Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2271 ggr
takykardi
2016-09-18 08:03

Mat för hård mage

Finns det något speciellt märke av kattmat som hjälper en katt med lite hård mage? Hon är en äldre katt på 7-8 år och äter både blöt- och torrfoder. Brukar blanda med lite vatten i blötmaten.

Annons:
kattöga
2016-09-18 08:22
#1

Dra ner på torrfodret brukar hjälpa bra, helst fasa bort torrfodret helt. 
Vet att många katter (bl a en av mina) har blivit lösa i magen av Mjau.

Har läst att man kan blanda i lite olja i maten också men minns inte vilken olja man kan använda eller inte.
Undrar om inte en rå äggula (vispa gärna ner någon tesked vatten i också) kan hjälpa till också. Äggula är ju fet mat…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Dimocarpus
2016-09-18 09:34
#2

Håller med kattöga. Ge mer våtfoder istället. Allt utan spannmål och socker. Det du kan göra är att ge din katt rå äggula när magen blir hård. Aldrig äggvita! Mina kattungar äter MUSH barf (råfoder) kan bli hårda i magen pga. benmjöl, för de får de 1-2 äggula per vecka. Om du katt har mer hull, ge den halv äggula istället så det inte blir för mycket.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[helga21]
2016-09-18 11:52
#3

Paraffinolja kan du ge droppvis som den är ifall hon är hård i magen. Du kan ge hur mycket som helst i princip då det inte tas upp av katten utan enbart smörjer. Se upp så den inte sätter i halsen och får ned det i lungorna för då får den  lunginflammation.

Blötmat är överlägset att ge, Själv ger jag detta 2 gånger per dag till mina och 2 av dessa har problem med hård mage. Jag ger lite utav varje men inte i flerdosförpackning för de äter endast när förpackningen är nyöppnad. Jag köper via zooplus. bitiba eller zoofast som har bättre priser.

burmamys
2016-09-18 13:06
#4

Jag håller med Dimocarpus, ge mer blötmat (utan spannmål och onödiga tillsatser, Mjau och Bozita är bra märken) och ge henne en rå äggula i veckan.

crins
2016-09-18 15:23
#5

Lactalos, ge i spruta, jag ger 1ml, cirka 1 cm\dagligen, köp receptfritt på apoteket. Man kan också till och börja med ge 3 ggr\dagligen med 1cmx3ggr\dag.( Dosering kan du annars fråga veterinären!) Det är bättre en paraffin, risk för lunginflammation! Malt att köpa i djuraffären är också bra!

[helga21]
2016-09-18 17:39
#6

# 5 Ja det är bättre än paraffinolja men oljan är betydligt lättare att få i min katt.

Annons:
mabrigawilly
2016-09-19 13:26
#7

Det kan även vara så att för hög kötthalt i maten får magen hård. Katter ska äta kött, men jag har själv en katt som har svårt att bryta ner proteinet vilket gör honom hård och i värsta fall förstoppad. Efter många försök och efter en hel del tvekande matar jag nu min katt med RC Fibre response. Aldrig nåt jag skulle rekommendera till någon katt egentligen, men det är det enda som funkar på min misse. Tips: malt, messmör, olja, fysisk aktivitet!

crins
2016-09-19 13:50
#8

Det finns lösliga och olösliga kostfibrer! Kostfibrer är en kolhyderat som kroppen inte kan bryta ned. Devfinns i växternas cellväggar och därför förekommer ckostfibrer bara naturligt i mat som kommer från växtriket. Lösliga kostfibrerna är gelbildande. Med det menas att det bildar gel tillsammans med vatten runt maten i ätit ger en smidigare passage en långsmmare magsäckstömmning, bidrar att vi känner oss mätta längre! Tex, frukt, bär och havregryn. Olösliga fibrer, är vi mest bekanta med. De sätter våra magar i arbete har en bulkeffekt i tarmen genom absorbera vatten och på så vis öka volymen på födan. Det gör oss vi känner oss mätta snabbare! Tex fullkornsflingor. Olösliga fibrer ökar motoriken i tarmen, eftersom de också binder vatten ger tarminnehållet en ökad volym och mjukare konsistens kan kostfibrer motverka trög mage och förstoppning.

Upp till toppen
Annons: