Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1007 ggr
[TheCapricorn]
2016-09-21 20:03

Hur transporterar men en katt inom EU?

Hej!

Jag undrar hur man transporterar en katt man planerar på att köpa från ett annat land i EU, kan man skicka över katten via båt eller flyg? Jag vet att den ska vaccineras mm innan men nu undrar jag om själva transporten.

Annons:
Vixxen
2016-09-21 20:23
#1

Båt, flyg eller bil beroende på var du ska transportera från.

[TheCapricorn]
2016-09-21 20:25
#2

#1 Polen, vilket är bäst och hur gör man?

Dimocarpus
2016-09-21 21:01
#3

Det krävs mycket för arbete innan. Vaccinering, id-märkt, registrera pass, besiktning, avmaskning innan resan. All info hittar du på Jordbruksverket.se. När du importerar en katt finns en stor risk att katten blir väldigt stressad av allt ljud, ovana med främlingar och ångest över allt omkring. Stressen kan dra ner på kattens immunförsvar så pass mycket att det kan bli sjuk. Tänk noga och var påläst innan du bestämmer dig för sånt. Sen har andra länder intesamma syn på katter och sköter om katten som en familjemedlem så som vi i Sverige gör. Jag tror inte det spelar någon roll så mer än priset i sig skiljer men katten behöver ändå har tillgång till toa och mat några timmar innan resan och ingen mat under resan och bara vatten. Olika flygbolag och båtar har olika regler för djurtransport. Vissa tillåter, andra inte. Läs på och tänk mycket etiskt när du köper katt! Inte pengar utan utgår från vad är bäst för din katt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[TheCapricorn]
2016-09-21 21:38
#4

#3 Katten jag kommer köpa kommer från en seriös uppfödare och kommer vara vaccinerad, id-märkt, ha pass, besiktad och avmaskad innan resan, som jag nämnde ovan. Anledningen till varför jag vill transportera den är för att jag inte har möjlighet att själv åka till Polen och hämta katten. Jag utgår alltid vad som är bäst för mina djur och pengar är inte några problem för mig.

Dimocarpus
2016-09-21 21:50
#5

Det jag menade pengar är att du inte använder katten som en inkomstkälla utan utgår i första hand vad som är bäst för den. Det är en stor risk man tar när man importerar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Toretto]
2016-09-21 21:52
#6

vem hade du tänkt skulle hämta katten? Jag är ganska säker på att det är du som ägare som måste åka till Polen och hämta katten själv katten kommer inte kunna åka ensam.

Annons:
[TheCapricorn]
2016-09-21 22:01
#7

#5 Det förstår jag och det är det som är upp till mig.

#6 De har transporterat över deras katter till olika länder.

Dimocarpus
2016-09-21 22:04
#8

Får jag fråga vad det är för ras?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[TheCapricorn]
2016-09-21 22:06
#9

#8 Brittisk långhår

Dimocarpus
2016-09-21 22:21
#10

Spännande! Känner en med brittisk korthår och importerat från Polen. Jätte fin katt!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[TheCapricorn]
2016-09-21 22:38
#11

#10 Vad trevligt!

Dimocarpus
2016-09-21 22:50
#12

Den var en väldigt ovanlig färg sägs det. Jag kan ingenting om brittiska kort eller lång hår. Tycker bara de är så fina, jag är ju mer för de korthåriga än långhårig. Lycka till och jag hoppas att allt går bra!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[TheCapricorn]
2016-09-21 22:59
#13

#12 Jasså, spännande! Jo det är väldigt söta, själv är jag motsattsen och dras för de långhåriga mer haha. Men tackar!

Annons:
[fritte1974]
2016-09-22 15:58
#14

12 allla gillar vi olika katter

Upp till toppen
Annons: