Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1330 ggr
[BlackHeartRebellion]
2016-09-23 12:51

Ägarändring sverak

Köpt en raskatt, ägarändringen har inte blivit gjord än och det har i slutet av veckan gått 30 dagar. 
Jag får inte tag på uppfödaren via mail, sms eller samtal (samt lämnat röstmeddelande). Enda tecknet jag har att uppfödaren läst något är att försäkringsbolaget ringde upp mig för att skriva över försäkringen på mig. Men inget svar så vet inte om uppfödaren skickat in, eller om uppfödaren kollat upp om något gått fel. 
Har försökt få tag på uppfödaren i 2,5 vecka. Sett att personen varit aktiv på FB. 
Har stamtavla och överlåtelsepapper, har betalat. 

Vill inte göra något förhastat! Men hela situationen börjar kännas väldigt olustig.

Vad ska jag göra?
Vad händer om inte ägarändringen kommer in? Kan katten skrivas över på mig oavsett?

Annons:
MonicaLagerquist
2016-09-23 13:07
#1

Brev kan ju komma bort på posten.

Uppfödaren kan ju ha skickat in pappret till SVERAK men att det försvunnit på vägen.

Mer oroveckande är att du inte får tag på uppfödaren.

Ta kontakt med uppfödarens klubb och be dem hjälpa dig.

Stolt ägare till fem La permer

[BlackHeartRebellion]
2016-09-23 13:14
#2

Ja precis. 
Det som är det jobbiga är ju att uppfödaren inte svarat, så jag har ju ingen aning om vad hon har gjort eller inte gjort. 

Får göra det, tack för rådet.

annzoo
2016-09-23 15:52
#3

Har du kollat så att pappret inte smugit sig in i papprena du fick av uppfödaren vid köpet?

[BlackHeartRebellion]
2016-09-23 22:18
#4

#3 Ja jag har dubbelkollat. Och vet också att jag lämnade över det till uppfödaren efter att jag fyllt i min del.

Honestyisdead
2016-09-23 22:33
#5

Jag hade kontaktat SVERAK och frågat hur man ska göra när uppfödaren inte går att få tag på och ändringen inte gjorts.

[Toretto]
2016-09-23 22:36
#6

Ägar ändringen enligt sverkas regler måste ske inom 30 dagar från att du har fått hem katten blir det ej gjort är det ett regelbrott hos sverak.. Har du ringt till sverak och kollat om ägarbytet gått igenom eller om dom fått in några papper om det? Har du överlåtelse pappret du ska ha fått med dig hem då du köpte katten som båda ska skriva på?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-23 22:40
#7

#6 Ts skriver att hon har överlåtelsepapper i alla fall.

[Toretto]
2016-09-23 22:50
#8

Jag läste igenom inlägget för snabbt ber om ursäkt.

Honestyisdead
2016-09-23 22:53
#9

Hela situationen är märklig. Förstår inte varför en uppfödare skulle låta bli att skicka in ändring när betalning är gjord och överlåtelse är påskriven och sedan dessutom ignorera köparens kontaktförsök.

[Toretto]
2016-09-23 23:06
#10

Jag håller med och det är väldigt oseriöst av uppfödaren att inte skicka in papperna då sverkas faktiskt har en regel som säger att ägar ändringen måste ske inom 30 dagar så det är faktiskt ett regelbrott hos Sverak om man inte gör det och jag blir ännu mer fundersam när uppfödaren inte svarar på någon av ts kontakt försök. Men jag ska försöka hjälpa ts så gott jag kan med min kunskap om det här så att katten skrivs över på ts varken om uppfödare gör det eller inte.

[BlackHeartRebellion]
2016-09-23 23:09
#11

Jag har pratat med sverak för att kolla så det inte bara var id-registreringen som saknats. Men fick då bekräftat att ägarändringen inte är gjord.

och har överlåtelsepapper. (och stamtavla)

Fick ett jättebra intryck av uppfödaren innan, blev också rekommenderad att köpa från denna av en annan uppfödare. Så jag vill förstås tro att det ska finnas en förklaring och har stundvis varit orolig att jag varit för ihärdig i mitt försök att få tag i uppfödaren. Men samtidigt har jag inte fått svar på något, och första mailet skrevs i början på denna månaden. 

Lämnade ett sista meddelande igår, och ska kolla igen med sverak på måndag om dom hunnit få in ägarändringen. Och har jag inte hört något från uppfödaren innan dess har jag inget annat val än att söka hjälp via uppfödarens kattklubb eller kontakta sverak direkt.

[BlackHeartRebellion]
2016-09-23 23:11
#12

Så kommer katten kunna skrivas över på mig oavsett?

[Toretto]
2016-09-23 23:19
#13

Skulle du kunna pma så vi kan prata det här privat så jag kan berätta hur du ska gå till väga jag börjar fundera över om du har köpt katt av samma uppfödare som min vän för din historia är exakt lila dan som hennes tror du det skulle fungera för dig eller vill du hellre ha konservationen här? Jag skulle gärna vilja fråga lite frågor om uppfödaren om det är okej för dig annars är det bara att säga till så tar vi bara ägarbytet konversationen.

Annons:
[BlackHeartRebellion]
2016-09-23 23:25
#14

#13 Skickat PM

[BlackHeartRebellion]
2016-09-26 11:47
#15

Uppdatering.

Ägarändringen kom in förra veckan efter att jag kontaktat sverak. Men utan id-numret. Har därför skickat in bild på stamtavlan för att det ska bli slutfört.

Ingen kontakt med uppfödaren ännu, men kattklubben fick tag i uppfödaren under helgen och uppfödaren skulle kontakta mig. 

Men hur som helst, katten står på mig nu.

Upp till toppen
Annons: