Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 774 ggr
Candy Blue
9/19/16, 7:43 PM

Tips på något mer allergi-vänliga raser? :)

Hej! Jag och min sambo har planer på att skaffa en ny familjemedlem och jag har astma ( ej pälsdjursallergiker, är uppväxt med katt, hund och diverse andra djur :D ) och skulle vilja ha tips på katter som fäller lite mindre och gärna lite fakta och anekdoter om raserna :)

Funderar på Sphynx, La Perm, Cornish Rex, Devon Rex, Sibirisk katt och Ragdoll, men tveka inte om ni har tips om en annan ras, eller som sagt bara kul fakta om raserna :) 

/Patricia

Annons:
[[pimey]]
9/19/16, 8:51 PM
#1

Ragdollen fäller ofantligt och är inte det minsta allergivänlig så du vet :)

Candy Blue
9/19/16, 9:40 PM
#2

#1 Okej, som NSK då typ,  sökte dock på info om dem och då var de många sidor som tipsade om dem ^^

burmamys
9/19/16, 10:04 PM
#3

Det är egentligen bara sibirisk katt som kan sägas vara allergivänlig. Gäller inte alla individer men det finns de som saknar ett protein i sin hud som är det som pälsdjursallergiker reagerar på. Dock har de lång och tät päls. Utöver sphynx, cornish rex, devon rex och la perm så här även burma, korat, siames och orientaler i regel lite eller ingen underull, vilket gör att även de fäller minimalt. Jag har själv burmakatter, och efter vad jag förstått från uppfödare och utställare är burman den kattras där man i avel haft störst fokus på pälsen. Den är kort, tät och alldeles silkeslen. Jag har aldrig borstat mina katter och dammsuger fortfarande en gång i veckan, precis som innan jag skaffade katt. Sedan är det nog viktigt att du moppar golvet, har få mattor hemma och vädrar och byter sängkläder ofta, oavsett. Men det vet du säkert redan! Jag tycker du ska ta kontakt med olika uppfödare och be att få hälsa på och gosa med katterna, innan du bestämmer dig. Med allt detta sagt är burmakatter underbart sociala, aktiva och mycket nyfikna. De deltar ivrigt i allt du gör och hjälper mer än gärna till, med allt du gör! De är så pass sociala att du bör köpa två, särskilt om du jobbar och är hemifrån en stor del av dagen. Jag har tre katter som leker och myser med varandra och är bästa vänner. Jag aktiverar dem dagligen med lek, massor av gos, fodergömmor, klickerträning, och ett par gånger i veckan blir det koppelpromenader. Katterna har tagit på sig olika uppdrag hemma, väcker mig på morgonen, påminner om olika rutiner (särskilt matdags och lekdags och klickerträningsdags), och alla tre sover i sängen. De kan naturligtvis roa sig med varandra men verkar ha en mycket god tidsuppfattning och kommer ofta på minuten och påminner om viktiga rutiner. Kolla gärna Burma iFokus så hittar du flera trådar om Simon och Saga och Sindra, och såklart om andra burmakatter också! Önskar er lycka till med ert sökande! 😊

crins
9/19/16, 11:04 PM
#4

Min syster dotter har sibirisk katt, hennes pappa är allergiker, men han känner av den sibiriska katten, den andra är katten hon har är lite långhårig (blandras) den känner han inte av! Devon rex har jag hört är allergivänlig.

burmamys
9/19/16, 11:14 PM
#5

Hmm rättar mig själv bara… rexarnas päls består såklart endast av underull. Däremot Burma, korat, siames m fl har lite eller ingen underull. Så de två grupperna fäller minimalt av olika skäl.

Vixxen
9/20/16, 12:41 AM
#6

Det beror lite på vad ni är allergiska mot. Ta kontakt med olika uppfödare av olika raser ni är intresserade av och be att få komma på besök. Vissa tål vissa raser som andra reagerar på!

Det kan vara bra att ta med ett örngott som katterna av aktuell ras får sova på och som ni sen sover på. Det kan ge en fingervisning om ni tål rasen eller inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: