Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1278 ggr
[Devya]
2016-09-24 06:57

Devon Rex från katthemmet

Idag ser det ut som om jag och min sambo blir ägare till en ettårig Devon Rex. Katthemmet har en massa med Devon Rex och Maine Coon som har blivit omhändertagna, sammanlagt 40 stycken ska dit.

Vi blev helt förälskade i en jättefin sköldpaddsfärgad honkatt. Hon var så lugn men ändå jättegosig och hon drogs lätt till mig och min sambo. En väldigt social och lugn katt, vilket är precis vad vi ville ha. Vi klickade så fint också så jag har jämt och ständigt tänkt på henne sen igår. 

Vi märkte att honkatterna sov skilt för sig medans hanarna (fem st)  sov i en hel stor hög. Fascinerande! De på djurhemmet sa att de helst adopterar bort maine coon katterna två och två, åtminstone om man inte har en annan katt där hemma från tidigare men att så är inte fallet med Devon Rex. Jag trodde liksom att även Devon Rex katterna skulle adopteras två och två om man inte hade katt från tidigare?

Jag kan dock säga att om jag skulle tagit en hankatt så skulle jag tagit två för de tydde till varandra så väldigt mycket. De tycktes verkligen njuta av varandras sällskap. Honorna dock, de sökte inte till varandra utan sov ensamma så jag känner mig därmed mera bekväm med att bara ta en i det här fallet. Vad tycker ni?

Annons:
annzoo
2016-09-24 08:40
#1

Att ha 2 katter är alltid bäst devon rex är ju en social ras. Så jag skulle rekommendera att även adoptera en kompis om inga andra katter finns i hemmet. Kön spelar ingen roll om de adopteras kastrerade.

[Devya]
2016-09-24 09:08
#2

#1 Jag tycker nog att det är oftast bäst att ha två katter, även om mina två senaste katter hade ingen större skillnad. Det var nästan så att de skulle mått bäst av att vara ensamma egentligen eftersom de blev lite väl svartsjuka och den ena kissens lekfullhet försvann totalt då vi tog in en till katt. Det var som om han blev väldigt hämmad.

Jag kommer att hålla i åtanke att skaffa två kissekatter men min sambo är dock lite tveksam. Jag tror vi börjar med att skaffa endast en och ser hur det går. Om vi märker att hon inte riktigt trivs eller mår bra av att vara ensam så får vi ta och skaffa en till helt enkelt. Det finns ju en massa underbara katter på katthemmet. Det lär dock kanske inte bli en Devon Rex som blir vår andra katt för de är ganska dyra även om de kommer från ett katthem (400 euro styck) och jag vill helst spendera pengarna på att skaffa en del katträd, kattsandslådor, en hel del Kattsand, mat samt eventuellt näta in balkongen osv. 

Om vi skaffar en till katt så får det även bli en äldre katt som folk oftast inte vill adoptera. Jag gillar lite äldre katter istället för kattungar. :)

Silvestris
2016-09-24 14:31
#3

Devon rex är generellt sett en väldigt social ras och de brukar uppskatta kattkompisar. Däremot finns det ju alltid undantag. Jag har sålt enstaka devons som ensamkatter just för att de inte har trivts riktigt i grupp. Lycka till med din nya katt!

annzoo
2016-09-24 15:31
#4

#2 vilket katthem är katten ifrån? vill du inte skriva här så kan du PMa.. =)

Lubsan
2016-09-24 17:03
#5

Vad kul med en ny familjemedlem :D
Är lite ´nyfiken på några saker dock (som du såklart inte behöver svara på), hur kommer det sig att katthemmet har fått in så många raskatter? Är inte detta väääldigt ovanligt? Och hur funkar det med stamtavla osv i ett sånt läge? Sen undrar jag om du i något annat land? Tänkte eftersom du skrev euro som valuta :)

Lycka till med er lilla misse (eller kanske två? ;)) vill gärna se bilder sen!

[Devya]
2016-09-24 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Nämen precis, men jag får helt enkelt avvakta och se hur hon mår av att vara ensamkatt. Om det inte fungerar så går det ju att åtgärda lätt med att skaffa en till katt. :)

#4 Vi bor ju utomlands så om du är intresserad av dessa katter så får du åka en bra bit utomlands. :)

#5 Det är jättekul med en ny familjemedlem! Just nu sover hon under täcket bredvid mig. Hon är verkligen gosig och snäll. 

Det var en uppfödare som hade misskött sig och blivit anmäld. Resultatet blev att alla katter blev omhändertagna. De ska alla kastreras innan de kan adopteras vilket är inte mer än rätt tycker jag. Stamtavla kommer inte med i det här fallet men det gör ingenting. Om jag ville ha en stamtavla så skulle jag aldrig gått till ett katthem. :)

Jepp, jag bor i ett annat land.:)

Jag ska lägga upp bilder sen. Har bara tagit en eftersom hon ligger under täcket och endast huvudet sticker fram just nu!

Hon är helt fantastisk. Jag är helt förundrad över den här lilla varelsen. Direkt hon fick komma ut ur transportburen så sökte hon sig till mig och spann helt massor och ville gosa. Hon var mera intresserade av människorna än omgivningen. Hon är så mycket gladare här än vad hon var på katthemmet så det är ju positivt. :)

Annons:
Lubsan
2016-09-24 17:53
#7

Ah, då är jag med :) Hoppas alla katter får ett nytt hem snarast. Vilken sötis! ❤️

[Devya]
2016-09-24 17:55
#8

#7 Jag tror nog det faktiskt. De är ju ljuvliga katter. :)

Jo, hon är en sötis. Jag hoppas att hennes morrhår växer ut snart, stackarn.

annzoo
2016-09-24 18:30
#9

#6 okej då förstår ja.

#8 det är inte säkert att morrhåren växer ut, väldigt få devon rex har full uppsättning morrhår. Då morrhåren är krulliga är de väldigt sköra.

Aleya
2016-09-24 18:35
#10

#6 nåååååå. Hon liknar min killes fd katt. Tommoty även kallad Fat cat(han blev tydligen ganska fet när han blev äldre) han var samma ras och jag blev inte klok heller på hans morrhår. Men dom ska se ut så. Så det är inget du behöver oroa dig för. ☺ Grattis till skönheten. Vad har ni döpt henne till?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2016-09-24 19:33
#11

#9 Ahh, kanske det.Jag hörde att de hade sköra morrhår och att de kan lätt falla av om de är i en stressig miljö, vilket kan stämma in på henne. Såg dock inte att morrhåren var krulliga på de andra devon rex katterna. Vissa hade helt fantastiskt långa eleganta morrhår. Jag antar att det varierar. :)

#10 Okej, får se om det kommer nya morrhår eller om det är så här hon är helt enkelt.

Hon hade redan ett namn då vi fick henne så jag vet inte om man kan byta på henne mera. Hon heter Alessa vilket jag tycker är helt ok. :)

Aleya
2016-09-24 19:39
#12

#11 det var ett fint namn. Ja jag tror din katt får leva med att morrhåren ser ut som om dom blivit brända. Har än inte träffat en Devon som har morrhår att tala om. Men dom verkar för jäkla smarta också. Min killes pappa och hans fru har en liten dam. Som är bestämd. Hon kan öppna en garderob som har dörrarna på hjul. Sen klättrar hon upp i en låda högst upp i garderoben och lägger sig där för att sova och kunna hålla koll på vad man gör i vardagsrummet. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: