Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1107 ggr
Honestyisdead
9/24/16, 1:02 PM

Tillgång till foder

Jag undrar varför det är så vanligt att folk låter sina katter ha ständig tillgång till foder. Det borde ju finnas en anledning.  

Det är inte alls lika vanligt bland hundar. Så vad ligger bakom?

Annons:
Siggebus
9/24/16, 1:07 PM
#1

Kanske för att det anses "enkelt och bra" (för människan då alltså )😉
Måste dock säga att till min sista hund hade jag fri tillgång på torrfoder. Han var väldigt dålig på att äta och det tycktes som att han föredrog att äta på nätterna.
Jag gjorde med honom som med mina två tidiga matglada hundar - dvs gav på bestämda tider men det funkade inte på honom. Han åt helt enkelt inte och blev magrare och magrare.
Senare bytte jag dock till färskfoder vilket han älskade och då blev det inget tjaffs vid de bestämda måltiderna ❤️

[Lilyz]1
9/24/16, 2:09 PM
#2

Jag tror också det beror på att det är "lämpligt" för människan. 

Generellt så har ju många den synen på katter, att de inte behöver så mycket tillsyn och omvårdnad utan klarar sig själva. De är ju väldigt få som lägger ner lika mycket tid och engagemang på sina katter som de gör eller skulle ha gjort på en hund. 😕

Herveaux
9/24/16, 2:21 PM
#3

När jag hade katter (kattlös sen 6 år tillbaka) så hade dom fri tillgång av torrfoder.

Jag får skylla på okunskap och att jag vet bättre idag. 😟
Det var så mina släktingar och familj utfodrade katter och i djuraffären jag praktiserade då så svalde jag (dumt nog) vad torrfodersäljarna sa.

När det blir dags för katt igen så kommer denna eller dessa få färskfoder på bestämda tider 2-3 ggr om dagen.
Man lär så länge man lever, tackålov!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kattöga
9/24/16, 3:13 PM
#4

Vår katt har fri tillgång till färskfoder. När han vill ha mat får han mat. Detta gör jag för att jag kan, och katten vill ha det så. 

Våra förra katter jagade möss o annat som dom åt utöver den mat jag gav dom när dom ville. Dom jagade inte mat på bestämda tider! De fångade möss när dom fick chansen och när dom va hungriga. 

(Vår katt som vi har nu, fångar ibland möss, men väldigt sällan, han äter däremot inte upp dom.)

Jag ser inget fel med att låta katten äta när dom vill, om man har möjlighet att låta dom göra det! Så länge det inte handlar om torrfoder. Och så länge katten inte blir överviktig.

I mitt fall handlar det alltså inte om min egen bekvämlighet, tvärtom. Visst vore det bekvämt att ge hela dagens ranson på morgonen…. men det går ju inte att göra med färskfoder.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
9/24/16, 10:52 PM
#5

Att man har torrfoder framme jämt tror jag mycket på den reklam som torrfodertillverkare gör. Tex "Katten tycker om att ät lite men ofta", som man såg i alla fall förr som vanlig reklam. Och vad är då bekvämt för ägaren om inte torrfoder. 

Jag tror också att det handlar mycket om okunskap. En katt behöver inte "äta lite men ofta" hela tiden utan kan mycket väl portionsutfodras. Och att människosläktet faktiskt är lite lata. Det är enklare att fylla på en matskål en gång om dagen än 3-4 ggr. Och inte heller behöver man oroa sig för att det blir dåligt i skålen om man ger torrfoder. 

Själv har jag aldrig, inte ens när jag utfodrade mina tidigare katter med torrfoder (pga okunskap) haft en fylld skål hela tiden utan hällt upp det jag beräknar går åt vid varje mål. Ungefär som jag gör med hundarna.

Siggebus
9/25/16, 7:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5
Det argumentet "lite men ofta" hör man ibland av folk som har torrfoder framme hela dygnet och det kommer antagligen just från reklamen.
Man tror att tillverkarna enbart har "omsorgs-tankar" i agendan - i själva verket vill de självklart sälja så mycket som möjligt 😉
Det är som när jag var ung (är förstås ung nu också…55 år) då gick man ut med massiv t stora reklamskyltar överallt i samhället med att man skulle äta 6-8 skivor bröd om dagen. Folk gick på det och trodde att det kom från staten dvs socialstyrelsen….men i själva verket var det brödtillverkarnas branschorganisation Brödinstitutet som beställt reklamen 🙂

Annons:
Carmarino
9/25/16, 11:30 AM
#7

Mina katter får blötmat morgon och kväll. Däremellan får de lite torrfoder i en aktivitetsboll, så vill de ha mellanmål får de "jobba för det".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
9/25/16, 11:42 AM
#8

#6 Hahaha vilken underbar jämförelse! 😀👍 Ja det är tråkigt att en bransch med stora ekonomiska muskler fått bestämma hur katter ska utfodras. Fri tillgång är helt och hållet torrfoderföretagens idé, och att det blivit så framgångsrikt beror väl på att det är superbekvämt för oss människor att bara fylla på en skål med torra foderkulor utan att ens tänka på hur mycket vi häller i skålen per dag. Nu finns det som väl är några studier som visar att det inte är hälsosamt för katter att ständigt småäta, det är framför allt tänderna som drabbas av ständig beläggning som leder till inflammerat tandkött och tandsten. Katter med fri tillgång äter upp till 18-20 gånger om dagen, och äter ofta när de är uttråkade, vilket är en bidragande orsak till övervikt och diabetes. Därtill för låg vattenhalt i torrfoder (det är oftast torrfoder man ger fri tillgång till) som belastar njurarna och urinvägarna, med njursvikt som yttersta konsekvens. Men det är inte heller bra att utfodra för sällan eftersom pH höjs kraftigt vid stora måltider, vilket kan ge kristallbildning i urinen och instabilt blodsocker. Bäst är om man kan ge sin katt 3-8 måltider per dag, varken mer eller mindre. 😊

[HundochKatt]
9/25/16, 12:13 PM
#9

Ja, det är fruktansvärt så mycket dålig reklam som folk (även jag) gått på genom tiderna. Med åldern föder visheten (ibland) och numer är jag mer kritisk till all sådan propaganda och går inte på vad som helst.  Det som är bra idag är ju att det finns internet så man kan ta reda på mycket mer än för 30 år sedan. 

#8 Nu vill jag minnas (är dock osäker börjar bli glömsk med åldern) att PH höjningen sker inte på samma sätt när katten äter rå mat som med tex torrfoder. Så utfodrar man med rått så kan man mycket väl ge mat bara 2 ggr om dagen. Men någon som minns/vet korrekt kanske kan fylla på infon angående detta. 

Själv ger jag katten mat 2-3 ggr om dagen, men då är det mest rå föda.

burmamys
9/25/16, 12:21 PM
#10

#9 Stämmer att rå föda ger ett mindre påslag av både pH och blodsocker jämfört med processat foder. 😊👍 Det är ändå bättre för katten med några (3-8) mindre måltider än 1-2 stora måltider, men det är inte lika känsligt vid rå föda.

Fridaaaa
9/25/16, 1:00 PM
#11

En myt som säger att de behöver det. och så ligger det kvar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
9/25/16, 1:07 PM
#12

#10 Men 8 gånger som du skriver tycker jag låter på tok för många gånger. Det blir ju en konstant förhöjning av PH värdet. 

Hittade detta nu när jag googlade lite snabbt. 

https://m.facebook.com/notes/kattpensionat-egypten/myten-om-att-katter-m%C3%A5ste-sm%C3%A5%C3%A4ta/991126624245573/

Siggebus
9/25/16, 1:16 PM
#13

#12
Jag läste igenom hela din länk och en sak undrar jag. Det stod i slutet att Mjau tetra var en av de bästa mjukmat-sorterna. Men skiljer det på innehållet mellan Mjau burkmat och tetran? 🤔

Annons:
Fridaaaa
9/25/16, 1:20 PM
#14

#13 Konservering i burk, innehållsmässigt annars för katten är de lika bra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
9/25/16, 1:52 PM
#15

#12 Jättebra länk! 👍 Max 8 måltider har jag tagit från en studie som undersökt effekter av att äta olika antal måltider respektive fri tillgång, med fokus på tandhälsan. Där var 8 måltider en övre gräns, men det är ju väldigt opraktiskt när man jobbar, tror det är få som ger mer än 4-5 måltider per dag, ens till en kattunge. Ser dock inte något övre antal måltider angivet i texten av Sarah Siverman som du länkade till?

Siggebus
9/25/16, 2:34 PM
#16

Jag kommer antagligen ge 4 måltider hädanefter också - även när min kisse är vuxen. Möjligt att man får sänka mängden per gång  när han slutat växa men 4 ggr tycker jag känns ganska bra. Jag jobbar på vardagarna men bor så nära jobbet att jag går hem och äter och då får Milton också lite lunch.

kattöga
9/25/16, 2:38 PM
#17

Vår kille vill oftast ha mat ca 5-6 ggr/dag. Första måltiden, frukost, vill han oftast ha vid 5-tiden på morgonen och sista brukar bli nån gång vid 9-10 på kvällen. Så det verkar ju som att han äter balanserat när det gäller den biten. Dessutom får han, som sagt, färskfoder.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
9/25/16, 2:43 PM
#18

Mina får 2-3 gånger om dagen.

[HundochKatt]
9/25/16, 4:18 PM
#19

#15 Nej, det står inget om det. Men vet att hon rekommenderat tidigare 2-3 mål om dagen. Att de inte behöver fler mål.

Matilda tror jag att jag läst, ger 3 ggr per dag. 

Så utifrån det så rekommenderar jag aldrig mer än 2-3 mål mat för en vuxen katt. Givetvis bör en kattunge få fler mål om dagen.

[HundochKatt]
9/25/16, 4:22 PM
#20

#13 Jag har för mig att det inte är konserveringsmedel i burkarna som #14 nämner utan det är naturligt konserverat. Men jag kan ha fel. Dock ska man väl aldrig ha maten kvar i konservburkarna utan hälla upp det i andra burkar. Gäller väl för både djur och människa. 

Annars är det lika bra innehåll, även fast det är lite olika recept och konsistens.

Annons:
Upp till toppen
Annons: