Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1612 ggr
Sophie den första
2016-09-19 20:52

Bästa kattsanden och en fråga ang. Kattens No1

Finns det någon Kattsand i vårt avlånga land som inte stinker? Har en kattunge som är högt älskad och vill att hon ska ha en ok sand MEN går det att kombinera med ett kattlåde-luktfritt hem? Började med Ever Clean lavendel, gav bort resterande innehåll efter en omgång. Dammade lite, kornstorleken var helt ok men den syntetiska doften som fastnar på katten är fruktansvärd. Fick sen höra att Ever Clean innehåller kemikalier, känns ju inte bra för någon levande organism direkt. Kattsand som testats som varit värdelösa är: MissCat, Pussi kompakt ultra, icas premium och Peewee. Har en öppen kattlåda och en plastback från Ikea just nu och kommer byta till en med tak om det sen behagar den lilla damen☺ Dock är jag av åsikten att oavsett låda så ska den inte stinka, inte trevligt alls! Rensar lådorna ofta, byter all sand varannan dag och skurat ur lådorna med såpa och vatten vid sandbyte. Häller upp ca 15-20 cm sand. Får placera ut fler doftljus och doftpinnar samt ättika kanske har ni tips på hur ni får era hem att lukta gott trots katt?! Vilken Kattsand är värd att prova enligt er? ( Pris oviktigt så länge jag slipper byta oftare än en gång per vecka ). En fråga till er som har klösträd från Kattens No1, när slutar platåerna/avsatserna lukta typ nytt? Lukten fastnar i kattens päls och är inte trevlig!! Mitt alias skulle varit Blodhund😊

Annons:
Honestyisdead
2016-09-19 20:58
#1

Måste fråga en ot fråga. Hur mycket sand per månad gör du egentligen av med om du byter sand varannan dag och har 15-20cm tjockt lager? Måste bli många många liter. Och att byta all sand varannan dag och ändå tycka att det luktar låter väldigt konstigt. Då lär ingen sand fungera.

Xanthippe
2016-09-19 23:50
#2

Jeg bruker luktfri Ever Clean og har ingen problemer med at det lukter av kattedoen. Jeg fylte doen med ny sand for litt over en måned siden og etterfyller innimellom, og fortsatt virker det som om det er lenge til jeg må skifte ut hele sanden og begynne på nytt med ren do og ren sand. Riktignok har jeg en katt som aldri tisser på kanten eller graver seg ned så dypt at han treffer bunnen, men det er vel uansett sjelden et stort problem.

Sophie den första
2016-09-20 01:13
#3

Kattungen har jag bara behövt köpa sand till i 2 veckor och ja, jag har gjort av med en hel del. Nu blir jag orolig på riktigt om det inte finns någon sand som håller måttet. Idag har jag varit och köpt Compact care premium oparfymerad, köpte 2 paket då de gjort om formulan och dessa reades ut. Oparfymerad Ever Clean är nog det sista hoppet men har undvikit det p.g.a kemikalier som finns i all deras sand. Tror inte katten kissar konstigt utan sanden luktar ju kvalmigt eller konstigt ibland innan hon ens hunnit göra nåt…

Honestyisdead
2016-09-20 01:26
#4

Ver inte vad du menar med "håller måttet". Sanden är ju gjord av ämnen och har så klart en grundlukt. Om du störs av den lär det vara väldigt jobbigt att vara kattägare.

Har du testat kristallsand? Eller vad det nu heter. Har själv aldrig testat det men den ska enligt vissa ta bort lukter effektivt. Vet dock inte märke.

Uppkatten
2016-09-20 08:01
#5

Jag använder oparfymerad Everclean resp. Evercleans Multicrystal (som också är parfymfri). Jag bor i en etta på 40 kvm med två katter och har inga problem i form av lukt från kattlådan (folk brukar rentutav kommentera att "hur kan du ha två katter utan att det luktar" när de hälsar på). Vilka kemikalier i Everclean är det som du är rädd för?

När det gäller Kattens No 1 så har jag själv tre klösmöbler därifrån i min lägenhet, och har aldrig upplevt att de luktat särskilt mycket eller länge…? Och jag har aldrig upplevt att lukten har fastnat i kattens päls. Köpte katternas senaste klösmöbel därifrån för kanske 6 månader sedan.

Kan tillägga att jag själv har svårt för t ex parfymlukt, cigarettlukt o s v… D v s jag gillar inte heller sånt som "luktar". Jag har själv inte hittat ngn Kattsand som jag tycker är lika bra eller bättre än Everclean när det gäller att ta bort lukt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2016-09-20 08:10
#6

Vi har Compact care oparfymerad och jag tycker inte att det luktar (dom få gånger lådan används). Min mamma använder samma sand till hennes katter, dom är innekatter och använder lådorna dagligen.  Men sanden byts inte ut helt så ofta, kanske en gång i månaden  eller så.
Jag är också känslig för lukter, men är nöjd med sanden vi har.

Kanske luktar din katts avföring mycket pga av vad den äter?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Sophie den första
2016-09-20 10:28
#7

#4 Hmm, har du inte känt att det luktar hos någon som har katt? Jag vill ha det tvärtom så att säga. Oftast när någon säger att det luktar katt hemma hos en kattägare så menar man lukten från lådan, hos vissa anar man en svag doft och hos andra stinker det. Ibland kan ju maten också lukta illa. Kristallsand ska ju inte vara så tassvänlig så det är nog det absolut sista t.o.m efter Ever Clean. Kattungens tassar är ju superkänsliga.

Sophie den första
2016-09-20 10:56
#8

#5 Har hört mig för på djuraffärer och även om de rekommenderar Ever Clean så säger de alla ( olika butikskedjor ) att det varumärket innehåller kemiska tillsatser. Ska gräva djupare i frågan när jag får tid. Just nu utvärderar jag Compact care. Vi har ett Kattens No1 klöstäd, Eiffel, köpt på Supercat och det är en lukt som sitter i tyget. Typ nydoft av tyg men inte positiv. Går säkert bort med tiden bara jobbigt att doften fastnar i pälsen. Tack för ditt svar! #6 Det är den sanden jag testar just nu så det låter ju lovande! Dag 2 här och ingen konstig bidoft eller stank än så länge. Kan tänka mig att byta sand och rengöra lådor oftare än någon gång per månad men inte varannan dag.. Kattmaten är huvudsakligen färskfoder från Mush och lite råa delikatesser. Den luktar i sig inte nämnvärt, jämfört med avföring från katter som ex. äter Royal Canin.. Dricker gör hon bra också så tror inte felet ligger på det som kommer ur katten så att säga.

VargenCV
2016-09-20 11:37
#9

Jeg er også veldig sensitiv mot pudderduft fra kattesand, og hater når kattene blir luktende gamle damer og bingohall (..!)

Beste sanden i mitt tycke er Mega Cats uten lukt. Vanskelig å få tak i, siden få forhandlere fører den. Enkel og lett å måke gjennom, støver minimalt og døljer lukt bra. Min reserve er Ever Clean aqua fresh (tror jeg den eter). Større sandkorn, så kattene drar med seg noe mer ut av lådan, men lukter friskere enn bare sand, og ingen pudderlukt og minimalt med støv.

Har prøvd mange andre merker, som anses som skräp, enten pga lukten eller fordi de blir tunge å måke ig klumper dårlig.

Sophie den första
2016-09-20 12:20
#10

#9 Ska genast kolla upp den sanden, har inte hört talas om den innan. Skönt att höra att andra också bryr sig om hur inomhusmiljön är! Städa dammkorn är inga problem, städa gör man ju ändå! Din beskrivning är ju fantastisk, "gamla tanter och bingohall"😂

Honestyisdead
2016-09-20 12:52
#11

#7 Jag har bara känt lukt som stör om folk är dåliga på att rensa lådorna. Har aldrig störts av oanvänd sand som du.

Låter definitivt som att du är överkänslig. Och som sagt har alla sand någon typ av lukt. Det kommer du inte ifrån.

Sophie den första
2016-09-20 20:06
#12

#11 Alla är vi olika men uppenbarligen är jag inte ensam om mina åsikter ang. Kattsand.

Honestyisdead
2016-09-20 20:13
#13

#12 Klart du inte är ensam om dina åsikter.  Det är man aldrig.

Annons:
Eveo
2016-09-21 12:48
#14

Everclean är -enligt mig- värdelöst och kommer aldrig innanför min dörr igen! Dammar MASSOR och lukten sätter sig i katternas päls. Jag använder träpellets pga ena kattens astma, men det absolut bästa jag någonsin testat är Soft Cat Natural & Light, som finns på zoo.se. Rekommenderar den verkligen!

No time to waste, only time to treasure.

Sophie den första
2016-09-21 20:43
#15

#14 Kollade faktiskt på Soft Cat men den fanns inte i butik. Verkar ju toppen eftersom den är miljövänlig också. Usch, stackars katter som måste stå ut med dammet och lukten👎 Dag 3 med Compact care premium oparfymerad, luktar inget än. Känner en pust såklart medan man rensar men den försvinner snabbt. Jag upplever att sanden inte dammar men eftersom den är relativt finkornig så följer den gärna med utanför lådan. Klösträdet har jag sprayat lite lätt med vatten med en gnutta såpa i och problemet är ur världen☺ Tack till er som kommit med tips!

Dimocarpus
2016-09-21 20:48
#16

Jag upplever inte sand är bra, dels jobbigt för oss att trampa på och dels inte alls miljövänligt. Många Kattsand innehåller betonit och det är varken bra för miljö eller för er i längden. Jag använder t.ex. Pee wee, en påse (99kr) räcker 1-1.5 mån för två kattlådor. Helrengöring var 10:e dag då det börjat lukta. Annars tar jag bort lite pellets och hälla på lite nytt. Det är ekologiskt och ekomomiskt. I början är det hårt för de att trampa men om man häller i lite vatten och låter pelletsen blir till spån då blir det mjukt för tassarna att gå i och dessutom luktar det trä. Det finns andra bra alternativ som är bra för miljön och er. Soft cat (miljövänlig sand) alternativ cat's best öko plus Kattsand.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Honestyisdead
2016-09-21 21:03
#17

#16 Förlorar det inte sin uppsugningsförmåga om man häller i vatten?

EvaSe
2016-09-21 21:06
#18

Jag använder också Soft Cat och är helnöjd!

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Dimocarpus
2016-09-21 21:57
#19

Nej, inte om man häller lite i för att få lite mjuka ytor. Bara pellets kan vara lite hård för katten att gå på, särskilt i början när de inte är vana. Sen när de har van sig vid det och det blir sågspån så blir det genast mjukare att gå på. Jag byter ju ut lite av det gamla varann dag och fyller på med lite nytt så att det hela tiden håller sig fräscht tills det luktar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[HundochKatt]
2016-09-22 03:02
#20

Jag är känslig mot "vanlig kattsand" då det dammar väldigt mycket och doftar inte gott heller. Känns som jag har den doften i näsan ständigt. Jag använder mig av Peewee låda (inte vanlig) och värmepellets. Plockar varje dag bort bajs och skrapar ner uppblött spån så det hamnar i nedre lådan.  En gång i veckan, ibland två så tömmer jag den undre delen och gör rent den lådan. Fyller på lite ny värmepellets i den övre och gör rent hela lådan en gång i månaden. Oftast brukar det börja stinka lite och då vet jag att all pellets behöver bytas ut och hela lådan rengörs. (Glömde köpa flera dagar i rad ny pellets och jisses så det stank av katturin tills jag gjorde rent hela). 

Vet att en del använder pellets i vanliga lådor och då kan jag förstå att det inte fungerar då urinen ligger ju kvar i oanvänd/oupplöst pellets och givetvis börjar det stinka fort då. 

Jag gör av med ca 2 st 16 kg's säckar om året. Superekonomiskt, hälsosammare för både katt och människa och så miljövänligt.

Annons:
Siggebus
2016-09-23 18:58
#21

Här luktar badrummet, katten OCH sopskåpet lavendel men det stör mig inte 😎
Dock har jag inte Everclean  - köper det betydligt billigare (ca 40 kr för 5 liter) Cattia med doft av "vår" 👍
Lådan rensar jag 4 ggr om dagen. 🙂

nanismatte
2016-09-25 11:46
#22

Min katts urin och avf;ring luktade ocks[ v'ldigt mycket i b;rjan, s[ mycket att jag vaknade mitt i natten och var tvungen att st'da l[dan [t henne, men sedan jag b;rjade fodra med BARF (mush) f;rsvann ALL lukt! Andra har i princip exakt samma erfarenheter, n'r man get katten den mat den 'r gjord f;r luktar inte avf;ringen ;verhuvudtaget. Hennes fisar luktar inget nu heller.

[HundochKatt]
2016-09-25 12:17
#23

#22 Det stämmer bra det. Avföringen luktar knappt någonting, jämfört med katter då som äter endast torrfoder och kanske lite blötmat. 

Urinen luktar men inte alls lika mycket när man utfodrar med rå mat. Detta troligen för att urinen inte blir lika koncentrerad som med torrfoder, då de får i sig mer vätska med rå mat. Tror aldrig att min katt har fisit, inte som jag har känt i alla fall. Men då har jag hundar och det händer att någon lägger av en smygare ibland.

Sophie den första
2016-09-27 23:00
#24

#22 Min kattunge är i princip uppfödd på Mush men har erfarenhet av hur det kan lukta av ex. torrfoder. #23 Har inte känt av någon fis ( än ) här heller. Kanske har vi smygfisare😁, skämt åsido så är det nog en av kostens fördelar. Vad gäller Compact Care premium oparfymerad så är jag nöjd bortsett från miljöaspekten och att den finkorniga sanden sprids lätt. Vi rensar flera gånger om dagen och upplever att sanden klumpar väldigt bra. Luktar verkligen inget alls nu efter en vecka. I samband med rensning när man gräver runt så kan det komma någon pust, den försvinner snabbt när klumparna är borta. Tror Compact Care Multi Cat kan vara snäppet vassare vad gäller bekämpning av lukt men för tillfället är jag supernöjd. Har fått förklarat för mig att Ever Cleans patent gått ut i början av detta år och då har Compact Care utvecklat den vidare men de har valt att använda endast naturliga ämnen och aktiv kol till skillnad mot Ever Cleans syntetiska, det kan vara en stor dos säljsnack men delar med mig ändå. Så bra att så många tips trillat in! Bra med backup inför framtiden.

Upp till toppen
Annons: