Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1619 ggr
nanismatte
2016-09-25 11:57

Kattlucka f;r norrlandsklimat

Ska skaffa en kattlucka jag kan ha i ett f;nster, men d[ jag bor d'r det kan bli minus 30 grader p[ vintern m[ste den vara helt dragfri och h[lla ute kyla. F;nstret kommer bytas ut mot en tr'skiva och luckan skulle vara 1 meter ifr[n min s'ng, inga vindar f[r allts[ kunna sl[ upp den. D[ den ska sitta lite h;gre upp tror jag ingen annan 'n min katt v[gar sig in i den s[ den beh;ver inte ha chipl[s eller s[.

*Sorry f;r alla symboler, katten trampade p[ skrivbordet och vet inte vad jag ska g;ra nu(

Annons:
burmamys
2016-09-25 12:16
#1

Är det inte för kallt för katten att vara ute vid -30℃? Tänker att det är bättre att låta katten gå ut på sommaren och kanske vår/höst då vädret är lite mer behagligt? Sedan tycker jag personligen att det finns för många faror ute, trafik, slagsmål med andra katter, hundar, människor som inte är så snälla, o.s.v. för att det ska vara okej att låta katten gå ute själv. Bättre då med koppelpromenader! 😊👍 Men du bor kanske lantligt utan trafik eller andra katter i närheten?

kattöga
2016-09-25 13:23
#2

#0 Prova att trycka alt + shift samtidigt. Alternativt om du hittar ett par bokstäver någonstans till höger i listen som finns i nederkant, kanske står det EN eller nåt sånt. Hittar du det så kan du klicka på bokstäverna och får upp en meny där du kan välja SV (för svenska).
Det verkar som om katten kan ha ändrat språk på datorn. 

Jag har provat vanliga enkla kattluckor och jag har provat två sorters luckor som läser av chip. Dom som läser av chip har varit mycket bättre när det gäller drag. Men en aning lite drag får du nog räkna med vilken kattlucka du än väljer, tror jag.

Luckor som läser av chip är ju bra på så vis att dom också håller andra katter och djur ute. Katterna lär sej snart att även om det kommer en "konkurrent" så kommer denne inte in. 

När vi en period hade en enkel kattlucka i fönstret så visade det sej snart att grannens katter inte var dummare än att dom också förstod att det går att ta sej in och ut genom luckan i fönstret.  Så jag tror inte att du kan räkna med att inga andra katter tar sej in där, bara för att luckan sitter högre upp. Dom ser ju att din katt kommer och går där, så då kan ju dom också göra det.

Mina katter har avskytt vintern med snö och kallt, men ner till ca -15 grader, då har dom i alla fall gått ut för att göra sina behov. Men har det varit kallare så har dom valt lådan, som dom inte alls gillar. 

Nu har vi två luckor, så det bildas som en liten sluss mellan luckorna. En vanlig enkel lucka i väggen, som leder ut och in i en bänk (som också funkar som förvaringslåda) vi har på verandan och en extra stor chip-lucka som leder ut från bänken. På det viset slipper vi drag genom kattluckorna.  
Katten kan dessutom välja att hålla koll utanför, genom den stora luckan samtidigt som han har frigolit som underlag, så att det inte blir kallt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2016-09-25 16:38
#3

Lyaluckan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: