om kattens säkerhet och respekterar att alla andra inte gillar katter bara för att man själv gör det, så flyttar man till skogen.

Helt sjukt att man är så respektlös och anser att ens egna dåliga val är något andra ska påtvingas och acceptera.

annzoo
9/28/16, 3:34 PM
#11

hände de saker i grannarnas trädgård eller deras bilar då din katt under ett halvår var innekatt? Jag tror ju inte att din katt är den enda katten i området.
Kan du inte göra en rastgård eller liknande att göra på din tomt i anslutning till ditt hus?

Är det din katt som bajsar i deras rabatter så är det ju bäst med grannsämjan att plocka upp avföringen. Försök göra en rabatt själv som är grävvänlig så kanske han gör hellre gör sina behov på rätt sida av staketet. Lägg något i grannens rabatt (med dennes godkännande) som katter avskyr så kanske han håller sig där ifrån.

Arbetar grannen på dagarna så låt katten få tillgång till utevistelse då men inte på kvällarna. Kanske slipper de reta sig på katten om de inte ser den

[helga21]
9/28/16, 8:03 PM
#12

Du bodde där innan de kom dit så du har lagen på din sida men det hjälper knappast din katt. Näta in din trädgård så är problemet ur världen.

Caf_Roy
10/4/16, 12:01 PM
#13

Din katt har rätt att vara ute och borde inte behöva lida för att dina grannar inte gillar det. Däremot har du ett ansvar i egenskap av god granne att göra vad du kan för att dina grannar inte ska behöva lida heller. Prata med dina grannar om hur ni bäst får katten att undvika deras trädgård och bilar. Kolla vilka delar av trädgården den tycker bäst om att använda som toa och gör dom mindre attraktiva. Exempelvis kan man lägga ett nät över sandlådan och plantera växter katter inte tycker om. Skapa också optimala toaplatser (som i grannens trädgård fast bättre) på er tomt. Angående bilarna, erbjud er att hjälpa till att skydda dom. Antingen en check till biltvätt en gång i månaden, mössa till bilarna eller om de står i carport kanske det går att fixa ett nät för som gör att katten inte kommer åt dom? Kort sagt, gör klart att din katt kommer fortsätta gå ut men att du som ansvarsfull ägare och empatisk granne är villig att hjälpa dom lösa de problem katten orsakar. Inte för att du måste utan för att du bryr dig. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Honestyisdead
10/4/16, 12:48 PM
#14

#13 "Prata med dina grannar om hur ni bäst får katten att undvika deras trädgård och bilar"

Vadå "ni"? Grannarna ska inte behöva göra ett skit. Det är så vridet att du verkligen anser att andra ska behöva göra saker för att somliga släpper ut sina katter. Ägaren har ansvaret och ägaren ska ta hela ansvaret. Ingen annan ska behöva göra saker för att vissa inte tar ansvar.

Köp inte katt om du är så jäkla lat att du ber andra sköta ditt jobb. Köp inte katt om du inte orkar ta ansvar. Och nej. Du tar inte ansvar om du har en utekatt där det bor andra människor och det finns trafik.

micki78
10/4/16, 1:03 PM
#15

Ja Hera har rätt, grannarna ska inte behöva lägga nät runt sina rabatter osv. Den här grannen har dessutom tröttnat på all skit i rabatter och tassavtryck, dom vill nog inte komprimisa. Det är ägarens ansvar att hålla katten inne så att grannen inte skadar katten pga att han fått nog.

Upp till toppen
Annons: